بانک و بیمهبیمه

شرکت‌های بیمه‌ای به دنبال مشتریان بدحساب می‌روند

یک کارشناس صنعت بیمه اعلام کرد: برای برخورد با مشتریان بدحساب درشت در صنعت بیمه نیاز به تنظیم بازار، خود اصلاحی شرکت های بیمه‌ای، هدایت شرکت های بیمه توسط بیمه مرکزی و جلوگیری از رقابت های ناسالم است.

به گزارش آرمان اقتصادی به نقل از چابک آنلاین، قاسم سوهانی گفت: یکی از معضلات اساسی بیمه گران این است که وصول حق بیمه هایی که مورد تعهد بعضی از بیمه گزارهای بزرگ است با عدم پرداخت مواجه می‌شود.

همچنین بخوانید

این کارشناس امور بیمه افزود: این معضل از ناحیه خود شرکت های بیمه است زیرا شرکت های بیمه خود به سراغ بیمه گزاران بزرگ می روند و یا کارگزاران شرکت های بیمه به دنبال مشتریان بدحساب می‌روند.

وی بیان کرد: بحث بیمه گرها هم در این قضیه باید مورد توجه قرار بگیرند ، زمانی که یک شرکت بیمه با یک بیمه گزار بزرگ مذاکره می کند، شرکت های بیمه دیگر حتی بعد از صدور بیمه نامه هم پیشنهاداتی را ارایه می دهند که آن بیمه گزار را نسبت به قراردادی که بسته است متزلزل کنند.

سوهانی با بیان اینکه علاوه بر روابط بین بیمه گر و بیمه گزار مراجعی مانند بیمه مرکزی و سندیکا نیز باید به این موضوع رسیدگی کنند، گفت: بیمه مرکزی شرکتهای بیمه ای را ملزم ساخته تا  ارقام بیمه نامه های اتکایی را به نهاد ناظر انعکاس دهند زیرا ممکن است که بخشی از تعهدات بیمه اتکایی به خود بیمه مرکزی انتقال یابد و در زمانیکه حق بیمه پرداخت نمی شود بیمه مرکزی در جریان قرارمی گیرد .

 وی افزود: صنعت بیمه در مرحله اول باید یک خوداصلاحی داشته باشد و بعضی از اشکالات مانند رقابت های ناسالم و نرخ شکنی ها را برطرف کند، درمرحله دوم بیمه مرکزی باید بر روی شرکت های بیمه بحث نظارتی و هدایتی داشته باشد و روابط بین بیمه گزار و بیمه گر را تنظیم کند.

 این کارشناس بیمه افزود: به دلیل شرایط اقتصادی نامناسب، بعضی از شرکت ها در طول مدت بیمه نامه دچار یک سری مشکلات مالی می شوند و شرکت های بیمه هم ممکن است چشم پوشی کنند هر چند که  شرایط اقتصادی در زمان صدور بیمه نامه هم  باید سنجیده شود و اگر شرایط بیمه گزار خیلی مناسب نیست بیمه نامه را کوتاه مدت صادر کنند.

سوهانی درخصوص وظیفه سندیکای بیمه گران در محدود کردن فعالیت مشتریان بدحساب گفت: ابتدا شرکت های بیمه باید خودسازی داشته باشند وحتما باید تعاملات داخلی  بین شرکت های بیمه وجود داشته باشد و این جلسات باید در سندیکا تشکیل شود و سندیکا هم به عنوان یک ابزار مناسب می تواند مسئولیت تنظیم بازار و روابط بین بیمه گرها را داشته باشد.

او اظهار عقیده کرد: باید در سندیکای بیمه گران ایران  تصمیم گرفته شود که تمام شرکت های بیمه برای مشتریان بدحساب به دلیل اینکه ریسک عدم پرداخت وجود دارد با نرخ خیلی بالاتری بیمه نامه راصادرکنند و لیستی از مشتریان بدحساب درشت تهیه شود و در اختیار تمام شرکت های بیمه قرارگیرد.

منبع

اقتصاد.آنلاین

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا