بانک و بیمهپرداخت الکترونیک

عماد ایرانی: درصدد هستیم تا با تجمیع آرا به بهترین طرح در نظام پرداخت خرد شهری برسیم

جلسه نظام پرداخت خرد شهری و ارائه طرح پیشنهادی تجمیع خدمات پرداخت هفته گذشته به میزبانی سازمان فاوای شهرداری تهران و با حضور جمعی از مدیران و بازیگران صنعت پرداخت برگزار شد. در این جلسه نظام پرداخت شهری، اهداف نظام پرداخت شهری، سرویس‌های قابل ارائه، زمان‌بندی ارائه سرویس‌ها، سرویس یکپارچه پرداخت بر بستر بارکد دوبعدی در تاکسی‌رانی، مدل‌های جاری فعالیت پرداخت خرد الکترونیک در کلان‌شهرها، مشکلات فعلی شبکه پرداخت خرد، طرح پیشنهادی تجمیع خدمات پرداخت و مدل‌های مالی و تسویه حساب با ذی‌نفعان مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

این جلسه برای هم‌فکری میان فعالان عرصه پرداخت در راستای رسیدن به بهترین طرح پیشنهادی در حوزه پرداخت خرد برگزار شد. افراد حاضر در این گردهمایی فرصت دارند تا طرح‌های پیشنهادی خود را تا دو هفته آینده برای سازمان فاوای شهرداری ارسال کنند تا این راهکارها مورد نقد و بررسی قرار گیرد. البته این پیشنهادها تنها برای حاضرین در این جلسه نیست و کارشناسان حوزه پرداخت می‌توانند مسائل و موضوعات مورد نظر خود را مطرح و به سازمان فاوای شهرداری تهران ارسال کنند.

همچنین بخوانید

برای اینکه با مسائل و موضوعات این طرح پیشنهادی و دغدغه کارشناسان حوزه پرداخت در این زمینه آشنا شویم با عماد ایرانی، معاون فنی شرکت فاش، گفت‌وگو کردیم. ایرانی در این گفت‌وگو تاکید کرد: «این نشست به منظور ارائه طرح پیشنهادی پایه و ایجاد تعامل و هم‌فکری و تضارب آرا بوده است تا با ارائه ایده‌ها و راهکارهای اصلاحی، منفعت جمعی برای کلیه ذی‌نفعان حاصل شود.»

 

اهمیت نظام پرداخت خرد شهری

ایرانی حضور حداکثری اعضای دعوت شده به این نشست را نشان دهنده اهمیت این موضوع برای گروه‌های مخاطب دانست و افزود: «شرکت‌های فعال بازار که مشتری دارند و یا در سایر حوزه‌های پرداخت خرد فعالیت می‌کنند به همراه مدیران و نمایندگان شرکت‌های پرداخت الکترونیک در این نشست حضور داشتند. کلیت مباحث مطرح شده در جلسه پیرامون پرداخت خرد شهری بود و البته این موضوع تنها به موضوع پرداخت در تاکسی‌ها خلاصه نمی‌شود. این طرح علاوه بر پرداخت کرایه حمل‌ونقل تاکسی، پرداخت در میادین میوه و تره‌بار، پرداخت در کیوسک‌های روزنامه فروشی، نانوایی، پرداخت هزینه خدمات پارک حاشیه‌ای و … را هم در برمی‌گیرد.»

او تصریح کرد: «در این جلسه سعی شد تا مدل پرداخت خرد مورد بحث و تبادل نظر قرار گیرد تا همه بازیگران با مدل پیشنهادی آشنا شوند تا با اتفاق آرا به جمع‌بندی مناسبی دست یابیم. بر همین اساس مقرر شد تا دو هفته آینده شرکت‌ها نظرات خود را درباره این مدل مطرح کنند، اگر به نظر آنها فرایند جایگزین بهتری وجود داشت، یا اصلاحاتی بر روی طرح جاری قابل انجام بود آن را مطرح کنند تا دوباره طی جلسه‌ای با حضور نمایندگان هر گروه بررسی نهایی و فعالیت‌های کارشناسی بر روی آن صورت پذیرد.»

ایرانی به ارائه نظرات سایر فعالان حوزه پرداخت اشاره کرد و گفت: «البته سایر شرکت‌هایی که در این نشست حضور نداشتند هم می‌توانند از طریق سایت فاوای شهرداری تهران و با استفاده از راه‌های ارتباطی نظرات خود را ارسال کنند و عدم حضور در این جلسه به هیچ وجه به معنای عدم دریافت نظرات و پیشنهادات ایشان و تاثیرگذاری آن‌ها نیست.»

او ادامه داد: «این جلسه در کنار بازیگران صنعت پرداخت و شرکت‌های فعال در حوزه فینتک شاهد حضور مخاطبین اصلی این بخش نیز بود. دکتر علیرضا قنادان، مدیر عامل تاکسیرانی شهر تهران، علی پیرحسینلو نماینده سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران، نمایندگان فاوای شهرداری اصفهان، عضو هیات مدیره و نمایندگان فاوای شهرداری مشهد هم در این جلسه مهمان دکتر فرجود، مدیر عامل فاوای شهرداری تهران بودند تا در صورت تجمیع آرای عمومی و ایجاد یک بستر کامل مرکزی با رعایت اصول و قواعد سازمان‌های متناظر خود، از این طرح حمایت کنند.»

 

طرح نهایی، نفع همه را در بر دارد

معاون فنی شرکت فاش با اشاره به اینکه ساختار اصلی که در این جلسه مطرح شد تقریباً با موافقت اعضای حاضر در جلسه همراه بود، گفت: «این کنسرسیوم جهت همکاری بین شرکت‌های فعال در حوزه پرداخت برگزار و مقرر شد تا با ایجاد همفکری و همکاری مدلی طراحی شود تا نفع همگان را در پی داشته باشد. هر موضوعی که در جلسات کارشناسی آینده رأی اکثریت را کسب کند پایه و اساس طرح جامع است.

شاید این موضوع برای برخی از فعالینی که تا کنون فعالیت‌هایی را به صورت جزیره‌ای به انجام رسانده باشند با کمی دشواری تغییرات همراه باشد اما مدل نهایی مورد تأیید اکثریت اعضا و به طور حتم به نفع فضای پرداخت الکترونیک خرد کشور و کلیه بازیگران آن و نهایتاً شهروندان خواهد بود.»

او در پاسخ به این سؤال که زمان اجرای این طرح چه زمانی خواهد بود، گفت: «هنوز کم و کیف کامل طرح و نهاد سرویس‌دهنده مشخص نشده است. مطابق با نظرات ارائه شده، سیستم‌ها و پروتکل‌ها طراحی و پیاده سازی خواهند شد اما در همان ابتدای اجرای طرح، زمان‌بندی مشخصی از سمت سازمان فناوری اطلاعات شهر تهران به صورت رسمی اعلام خواهد شد.»

معاون فنی شرکت فاش به مدل دریافت کارمزد در این طرح اشاره کرد و گفت: «در مدل ارائه شده اولیه، درصد و روش پرداخت کارمزد به صورت کاملاً باز عرضه شده است تا تصمیم‌گیری در مورد آن صورت پذیرد. اما بنده معتقدم کارمزد را باید پذیرنده پرداخت کند. اتفاقی که شاید بزرگترین دغدغه در نظام فعلی پرداخت شاپرک از دیدگاه کارشناسان این حوزه است.

درصورت گسترش این طرح به خارج از فضای خدمات شهری و تاکسی‌های هوشمند، پرداخت کارمزد از سمت پذیرنده که ارائه دهنده خدمات و مالک تجارت است بیشتر از مدل‌های دیگر منطقی به نظر می‌رسد. البته در جلسه برگزار شده تعدادی از فعالان حاضر، مدل دریافت کارمزد از سمت مشتری را امکان‌پذیرتر می‌دانستند که در نهایت، بعد از جمع‌بندی نظرات کلیه کارشناسان و متخصصین در این باره تصمیم‌گیری خواهد شد و شاید در گروه‌های مختلف پذیرندگی، تصمیمات متفاوتی در نظر گرفته شود.»

 

طرح پیشنهادی تجمیع خدمات

او درباره طرح پیشنهادی تجمیع خدمات گفت: «این طرح برای اولین بار توسط سازمان فاوای شهرداری تهران طراحی شده است و فراتر از حوزه پرداخت به مباحثی نظیر API باز برای کل خدمات شهرداری، فعالیت‌های مالی و تجاری، پارک حاشیه‌ای، خدمات فرهنگی و خدمات عمومی می‌پردازد و پرداخت تنها یکی از زیرشاخه‌های این خدمات به شمار می‌رود.

در این بخش سازمان فاوای شهرداری تهران مشخصات کامل پلتفرم را اعلام خواهد کرد و کسانی که طرح و ایده اجرایی برای بهینه‌سازی، تحلیل کلان داده، مهندسی اطلاعات، داده‌کاوی در مسائلی مانند خدمات ترافیکی، خدمات شهر هوشمند، خدمات تحلیل اجتماعی، سرویس‌های عمومی شهری و غیره را دارند می‌توانند طرح خود را به فاوای شهرداری تهران ارائه کنند.»

ایرانی در پایان عنوان کرد: «سازمان فاوای شهرداری به دنبال راه‌اندازی پلتفرم‌های مختلف در زمینه‌های مختلف خدمات شهری است و همگی این فعالیت‌ها در این راستا است که تهران به شهری هوشمند تبدیل شود. برای اولین بار با همت مجموعه فاوا در شهرداری تهران شاهد آن هستیم که خدمات با نگاه B2Z (Business to Citizen) طراحی می‌شوند و پلتفرم‌های پیش‌بینی شده با رویکرد شهروندمحور به جای مشتری‌محور خدماتی را دنبال می‌کنند که منفعت آنها ثبات اجتماعی، سلامت شهری و آسایش تمامی شهروندان است.»

منبع

راه پرداخت

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا