انرژی

بارندگی بالاتر از حد انتظار در مهر و آبان

رئیس مرکز ملی خشکسالی گفت: در دو ماه ابتدایی پاییز امسال، کل کشور به‌طور متوسط ۴۶ میلی‌متر بود و استان تهران ۶۶ میلی‌متر بارش دریافت کرده‌ که نشان‌دهنده افزایش قابل توجه بارش نسبت به سال گذشته و دوره بلندمدت است. با این وجود کم‌آبی‌های سال‌های گذشته جبران نمی‌شود.

به گزارش آرمان اقتصادی، سال زراعی یا سال آبی از ابتدای مهرماه شروع می‌شود و تا پایان شهریورماه هر سال ادامه می‌یابد. معمولا وضعیت بارش و دمای کشور، با مدت مشابه در سال گذشته و با میانگین بلندمدت (۱۰ ساله)، بررسی می‌شود. خوشبختانه از ابتدای سال زراعی ۹۷ مناطق مختلف کشور بارش‌های خوبی دریافت کرده‌اند. اما سئوال بزرگی که برای بسیاری از ایرانیان پیش آمده این است که آیا با توجه بهبود روند بارش‌ها طی دو ماه مهر و آبان سال جاری، امکان جبران کمبود آب و رفع خشکسالی‌ها وجود دارد؟

در این باره صادق ضیائیان  – رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی – در گفت و گو با ایسنا با بیان اینکه از ابتدای مهر تا پایان آبان ۹۷، کل کشور ۴۶ میلی‌متر بارندگی داشته است، گفت: بارش کشور در مدت مشابه سال گذشته ۱۲ میلی‌متر بود و در دوره بلندمدت ۲۷ میلی‌متر است بنابراین طی این بازه دو ماهه نسبت به سال قبل ۳۴ میلی‌متر و نسبت به درازمدت ۱۹ میلی‌متر بارش بیشتر ثبت شده است.  

همچنین بخوانید

در دو ماه ابتدایی پاییز امسال، تهران نیز روزهای بارانی بیشتری را سپری کرد و مجموع بارش این استان به ۶۶ میلی‌متر رسید که به گفته ضیائیان افزایش بارش ۳۰ میلی‌متری نسبت به بلندمدت و افزایش ۵۷ میلی‌متری نسبت به سال گذشته را نشان می‌دهد چون بارش استان تهران در سال گذشته، تنها ۹ میلی‌متر بود و در بازه بلندمدت ۳۶ میلی‌متر است.

رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی از تجربه بارش بالای نرمال در بیشتر استان‌ها خبر داد و اظهارکرد: همه استان‌ها به جز چهار استان اردبیل، آذربایجان شرقی، زنجان و سیستان و بلوچستان از ابتدای مهرماه تا پایان آبان افزایش بارش را نسبت به میانگین بلندمدت تجربه کرده‌اند البته کمبود بارندگی در این چهار استان هم خیلی محسوس نیست و ممکن است با فعالیت یک سیستم بارشی قوی جبران شود.

وی با این توضیح که معمولا انتظار داریم بارش‌های مهر و آبان، ۱۲ درصد سهم بارشی یک ساله کشور را تامین کند، گفت: خوشبختانه امسال بارندگی مهر و آبان هشت درصد هم از رقم مورد انتظار پیشی گرفت بنابراین۲۰ درصد کل بارش‌های یک سال در ماه‌های مهر و آبان تامین شده است و همین جای خوشحالی دارد.

رئیس مرکز ملی خشکسالی در پاسخ به این پرسش که آیا بارش‌های اخیر جبران‌کننده کمبود آب کشور خواهد بود، اظهار کرد: به هیچ وجه بارندگی در بازه محدود دو ماهه نمی‌تواند خشکسالی‌های متمادی و انباشته کشور را رفع کند. فراموش نکنیم که طی ۱۱ سال گذشته، یک بار هم ترسالی را تجربه نکردیم و حداقل باید ۱۱ سال بارش بالای نرمال داشته باشیم تا این کمبود آب گسترده جبران شود.

ضیائیان افزود: با بررسی آمار بارشی کشور، طی یک بازه ۱۴ ماهه از ابتدای سال آبی سال گذشته (مهر ۹۶) تا پایان آبان‌ماه امسال متوجه می‌شویم که کشور هنوز ۴۸ میلی‌متر نسبت به درازمدت کمبود بارش دارد.

وی در مورد میزان بارش‌ها در ادامه سال زراعی جاری گفت: پیش‌بینی می‌شود که بارندگی‌ها در فصل زمستان امسال در محدوده نرمال و اندکی زیر نرمال باشد.  

«دما» مولفه هواشناختی مهم دیگری است که در تعیین ترسالی و خشکسالی برای یک سال آبی موثر است، رئیس مرکز ملی خشکسالی  و مدیریت بحران سازمان هواشناسی در پایان به شرایط دمایی کل طی ماه گذشته کشور در ماه گذشته اشاره و اظهار کرد: در آبان‌ماه ۹۷ دمای کشور ۰.۴ درجه خنک‌تر از میانگین بلندمدت این ماه بود و در استان‌های البرز، ایلام، خوزستان و تهران دمای حدود یک درجه پایین‌تر از حد نرمال ثبت شد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا