بانک و بیمهطلا و ارز

تامین ارز صنایع در اولویت وزارت صمت/ هیچ واحد صنعتی نباید توسط بانک‌ها تملک شود

وزیر صنعت ، معدن و تجارت با تشریح بسته حمایتی دولت از صنایع کشور اعلام‌کرد: تامین‌ارز مورد نیازمواد اولیه‌ واحدهای تولیدی در اولویت وزارت صمت قراردارد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از  شاتا ، رضا رحمانی که برای حضور در همایش بزرگداشت سالگرد ۱۳۵ سالگی تاسیس اتاق بازرگانی به کاشان سفر کرده است،از افزایش ۲۰ درصدی صدور جواز تاسیس واحدهای صنعتی در کشور خبر داد و گفت: به رغم تحریم های ظالمانه ، روند سرمایه گذاری در کشور از استقبال مردم به حضور در فعالیت‌های صنعتی حکایت دارد .

همچنین بخوانید

وی با اشاره به روند افزایشی صدور جواز تاسیس واحدهای تولیدی تصریح کرد: پیش بینی سرمایه گذاری در این بخش ۷۸ درصد افزایش و ایجاد اشتغال ناشی از صدور جوازهای تاسیس نیز ۸۰ درصد رشد داشته است.

وزیر صنعت ، معدن وتجارت همراهی مردم در عبور از شرایط فعلی را بسیار مهم توصیف کرد و افزود: راه شکست تحریم های ظالمانه اعتماد به مردم است وما همواره درگذشته نیز با کمک مردم شرایط سخت تری را پشت سرگذاشته اییم.

رحمانی در ادامه با تاکید بر هم اندیشی با تشکل‌های صنعتی ، معدنی به ویژه اتاق بازرگانی خاطر‌نشان کرد: صنعت ‌، تولید و تجارت امرمقدسی است و ما نیز معتقدیم که با همراهی ‌صاحبان صنایع و بهره مندی از نظرات و پیشنهادات بخش خصوصی می توانیم شرایط اقتصادی را بهبود ببخشیم.

وی حفظ زنجیره تولید، اشتغال روستایی طرح رونق و توسعه را از مهمترین برنامه های دولت عنوان کرد و گفت: در حفظ زنجیره تولید، ‌تامین مواد اولیه صنایع چه داخلی و چه خارجی در اولویت وزارت صمت قرار دارد.

به گفته وزیر صنعت ، معدن وتجارت بخش عمده ‌ای از مواد اولیه صنایع در داخل کشور قابل تامین است و وزارت صمت نیز با تسهیل فرآیند ها سعی در توزیع به موقع این مواد در کشور دارد.

رحمانی خاطر نشان کرد: ظرفیت های خوبی در تامین مواد اولیه در داخل کشور در حوزه های مختلف نظیر فولاد، مس، صنایع نساجی و… وجود دارد و باید به بهترین شکل در اختیار صنایع قرار بگیرد.

تسهیل ورود مواد اولیه برخی صنایع

وی تسهیل ورود مواد اولیه برخی صنایع به کشور را نیز از دیگر برنامه های مهم وزارت صمت برشمرد و گفت: تامین ارز مورد نیاز برای ورود مواد اولیه صنایع به کشور در اولویت قرار دارد .

رحمانی ادامه داد: دولت از محل درآمدهای نفتی ارز مورد نیاز برای تامین کالاهای اساسی و ذخایر استرتژیک را تامین کرده است و خوشبختانه وضعیت انبارها نیز در شرایط بسیار خوبی قرار دارد اما در حوزه تولید اولویت ما تامین مواد اولیه صنایع است و همکاری‌های لازم برای تخصیص ارز انجام شده است.

تشریح بسته حمایتی دولت

وزیر صنعت ، معدن وتجارت در بخش دیگری از سخنانش به الحاقیه مجلس به قانون تشکیل ستاد تسهیل و رفع موانع تولید اشاره کرد و گفت: دولت ومجلس تاکید دارند هر واحد تولیدی که دچار مشکل می شود شما استانداران به عنوان روسای کارگروه می توانید حل کنید.

رحمانی افزود:هیچ واحد صنعتی نباید توسط بانک ها بدلیل بدهی تملک و تعطیل شود. همچنین بنابر بسته ای که دولت در نظر گرفته است ، واحد‌های تولیدی که چک برگشتی و یا بدهی به تامین اجتماعی دارند به شرط تولید و فروش می توانند از تسهیلات بهره مند شوند تا روند تولید ادامه پیدا کند.

وی در پایان تکمیل پروژه هایی با پیشرفت فیزیکی ۶۰درصد را از برنامه های مورد تاکید برشمرد و گفت: در استان‌ها باید بودجه مورد نیاز برای اتمام این طرح ها و پروژه ها اختصاص پیدا کند.

به گفته وزیر صنعت نوسازی وبازسازی صنایع را ازدیگر اولویت های وزارت صمت است.

وی در بخش دیگری از سخنانش اشاره ای به پتانسیل ها و ظرفیت های موجود در شهرستان کاشان کرد و افزود: این شهر را به علم و هنر و شهر فقیهان و صنعتگران می شناسیم وخوشبختانه روند تولید نیز در این شهرستان از ابتدای انقلاب تا کنون همواره صعودی بوده و نقش خوبی در صادرات داشته است.

به گفته وزیرصنعت در سال ۹۶ ، در این شهرستان۵۹ طرح توسعه صنعتی در حوزه فرش ماشینی اجراشده که برای هزار نفر شغل ایجاد کرده است.

رحمانی در ادامه با اشاره روند صعودی صادرات و ضرورت بهره مندی از پتانسیل های موجود در کشور افزود: در شرایط فعلی صادرات فرش ماشینی و انواع کف پوش ، ۳۰ درصد افزایش داشته ‌است و در حال حاضر این محصولات به ۷۰ کشور صادر می شود که اتفاق بسیار مهمی است و پیام خوبی برای صنعت کشور دارد.

وی معتقد است:اگر موانع پیش روی تولید رفع شود، فعالان اقتصادی برای حضور در توسعه صنعت بیش از گذشته ترغیب خواهند شد.

مزایای واگذاری ثبت سفارش به استان ها

رحمانی تفویض اختیار به استان ها را در راستای رفع موانع پیش روی تولید توصیف کرد و گفت: در حال حاضر موضوع ثبت سفارش و تشکیل شورای معادن به استان‌ها سپرده شده است.

به اعتقاد وزیرصنعت اگر ثبت سفارش در گذشته به استان ها واگذار می شد ، مشکلاتی در این بخش رخ نمی داد زیرا مسئولان استانی ، تولیدکنندگان هر استان را می شناسند وثبت سفارش ها با نظارت دقیق تری صورت می گیرد.

رحمانی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به ضرورت بهره مندی از همه ظرفیت ها و پتانسیل‌های موجود در کشور خاطر نشان کرد: دربودجه ۹۸ ، حمایت از تولید و اشتغال یکی از مهمترین برنامه های دولت در سال آینده در نظر گرفته شده است. البته توجه به مناطق محروم و معیشت مردم نیز یکی از محورهای اساسی در بودجه ۹۸ به شمار می رود و در حوزه وزارت صمت نیز توجه به زنجیره تولید ، اشتغال و بهسازی و نوسازی صنایع و تامین کالاهای اساسی در بودجه سال آینده بیش از گذشته مورد تاکید قرار گرفته است.

توجه به توسعه صنعت پوشاک و نساجی

وزیر صنعت در ادامه توسعه صنعت نساجی وتولید پوشاک را از برنامه های مهم در زنجیره تولید برشمرد و گفت:کشور ما با ۸۰میلیون جمعیت پتانسیل خوبی برای توسعه صنعت پوشاک و نساجی دارد و ظرفیت های موجود در کشورهای همسایه نیز بر اهمیت توسعه این صنعت بیش از پیش صحه می گذارد.

رحمانی توسعه این صنعت را از پروژه های مهم و ویژه وزارت صمت اعلام کرد و از برنامه ریزی منسجم برای تحقق این برنامه خبرداد.

ور در ادامه افزایش نرخ ارز را فرصتی برای توسعه صادرات دانست وگفت: در بحث صادرات تنها برای کالاهای اساسی محدودیت وجود دارد و محصولات صنعتی ، معدنی و صنایع نساجی وپوشاک بهترین فرصت برای توسعه صادرات است .

وی با اشاره به افزایش ۱۳ درصدی صادرات در ۷ ماهه سال از کاهش ۱۱درصدی واردات نیز طی این مدت خبرداد.

منبع

اقتصاد.آنلاین

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا