صنعت، معدن، تجارت

صادرات ۱۷۶ میلیون دلار فرش دستباف در هفت ماهه امسال

رئیس مرکز ملی فرش ایران با اشاره به صادرات فرش دستباف به ارزش ۱۷۶ میلیون دلار در هفت ماهه امسال گفت:علیرغم تحریم، بسیاری از کشورها طالب فرش دستباف ایرانی هستند.

همچنین بخوانید

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از مرکز ملی فرش ایران، فرشته دستپاک در برنامه روی خط خبر درباره وضعیت صادرات فرش دستباف گفت: طی سال گذشته حدود ۴۲۶ میلیون دلار صادرات فرش داشتیم، اولین کشور آمریکا سپس آلمان و پس از آن سایر کشورها هستند. میزان صادرات ۷ ماهه نخست سال گذشته، ۲۲۰ میلیون دلار و ۷ ماهه نخست امسال، ۱۷۶ میلیون دلار بوده که نسبت به سال گذشته ۲۰ درصد کاهش را نشان می دهد. ۳۲ درصد از صادرات فرش دستباف به کشور آمریکا بوده که به دلیل تحریم آن را از دست داده ایم از همین رو باید دیگر کشورها را جایگزین کنیم.

وی در خصوص راه های مقابله ایران با نظام تحریم های جدید امریکا و افزایش میزان صادرات فرش دستباف افزود: علیرغم تحریم، بسیاری از کشورهای جهان طالب فرش دستباف هستند. به همین جهت تدابیر لازم برای مقابله با تحریم ها اندیشیده شده است. که از آن جمله، استفاده از ظرفیت های مناطق آزاد کشور که از آن طریق می توان، انگیزه سرمایه گذاران برای تولید، صادرات و واردات مواد اولیه را افزایش داد.

رئیس مرکز ملی فرش ایران، اعزام و پذیرش هیئت های تجاری را از دیگر اقدامات مرکز ملی فرش ایران برای مقابله با تحریم برشمرد و در خصوص واردات مواد اولیه و تفاوت قیمت پیرامون آن چنین اظهار کرد : در بحث قیمت فرش دستباف، دستمزد نیروی انسانی، بیشترین تاثیر را دارد. ما دو گروه مواد اولیه را وارد می کنیم، اول ابریشم که از چین و ازبکستان وارد می شود؛ سپس پشم وارداتی که از کشورهای استرالیا، اروگوئه، نیوزیلند برای فرش های بالای ۴۵ رج وارد می شود، البته لازم به ذکر است که بخش زیادی پشم تولیدی، در داخل کشور مصرف می شود و تنها بخشی از آن صادر می شود چرا که پشم گوسفندان در فصل بهار چیده می شود و مازاد نیاز داخلی در صورت صادر نشدن، فاسد می شود. البته با توجه به بالا رفتن نرخ ارز، برخی افراد اقدام به صادر کردن پشم کرده اند. به همین دلیل برای جلوگیری از صادرات بی رویه پشم، در روزهای آتی، جلساتی را با وزارت جهاد کشاورزی برگزار می کنیم تا به صورت موقت، صادرات پشم را متوقف کنیم.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا