بانک و بیمهطلا و ارز

ایران توانست بحران ارز را در هفته‌های اخیر مدیریت کند

 

مسئولان ایران به اقدامات عملی اتحادیه اروپا برای حفظ قرارداد هسته‌ای امیدوار هستند و آن را راهی برای مقابله با تحریم‌های آمریکا می‌دانند.

به گزارش آرمان اقتصادی به نقل از ایلنا، پایگاه تحلیلی اینترنشنال‌نیوز در گزارشی نوشت: در بازار بزرگ تهران که محل فروش فرش دست‌باف و فلزات گران‌بها در خیابان‌های باریک زیر سقف‌های شیب‌دار است، معامله‌گران کسب و کار خود را  صدها سال بر اساس اعتماد در این مکان انجام داده‌اند اما شرایط در حال تغییر است. اعتماد تجاری اکنون در حال کاهش است. تحریم‌های ایالات متحده علیه اقتصاد ایران گسترش یافته و بی‌اعتمادی در حال افزایش است.

حسین، یک فروشنده که زیورآلات طلا و سکه را به فروش می‌رساند، گفت: «فقط چک‌های رمزدار بانکی که در ایران شناخته شده است را قبول می‌کنم که می‌تواند بلافاصله نقد شود و هیچ نشانی برای مقامات مالیاتی باقی نگذارد.

وی افزود: «به هیچ کس اعتماد ندارم و نمی‌دانم که در این لحظه ممکن است چه اتفاقی در بازار رخ دهد، چه رسد به چند روز یا چند هفته آینده،»

حسن روحانی رئیس‌جمهور ایران وعده داده است که کشور درآمد کافی برای جلوگیری از کمبود کالاهای ضروری را دارد، اما برای بسیاری از ایرانیان تحریم‌ها موجب ایجاد احساس ناامنی می‌شود.

در جریان انقلاب اسلامی در سال ۱۹۷۹ بازاریان نقش مهمی ایفا کردند و برای سرنگونی رژیم پهلوی به روحانیون پیوستند.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، پس از آنکه از توافق هسته‌ای با ایران خارج شد مجددا تحریم‌هایی را علیه ایران اعمال کرد. آخرین دور تحریم‌ها که ۵ نوامبر اجرایی شد مربوط به صادرات نفت ایران و محدودیت‌های  بانکی ایران می‌شد.

تحریم منجر به افت ۶۰ درصدی ارزش پول ملی ایران (ریال) شده است. بانکداران در مورد محدودیت‌هایی که اکنون آنها را از انجام برخی از فعالیت‌های بین‌المللی باز‌ می‌دارد، نگران و ناراحت هستند. قیمت مواد غذایی به شدت در حال افزایش است.

صندوق بین المللی پول انتظار دارد که اقتصاد ایران در سال جاری ۱.۵ درصد افت و در سال ۲۰۱۹ تولید نفت ۳.۶ درصد کاهش داشته باشد. همه این‌ها در حالی است که ایران توانسته است بحران ارز را در هفته‌های اخیر مقداری مدیریت کند.

یک بازرگان پارچه نسبت به ادامه رود کاهش نرخ ارز نگران است و می‌گوید احتمال دارد نرخ دلار دوباره افزایش پیدا کند.

کسبه از افزایش قیمت عمده‌فروشی و کاهش قدرت خرید مصرف‌کنندگان گلایه دارند.

آریا، ۳۲ ساله می‌گوید: «وقتی می‌خواهم کالاها را بفروشم، قیمت آن راهمان لحظه استعلام می‌کنم چراکه قیمت‌ها در حال افزایش است.»

وی اضافه می کند که سال آینده او قرارداد اجاره‌نامه خود را تمدید نخواهد کرد. اگر این وضعیت یک سال دیگر ادامه یابد، بسیاری از مغازه‌ها تعطیل خواهند شد.

مسئولان ایران به اقدامات عملی اتحادیه اروپا برای حفظ قرارداد هسته‌ای امیدوار هستند و آن را راهی برای مقابله با تحریم‌های آمریکا می‌دانند.

حسین یکی دیگر از کسبه می‌گوید: واردات طلا از ترکیه متوقف شده است. معامله‌گران در دبی از فروش طلا به ایران خودداری می‌کنند چون از تحریم‌های آمریکا می‌ترسند.

یکی از مشتریان یک چک «رمزگذاری شده » به ارزش ۱.۰۷ میلیارد ریال نشان می‌دهد که با آن می‌خواهد حدود ۲۵۰ گرم طلا ذوب شده را خریداری کند. او می‌خواهد پس انداز خود را به طلا تبدیل کند. چرا که او باید هزینه‌های عروسی برنامه‌ریزی شده دخترش را در نظر می‌گیرد.

وی می‌گوید: «باید پس اندازهای خود را به طلا تبدیل کنم چراکه تنها طلا می‌تواند به من کمک کند که از خانواده‌ام حفاظت کند، چون حساب‌های پس انداز به ریال تحت تاثیر تحریم‌ها قرار دارند.»

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا