بانک و بیمهپرداخت الکترونیک

تکنولوژی‌های جدید موبایل صنعت خرده‌فروشی را متحول خواهند کرد

ایام حراجی و فصل رونق گرفتن خریدها، روزهایی سرنوشت‌ساز برای خرده‌فروشان هستند. رقابت شدید بر سر قیمت‌ها، دقت و سرعت در خدمت‌رسانی و داشتن کالای کافی در انبار به‌منظور تأمین تقاضای مصرف‌کنندگان، از جمله فاکتورهایی هستند که مرگ و زندگی هر خرده‌فروش به آن‌ها بستگی دارد.

نسل هزاره و نسل زد از شیوه‌ی خرید انفعالی فاصله گرفته‌اند و پلتفرم‌های خرید آنلاین را ترجیح می‌دهند، بنابراین، خرده‌فروشان باید خدمات پرداخت موبایلی خود را توسعه دهند و سیستم‌هایی را به کار بگیرند که توانایی پردازش ایمن حجم بالایی از ترافیک اینترنتی را داشته باشد و با ایجاد حس مشارکت در مشتری، سطح رضایتمندی را در او افزایش دهند؛ در این صورت، مشتری برای مراجعه‌ی فیزیکی به فروشگاه و خرید اقلام بیشتر نیز ترغیب می‌شود.

همچنین بخوانید

فیونا سوردلو (Fiona Swerdlow) سمت معاونت و مدیریت تحقیقات را در شرکت فارستر ریسرچ (Forrester Research) به عهده دارد. وی در پست وبلاگی خود که در ماه سپتامبر منتشر کرد، گفت:

«گوشی‌های هوشمند تلفن همراه، بر یک‌سوم از کسب‌وکار یک تریلیون دلاری حراجی‌های ‌تعطیلات سال ۲۰۱۷ میلادی، تأثیرگذار بوده‌اند»

وی افزود:

«در طول سه ماه قبل از نوشتن این پست، ۷۳ درصد از صاحبان گوشی هوشمند ساکن ایالات‌متحده، به هنگام حضور در فروشگاه‌ها، در گوشی همراه خود محصولات موردنظرشان را جستجو کرده‌اند.

این آمار در کشورهای عضو ای‌یو ۵ (EU-5)، حدود ۴۶ درصد بوده است. او همچنین اعلام کرد: «خرده‌فروشان باید از صحت عملکرد اینپوت ماسک‌ها (input masks) اطمینان حاصل کنند، فرم فیلدها (form field) را تجزیه کنند و همان کیف پول‌های دیجیتالی را به کار بگیرند که در بین کاربران به شکل گسترده‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرند. با انجام این اقدامات است که روند تسویه‌حساب و پرداخت از طریق گوشی موبایل، ساده‌سازی می‌شود.»

 

بروزرسانی پایانه‌‌های فروش

مایا میخائیلوف (Maya Mikhailov)، هم‌بنیان‌گذار و مدیر ارشد بازاریابی در جی‌پی‌شاپر (GPShopper) است. او معتقد است: «استفاده‌ از پایانه‌ی فروش (Point-of-sale)، به یک مشکل در بین تاجران و سیستم پرداخت موبایلی تبدیل شده است. در بعضی از موارد، راهکار حل مشکل این است که پایانه‌ی فروش را به سیستم‌های پرداخت موبایلی مبتنی بر ان‌اف‌سی (NFC)، مانند اپل پی (Apple Pay) و اندروید به‌روزرسانی کنیم.»

اما گاهی اوقات، شاهد هستیم که با وجود به‌روزرسانی سخت‌افزار پایانه‌ی فروش، خرده‌فروشان نسبت به فعال‌سازی نرم‌افزار اقدام نمی‌کنند. این امر را می‌توان فرصتی برای ورود بازیگران شخص ثالث دانست.»

میخائیلوف در ادامه‌ی صحبت‌هایش اشاره کرد: «خرده‌فروشی‌های کوچک می‌توانند از خدمات شرکت‌هایی مانند اسکوئر (Square) بهره‌مند شوند؛ خرده‌فروشی‌های بزرگ نیز منبع مالی کافی برای ایجاد تغییر در سیستم کامپیوتری را در اختیار دارند و اغلب، خرده‌فروشان رده‌ی متوسط هستند که دچار مشکل می‌شوند.»

وی معتقد است: «بخش عمده‌ای از عقب‌ماندگان این عرصه را خرده‌فروشان متوسط تشکیل می‌دهند، زیرا مقیاس این کسب‌وکارها برای به‌کارگیری خدمات اسکوئر، زیادی بزرگ و برای اختصاص بودجه در به‌روزرسانی پایانه‌ی فروش، زیادی کوچک است.»

 

ترکیب پرداخت موبایلی با تجربه‌ی حضور در فروشگاه

تارگت (Target)، یک فروشگاه خرده‌فروشی است که بیش از ۱۸۰۰ شعبه‌ی فیزیکی دارد. این خرده‌فروشی، یکی از رقبای آمازون (Amazon) و والمارت (Walmart) بوده و در بخش فروش آنلاین و موبایلی نیز بسیار فعال است. این شرکت از طریق خدمات شیپت (Shipt)، محصولات سفارش داده شده توسط مشتری را در همان روز خرید، به دست مشتری می‌رساند و در تلاش است تا گستره‌ی فعالیت‌هایش را توسعه دهد. راه‌اندازی تکنولوژی اسکیپ دِ لاین (skip the line) در اوایل ماه جاری، نمونه‌ای از همین تلاش‌ها است. به کمک این تکنولوژی، مشتریان می‌توانند فرآیند تسویه‌حساب را در هر جایی از فروشگاه که هستند، انجام دهند و بدین ترتیب، نیازی به منتظر ماندن در صف‌های طولانی پشت میز صندوق‌دار ندارند.

یکی دیگر از روش‌های ادغام تلفن همراه با تجارت خشت و ملاتی، این است که امکان پرداخت اقساط اقلام گران‌بها را از طریق تلفن همراه فراهم کنیم. در گزارشی که اسکوئر از کمپانی اکتبر (October) منتشر کرده، آمده است:

۴۵ درصد از مشتریان، قصد دارند که در فصل حراجی، خریدی به قیمت ۲۵۰ دلار و یا بیشتر داشته باشند؛ ۶۱ درصد نیز اعلام کرده‌اند که پرداخت در بازه‌ی زمانی طولانی را ترجیح می‌دهند.

انریکه پتینو – دالی (Enrique Petino-Daly)، سخنگوی اسکوئر، می‌گوید: «شرکت ما، برای پاسخگویی به این نیاز مشتریان، یک سرویس خدماتی با نام اسکوئر اینستالمنتس (Square Installments) را ارائه کرده است. خریداران با کمک این سرویس می‌توانند در مورد نحوه‌ی پرداخت‌های ۲۵۰ تا ۱۰۰۰۰ دلاری خود تصمیم‌گیری کنند. نکته‌ی جالب ماجرا آن است که فروشنده، در فرآیند تصمیم‌گیری و تمدید برنامه‌ی اقساط، نقشی ندارد.»

او در ادامه‌ی مصاحبه‌ی خود افزود: «ما شاهد بازخوردهای بسیار مثبتی بوده‌ایم و اسکوئر اینستالمنتس، در رشد میزان فروش، بسیار تأثیرگذار بوده است.»

فلای ۱ موتوراسپورتس (Fly1 Motorsports)، کسب‌وکار باز طراحی وسایل نقلیه در کالیفرنیای جنوبی است. این شرکت، پس از به‌کارگیری اسکوئر اینستالمنتس، رشد ۲۰ تا ۳۰ درصدی را در فروش موبایلی تجربه کرده و ارزش میانگین سفارش‌های آن نیز با یک جهش ۵۵ درصدی مواجه شده است.

جو لیجا (Joe Leija)، رئیس شرکت پرداخت اینترنتی اینجنیکو (Ingenico) در آمریکای شمالی است. او می‌گوید:

«سال ۲۰۱۹، باید سال رسیدن به تکامل باشد، به‌طوری‌که در این سال، هم خرده‌فروشان آنلاین و هم صاحبان فروشگاه‌های فیزیکی، باید به یک شناخت کامل از مشتریان‌شان دست یابند.»

فرقی نمی‌کند که مردم در آینده به سراغ روش‌های بیومتریک، بیت‌کوین و یا هر روش نوظهور دیگری بروند، اگر مجموعه‌ای از داده‌های مناسب، در اختیار تاجران قرار بگیرد، آن‌ها می‌توانند خود را برای استقبال از هر تغییری آماده کنند.

منبع: Mobilepaymentstoday

منبع

راه پرداخت

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا