امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

بذر نهاده موثر در امنیت غذایی

 

عضو هیئت علمی موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه بذر چغندر قند کشور گفت: بذر به عنوان یک نهاده پایه و موثر برای افزایش تولید محصولات کشاورزی و تامین امنیت غذایی بسیار واجد اهمیت است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، صادق زاده در برنامه «خوشه چین» رادیو اقتصاد ضمن اشاره به اهمیت بذر چغندرقند و دیگر محصولات کشاورزی افزود: اگر یک بذر نامرغوب در مزرعه کشت شود تمامی نهاده های دیگر مثل آب، کود، سم، نیروی انسانی، انرژی و غیره صرف پرورش یک بذر نامرغوب و در نهایت محصول تولیدی جنبه اقتصادی لازم را نخواهد داشت.

وی همچنین اظهارداشت: خوشبختانه فناوری های مختلفی امروز با پیشرفت علم اصلاح نباتات روی بذور انواع گیاهان اعمال شده بنابراین با انتخاب بذر مناسب می توان مانع خیلی از خسارت ها به گیاه و مزرعه در طول رشد و پرورش شد.

عضو هیئت علمی موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه بذر چغندر قند کشور گفت: بحث بذر در تمامی کشورها نه ایران به عنوان یک نهاده موثر در امنیت غذایی مطرح است به همین دلیل کشورهای مختلف درصددند تا جایی که امکان دارد بذرهای مناسب را اصلاح، تولید، تکثیر و در اختیار کشاورزان قرار دهند.

وی افزود: اگر کشوری در تولید، تکثیر و فروش بذر ضعیف عمل کند شرکت های خارجی با توجه به سود هنگفتی که در واردات و صادرات این نهاده وجود دارد، وارد و بخشی از بازار را به خود اختصاص می دهند.

صادق زاده در بخش دیگری از سخنان خود اظهارداشت: چغندرقند یکی از مهم ترین گیاهان خانواده اسفناجیان واز نظر اقتصادی دارای اهمیت بالایی است.

وی گفت: خوشبختانه از سال ۱۳۱۵ تاکنون اقدامات و تلاش های زیادی در راستای اصلاح، تولید و تکثیر بذر این گیاه در کشور صورت گرفته و دستاوردهای بسیار خوبی هم به دنبال داشته است.

عضو هیئت علمی موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه بذر چغندر قند کشور افزود: بنگاه اصلاح بذر چغندرقند سال ۱۳۱۵ در آزمایشگاه دانشکده فلاحت کرج تاسیس و مقرر شد در مدت پنج سال بذر چغندرقند ایرانی تولید شود.

وی ضمن اشاره به اینکه ۱۳۱۹ نخستین رقم بذر چغندرقند ایرانی در کشور تولید شد، یادآورشد: همپای صنعت قند کشور صنعت بذر چغندر قند نیز در جامعه توسعه پیدا کرد.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا