انرژی

باران‌های اخیر دشت‌های کشور را زنده می‌کند؟

دبیر اجرای طرح تعادل‌بخشی آب‌های زیرزمینی شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت: در ۱۰ سال اخیر با کاهش بارندگی ۱۷ تا ۱۸ درصدی مواجه بوده‌ایم، علاوه‌ بر این در این سال‌ها از سفره‌های زیرزمینی تا حد زیادی برداشت آب صورت گرفته تا جایی که در اکثر دشت‌های کشور بیش از ۱۰۰ درصد آب تجدیدپذیر برداشت می‌شود.

عبدالله فاضلی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این‌که بارش‌های پاییزه به صورت مقطعی بوده و نمی‌تواند تاثیر زیادی روی طرح احیاء و تعادل‌بخشی داشته باشد، چرا که بارش‌ها در دشت‌های مختلف متفاوت است، اظهار کرد: با گذر زمان می‌توان تاثیر باران را روی دشت‌های کشور دید.

به گفته وی بارش‌ها در اکثر دشت‌ها به هیچ وجه نمی‌تواند تاثیر خود را نمایان کند، چرا که آب تجدیدپذیر یعنی همان آبی که هر سال از آسمان می‌آید و درصدی از آن به آبخوان‌ها نفوذ می‌کند، در حال حاضر به دلیل برداشت‌های بی‌رویه تاثیر چندانی روی دشت‌های کشور ندارد و اکنون تمام دشت‌ها با افت مواجه هستند.

همچنین بخوانید

دبیر اجرای طرح تعادل‌بخشی آب‌های زیرزمینی شرکت مدیریت منابع آب ایران با اشاره به ۴۰۰ دشتی که اعلام ممنوعیت برداشت شده‌اند، ادامه داد: حداقل در این ۴۰۰ دشت با این مساله مواجه هستیم که این موضوع نیز چالش‌های زیادی را متوجه طرح تعادل‌بخشی و دشت‌های کشور کرده است.

این در شرایطی است که علی‌رغم خشکسالی در کشور، اعتبار طرح تعادل‌بخشی آب‌های زیرزمینی ۵۰ درصد نسبت به سال قبل کاهش داشته که این مساله چالش‌هایی را به وجود آورده است چراکه در سال گذشته ۴۰۶ میلیارد تومان برای طرح تعادل‌بخشی در نظر گرفته شد که امسال این میزان به ۲۳۲ میلیارد تومان کاهش یافته است. البته سازمان برنامه و بودجه تعهد کرده تا این عدد را به طور ۱۰۰ درصد به این طرح تخصیص دهد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا