بین الملل

هند خرید زمین برای پالایشگاه سعودی را متوقف کرد

برنامه جاه‌طلبانه هند برای ساخت بزرگترین پالایشگاه جهان، به ارزش ۴۴ میلیارد دلار، با مشارکت غول نفتی عربستان، آرامکوی سعودی، با اعتراض گسترده کشاورزان با بن‌بست مواجه شده است.

همچنین بخوانید

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از اسپوتنیک، برنامه جاه‌طلبانه هند برای ساخت بزرگترین پالایشگاه جهان، به ارزش ۴۴ میلیارد دلار، با مشارکت غول نفتی عربستان، آرامکوی سعودی، با اعتراض گسترده کشاورزان در استان ماهاراسترا، که محل ساخت این پروژه است، با بن‌بست مواجه شده است.

کشاورزان معترض، نگرانند که فعالیت این پالایشگاه، تاثیر منفی‌ای بر تولیدات زمین‌های آنها و محصولات معروفی مانند انبه آلفونسو، بادام هندی و غذاهی دریایی منطقه، داشته باشد.

استاندار ماهاراسترا، دوندرا فاندناویس، از ترس شکست سنگین در انتخابات پیش‌رو به علت این پروژه، اعلام کرد که روند خرید زمین برای این پروژه متوقف شده است.

از نظر دولت هند، این پروژه در یک همکاری همزیستی با عربستان سعودی، گام بلندی در امنیت انرژی هند به حساب می‌آمد. عربستان سعودی نفت هند را به طور پایدار تامین می‌کرد و در عوض هند هم در بازار نامشخص نفت، به خریداری همیشگی برای نفت عربستان تبدیل می‌شد. دولت هند در ماه آوریل یک کمپین بزرگ تبلیغاتی به راه انداخت تا این پروژه را معرفی کند.

دوشیانت ناگر، رهبر اتحادیه کشاورزان به اسپوتنیک گفت: مکانی که دولت برای این پروژه انتخاب کرده است از روی یک تصمیم‌گیری غلط بوده است. این منطقه زمینی حاصل‌خیز برای یکی از باارزش‌ترین انواع انبه الفونسو و بادام هندی، در جهان است. درک من از این وضعیت این است که دولت تنها سعی می‌کند با متوقف کردن پروژه، اوضاع را برای مدتی کنترل کند. کشاورزان هنوز منتظر عدالت هستند.

او اضافه کرد: این منطقه ساحلی و بسیار حاصل‌خیز است و دولت قبل از صنعتی‌سازی باید به فکر ثروت اکولوژیکی هند هم باشد.

پروژه پالایشگاه آرآرپی‌ال، که به طور مشترک توسط شرکت نفت و پالایشگاه هندوستان و آرامکوی سعودی اجرا می‌شود، پس از تکمیل قادر خواهد بود ۱.۲ میلیون بشکه نفت در روز را پالایش کند. درون این پروژه یک مجتمع پتروشیمی هم با ظرفیت ۱۸ میلیون تن در سال ساخته خوااهد شد و به اشتغال مستقیم و غیرمستقیم ۱۵۰۰۰۰ نفر کمک خواهد کرد.

مدیرعامل آرآرپی‌ال، بی آشوک، به رویترز گفت: مسائل و مشکلات مربوط به زمین این پالایشگاه با توجه به اهمیت پروژه به زودی توسط دولت حل‌وفصل خواهند شد.

یکی از مشاوران وزارت سوخت هند که پیش از این کارمند این وزارتخانه بوده است، با تقاضای این که نامی از او برده نشود، به اسپوتنیک گفت: اتفاقاتی که رخ داده است اصلا فضای سالمی نداشت. به نظر می‌رسد دولت ایالتی زیر فشار مردم، شتاب‌زده عمل کرده است. این پیام بسیار نادرستی را برای سرمایه‌گذاران خارجی این پروژه ارسال خواهد کرد. ما امیدواریم به زودی محدودیت‌ها برداشته شوند.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا