بورسبورس کالاصوت

رکود عامل نبود تقاضا در بورس کالا

 

معاون عملیات و نظارت بورس کالای ایران گفت: شوربختانه در شرایط رکود اقتصادی حاکم بر کشور تقاضا برای برخی از محصولات مورد عرضه در بورس کالا وجود ندارد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  علی پناهی در برنامه «روی خط اقتصاد» رادیو اقتصاد درباره نحوه کشف قیمت مواد اولیه در بورس کالا افزود: طبق دستورالعمل ها و مقررات بورس کالا قیمت پایه عرضه کنندگان بر اساس یک فرمول مشخص از سوی بورس تائید یا رد می شود.

وی اظهارداشت: اگر قیمت کالایی تائید شود نرخ اعلام شده به عنوان قیمت پایه در نظر گرفته می شود تا طی ۲۴ ساعت آینده معاملات در تالار بورس طبق قیمت پایه با توجه به میزان تقاضا کمی بالاتر یا پائین ترانجام شود.

معاون عملیات و نظارت بورس کالای ایران ادامه داد: شرایط دربورس کالا با ورود کارگروه تنظیم بازار و صدور ابلاغیه های متعدد از سوی این کارگروه تفاوت چندانی با گذشته نداشته است.

وی افزود: میانگین قیمت پایه یک عرضه کننده در حوزه محصولات فولادی و پتروشیمی با میانگین قیمت کشف شده چهار معامله قبلی براساس میزان تقاضا در تالار با ۱۰ درصد کمتر یا بیشتر مبنای قیمت قرار می گیرد.

پناهی با تاکید بر اینکه در چنین شرایطی رانت در بورس وجود نخواهد داشت، گفت: نارضایتی های زیادی در شرایط بحران اقتصادی ایجاد می شود که امری طبیعی به شمار می رود.

وی اظهارداشت: تولیدکننده طبق ذائقه بازار باید در انتخاب نرخ مدنظر خود آزاد باشد تا تقاضا کننده با کد بورسی تقاضای خود را اعلام و قیمت کشف شود.

معاون عملیات و نظارت بورس کالای ایران با اشاره به اینکه شرایط اقتصادی کشور طی چند ماه اخیر عادی نیست، ادامه داد: بخشی از کالا در صورت وجود مازاد عرضه باید طبق قیمت های مکشوفه واقعی صادر شود.

وی با بیان اینکه شرکت بورس کالا تلاش می کند تا دستورالعمل های ابلاغ شده کارگروه تنظیم بازار خللی در بازار ایجاد نکند، گفت: اگر تقاضایی برای محصولات مورد عرضه در بورس کالا وجود نداشته باشد تولیدکنندگان می توانند نسبت به صادرات آن اقدام کنند.

پناهی افزود: خریداران محصولاتی مانند شمش فولادی به طور حتم باید دارای پروانه بهره برداری و کارخانه باشند اما برای خرید میلگرد و تیرآهن هیچ منعی برای خریداران وجود ندارد.

وی در ادامه به رادیو اقتصاد یادآورشد: شوربختانه با وجود رکود اقتصادی حاکم در کشور تقاضا برای برخی از محصولات مورد عرضه در بورس کالا وجود ندارد.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا