بورسبورس اوراقصوت

شاخص بازار سرمایه همچنان در مدار سراشیبی

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: شاخص بازار سرمایه امروز در یک روز سراسر منفی سه هزار و ۹۱۸ واحد منفی شد و در عدد ۱۵۹ هزار و ۸۵۳ واحدی قرار گرفت.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، مهدی طحانی در برنامه «روی خط اقتصاد» رادیو اقتصاد افزود: هفته گذشته شاخص بازار سرمایه در مقیاس هفتگی هفت درصد با کاهش روبرو بوده به طوری که امروز هم ۲,۳ درصد دیگر کاهش یافته است.

وی با اشاره به اینکه بازار سرمایه تمامی سود به دست آمده خود در فصل پائیز را پس گرفت، اظهار داشت: بازدهی بازاری که از ابتدای امسال تا کنون به محدوده ۱۰۰ درصد هم رسید هم اکنون این بازدهی در محدوده ۷۰ درصدی قرار دارد.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: بازارهای جهانی تغییر چندانی نداشته اند تا به عنوان مقصر در کاهش شاخص بازار سرمایه شناخته شوند.

وی افزود: طی روز گذشته در بازارهای جهانی نفت برنت با قیمت ۵۹ دلار و فلزات مس و روی به ترتیب با نرخ شش هزار و ۱۹۶ دلار و دو هزار و ۵۴۱ دلار معامله شده است.

طحانی همچنین حجم معاملات بازار سرمایه را نسبت به هفته گذشته دارای وضعیت بهتری دانست و میزان ارزش این معاملات را یک هزار و ۲۲۰ میلیارد تومان عنوان کرد.

وی با تاکید بر اینکه اخبار کلیات بودجه سال آینده و رایزنی ها در مورد این سند مالی به بازار سرمایه مخابره می شود، گفت: بر اساس لایحه بودجه پیش بینی می شود یک میلیون بشکه نفت با قیمت هر دلار هشت هزار تومان به فروش برسد.

این کارشناس بازار سرمایه ضمن اشاره به اینکه به نظر می رسد وضعیت بودجه به ضرر بازار سرمایه تمام نشود، اظهارداشت: آنچه موجب نگرانی شرکت های حاضر در بورس شده افزایش نرخ حمل و نقل به واسطه اعمال تحریم های دریایی بوده که بر روی فروش و هزینه های این شرکت ها اثر گذار است.

وی با اعلام اینکه فولاد مبارکه امروز منفی ترین تاثیر را در شاخص بازار سرمایه گذاشته است، ادامه داد: حوزه مواد معدنی و فلزات، هلدینگ تاپیکو و گل گهر به همراه تمامی صنایع فلزی و معدنی، هلدینگ های پالایشگاهی، پتروشیمی پارس و غیره در جایگاه های بعدی منفی های شاخص را رقم زده اند.

طحانی افزود: انتظار می رود شاخص بازار سرمایه برای فردا از وضعیت مطلوب تری برخوردار باشد اما رسیدن به عدد شاخص در ماه گذشته مشکل به نظر می رسد.

وی در ادامه به رادیو اقتصاد یادآور شد: سرمایه گذاران باید با آرامش و دید بلند مدت تری نسبت به نگهداری سهام خود فکر کنند تا دچار زیان نشوند.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا