بورسبورس اوراق

دعوت بازار سرمایه به ریل گذاری صنعت حمل و نقل

همایش فرصت های سرمایه گذاری و تامین مالی در حوزه های حمل و نقل ریلی، صبح امروز ۱۱ آذر ماه با حضور مدیران ارشد بازار سرمایه برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، در این همایش سعید محمد زاده، مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه همواره یکی از مهمترین اهداف و استراتژی های اقتصادی کشور، رونق حمل و نقل ریلی است، گفت: در افق برنامه ششم توسعه، تاکید شده تا سهم حمل کالا در  بخش حمل و نقل ریلی به ۳۰درصد برسد تا شاهد رونق هرچه بیشتر این بخش باشیم.

وی افزود: طی ۱۰ سال اخیر بیش از دو هزار کیلومتر ریل به راه آهن ایران تحویل داده شد، با این وجود در گزارش های عملکردی ارایه شده ، همچنان سهم این بخش در حمل و نقل اندک است.

مدیرعامل راه آهن ایران با اشاره به صرفه جویی های صورت گرفته در مصرف سوخت گفت: در چند سال اخیر با افزایش میزان حمل و نقل از طریق مسیر های ریلی، توانستیم بیش از ۷۰ میلیون دلار صرفه جویی سوخت داشته باشیم و قانون‌گذار نیز مقرر کرده است میزان صرفه جویی از این بخش ، به سرمایه گذار بازگردد.

محمدزاده با بیان اینکه حمل ۱۳۳ میلیون تن بار از طریق خطوط ریلی، در آینده ای نزدیک هدف دولت است افزود: بخش حمل و نقل ریلی برای تحقق این هدف از بخش خصوصی و بازار سرمایه دعوت می کند در این حوزه فعالیت کنند و در نتیجه حمل و نقل ریلی به عنوان سرمایه ملی به راحتی از بین نرود و رونق هرچه بیشتری داشته باشد.

معاون وزیر راه در خصوص ارزان بودن هزینه حمل و نقل ریلی در ایران گفت: قیمت حمل و نقل ریلی در ایران به ازای هر یک تن بر کیلومتر، معادل ۰.۸ سنت است که در برابر کشور های دیگر بسیار رقم پایینی است.با این وجود همچنان در کشور ، حمل و نقل بار در بستر ریل در بسیاری مناطق مقدور نیست.

وی افزود: بررسی روند حمل و نقل ریلی از سال ۱۳۰۸ تا ۱۳۹۲ نشان می دهد که بیشترین میزان حمل بار طی این مدت ، ۳۴ میلیاردتن بر کیلومتر بوده است. این در حالیست که این رقم از سال ۹۲ تا ۹۶ به ۴۷ میلیاردتن بر کیلومتر رسیده و نیم میلیارد دلار صرفه جویی در مصرف سوخت به همراه داشته است.

وی در پایان، اقدامات صورت گرفته در بخش ریلی جهت افزایش بازدهی و جذابیت اقتصادی را برشمرد و گفت: آزاد سازی نرخ خدمات در بخش باری، انعطاف لازم در نرخ خدمات مسافری بر اساس پیشنهاد سرمایه گذاری، کاهش حق دسترسی، عدم دریافت حق دسترسی از بخش مسافری و پرداخت صرفه جویی سوخت به سرمایه گذار از مهمترین اقدامات این بخش طی چندسال اخیر است.

منبع
SENA

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا