بورسبورس اوراق

چرخش نگاه سهامداران به سمت تقاضا

تالار شیشه ای امروز با رویکرد متفاوتی از سرمایه گذاران بورسی همراه بود. تقاضای وافر در بسیاری از صنایع بورسی به خصوص سهام شرکت های بزرگ از اولین دقایق معاملات باعث شد شاخص با روندی صعودی فعالیت خود را آغاز کند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، شاخص بازار سهام امروز تحت تاثیر رشد تقاضا توانست بیش از ۳ هزار واحد رشد کند و بار دیگر در کانال ۱۶۳ هزار واحد قرار بگیرد. شاخص هم وزن نیز هم مسیر با شاخص کل حرکت کرد و توانست با رشد ۲۶۰ واحدی همراه شود.

أیفکس نیز در روز یکشنبه تغییر مسیر داد و توانست با رشد ۶.۳ واحدی به هزار و ۷۷۴ واحد برسد. ارزش معاملات بورس و فرابورس مجموعا به بیش از یک هزار میلیارد تومان رسید و حجم معاملات بورسی از مرز یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون سهم عبور کرد.

همچنین بخوانید

بررسی معاملات امروز بورس تهران حاکی از سردمداری نمادهای بزرگ در مسیر صعودی است. شاخص کل که طی چند روز اخیر تحت تاثیر رفتارهای هیجانی و سلطه رفتارهای موج سواران برخی سهامداران، با تعدد عرضه ها مواجه شده بود، امروز توانست مسیر منطقی را بازیابد.

یکی از مهمترین خبرهای اثرگذار بر روند امروز معاملات مربوط به تحولات اقتصاد بین الملل بود. بازارهای جهانی طی روزهای اخیر تحت تاثیر نگرانی از نتایج جنگ تجاری آمریکا و چین به سمت فضای احتیاطی حرکت کرده بود، شب گذشته تا حد قابل توجه ای تعیین و تکلیف شد. در حاشیه نشست G20، دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا و جی جینگ پینگ رییس جمهور چین با یکدیگر دیدار کرده و بر سر جنگ تجاری چند ماه اخیر به تفاهم رسیدند.

آتش بس موقت میان آمریکا و چین در حالی شکل گرفت، که آمریکا اعلام آمادگی کرد از وضع تعرفه های جدید بر کالاهای چینی خودداری کند، همچنین چین نیز وعده داد سطح خرید محصولات آمریکایی را تا حد قابل توجهی افزایش دهد.

تنش های شدید اقتصادی میان این دو کشور طی مدت اخیر باعث شد، فلزات اساسی در بازارهای بین المللی با افت محسوسی مواجه شوند. از این رو خبر شب گذشته امیدواری ها به رشد کالاهای اساسی در بازارهای جهانی را افزایش داد. محصولات و فراورده های نفتی نیز از این تنش ها در امان نمانده و طی این مدت در مسیر نزول حرکت کردند، با این وجود امیدواری ها نسبت به رشد این محصولات نیز سیگنال مثبتی به تالار حافظ هدایت کرد.

رشد امروز شاخص کل به مدد رشد فولاد مبارکه در صدر اثرگذارترین نمادهای بورسی قابل ملاحظه بود. شرکت فولاد مبارکه اصفهان امروز شاهد حضور پررنگ بازیگران خرد در سمت خرید بود. به این ترتیب امروز این گروه بیش از ۷۰ درصد از حجم خرید را به خود اختصاص دادند. بر این اساس، بعد از شرکت مزبور ، ملی مس، گل گهر،هلدینگ خلیج فارس و پتروشیمی بندرعباس در رده های بعد قرار گرفتند.

فلزات اساسی امروز برترین گروه بورسی بود. ارزش معاملات این گروه امروز به بیش از ۵۲ میلیارد تومان رسید. گروه های شیمیایی،بانک ها و خودرو در رده های بعد قرار گرفتند و توانستند با اقبال قابل توجهی از سوی سهامداران همراه شوند.

دیگر تحول مهم دیگر امروز بورس تهران در زمینه تغییر مالکیت روزانه بود. بعد از سه هفته که حقوقی ها صاحبان اصلی تغییر مالکیت بودند، امروز بازیگران خرد توانستند برنده مالکیت باشند. به این ترتیب تغییر مالکیت روزانه بورس تهران، به ۲۰ میلیارد تومان و به نفع بازیگران خرد پایان یافت. حقیقی ها عمده خرید خود را در نمادهای فلزات اساسی داشتند و در آن سو حقوقی ها اقدام به جمع آوری صفوف عرضه در نمادهای بانکی کردند.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا