بانک و بیمهپرداخت الکترونیک

پیرو بخش‌نامه‌ بانک مرکزی در رابطه با اپلیکیشن‌های موبایلی / عبادی: بانک‌ها سردرگم شده‌اند

دبیر انجمن فین‌تک معتقد است: «بخش‌نامه بانک مرکزی که در رابطه با چگونگی عملکرد اپلیکیشن‌های موبایلی است موجب سردرگمی بانک‌ها شده و آنها این تصور را دارند که دیگر مجاز به ارائه API نیستند. درحالی که مقصود بانک مرکزی این نبوده و با سرویس شاهکار وزارت ارتباطات، دغدغه موجود حل می‌شود.»

ببینید: مصوبه بانک مرکزی در رابطه با چگونگی عملکرد اپلیکیشن‌های موبایلی / عدم اجرای ضوابط احراز هویت برای خدمات بانکی، ممنوع است

مهدی عبادی، دبیر انجمن فین‌تک، در رابطه با بخش‌نامه جدید بانک مرکزی که مربوط به اپلیکیشن‌های موبایلی است، گفت: «بانک مرکزی دغدغه‌هایی دارد و در این میان فشار سایر نهادها به خصوص در زمینه مانده‌گیری و انتقال وجه نیز وجود دارد. این مساله به دلیل کارت‌های دزدی و هویت‌های اجاره‌ای بوده که توسط پلیس فتا یا قوه قضائیه پیگیری شده است. درحقیقت قصد بانک مرکزی این است که محدودیت‌های فنی و امنیتی ایجاد کند اما مسائل مطرح شده در بخش‌نامه بسیار کلی است.»

او تصریح کرد: «در این میان به طور مشخص به API اشاره شده و تلقی بانک‌ها این است که از این پس آنها دیگر مجاز به ارائه API نیستند. البته ادبیات بخش‌نامه این موضوع را تأیید می‌کند اما منظور بانک مرکزی این موضوع نبوده بلکه قصد آنها از ارائه این بخش‌نامه محدودیت‌های فنی و امنیتی است تا صاحب کارت با صاحب شماره تلفن و کد ملی یکی باشد. این مساله بانک‌ها را دچار سردرگمی کرده است.»

عبادی به سرویس شاهکار وزارت ارتباطات اشاره کرد و گفت: «برای اینکه در اپلیکیشن‌ها شماره حساب و شماره موبایل و کد ملی یکسان باشد نیاز به سرویس شاهکار است تا این تطابق بررسی شود. این سرویس تنها در اختیار وزارت ارتباطات است و فین‌تک‌ها و سایر شرکت‌های PSP به این سامانه دسترسی ندارند. در حال حاضر شرکت‌ها و حتی بانک راهکاری ندارند، درصورتی که اگر دسترسی به سرویس شاهکار فراهم شود، دغدغه بانک مرکزی حل می‌شود.»

منبع

راه پرداخت

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا