انرژی

چرا نشست اوپک ممکن است به سقوط نفت منجر شود؟

انتظار بازار نفت بر این است که اوپک در نشست رسمی هفته جاری، کاهش تولید را اعلام کند اما برخی تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند چنین تصمیمی عکس نتیجه موردنظر این تولیدکنندگان را به دنبال داشته باشد و قیمت نفت سقوط بیشتری پیدا کند.

به گزارش آرمان اقتصادی، زمانی که اوپک با روسیه و سایر تولیدکنندگان در سال ۲۰۱۶ برای پایان دادن به افت دو ساله قیمت نفت به توافق رسید، این توافق روشن بود. این تولیدکنندگان در آن زمان اعلام کردند تولیدشان را کاهش می‌دهند و هر کشور با سهمیه تولید مشخصی موافقت کرد و در نتیجه قیمت نفت در بازار جهانی حدود هفت دلار در هر بشکه افزایش یافت.

اما در آستانه نشست هفته جاری اوپک، تحلیلگران معدودی تصمیم قاطع یا کاهش تولید واضح را انتظار دارند و تصور می‌کنند مانند نشست ژوئن جزییات توافق تولیدکنندگان اوپک روشن نخواهد بود.

همچنین بخوانید

مطمئنا عربستان سعودی و متحدانش در منطقه خلیج فارس در نشست روز پنج شنبه در وین، کاهش تولید دیگری را هماهنگ خواهند کرد. سیگنال‌های واضحی وجود دارد: پیش‌بینی کنندگان تصور می‌کنند بازار نفت در سال آینده دچار اشباع عرضه می‌شود، قیمت نفت بیش از ۳۰ درصد در عرض هشت هفته کاهش پیدا کرده است و اکثر اعضای اوپک در سطح قیمت فعلی نمی‌توانند بودجه خود را متوازن کنند.

اما این گروه با چالش‌های متفاوتی نسبت به سال ۲۰۱۶ دست و پنجه نرم می‌کند که شامل مخالفت شدید رییس جمهور آمریکا با کاهش تولید برای تقویت قیمت‌ها است. تحلیلگران انتظار دارند این دیدار با بیانیه رسمی به کار خود خاتمه دهد و بازار را درباره میزان نفتی که اوپک قصد دارد از بازار حذف کند سردرگم نگه دارد.

نشست هفته جاری اوپک ممکن است تکرار نشست ژوئن این گروه باشد که در جریان آن، تولیدکنندگان اوپک در واکنش به افزایش سریع قیمت‌ها تصمیم گرفتند تولیدشان را افزایش دهند، اما جزییات این افزایش را به طور صریح اعلام نکردند.

اتحاد اوپک دو سال پیش موافقت کرد میزان عرضه به بازار را ۱.۸ میلیون بشکه در روز کاهش دهد اما تا آوریل، تولید این گروه حدود ۲.۷ میلیون بشکه در روز کاهش پیدا کرد. به جای این که اعلام شود این گروه حدود یک میلیون بشکه در روز از این کاهش تولید را احیا خواهد کرد، تولیدکنندگان وعده دادند به نرخ پایبندی ۱۰۰ درصدی به توافق بازخواهند گشت. این گروه موفق نشد سهمیه بازبینی شده هر کشوری را اعلام کند.

بازار نیز با بالا بردن قیمت نفت برخلاف آن چه مورد نظر اوپک بود، به این رفتار مبهم پاسخ داد.

در ماه‌های بعد نفت آمریکا تحت تاثیر دورنمای تحریم‌های واشنگتن علیه ایران تا مرز ۷۶.۹۰ دلار درهر بشکه که بالاترین قیمت در چهار سال گذشته بود صعود کرد اما قیمت از آن زمان ۳۵ درصد ریزش کرده و تا روز جمعه به ۵۰.۹۳ دلار رسید.

جان کلیداف، شریک موسس در صندوق “اگین کپیتال” پیش‌بینی کرد اگر بیانیه اوپک دوباره بازار را مایوس کند تبعات آن در قیمت نفت منعکس خواهد شد. وی به شبکه سی ان بی سی گفت: اگر دیدار اوپک نتیجه نداشته باشد قیمت نفت ممکن است تا مرز ۴۲ دلار عقب نشینی کند.

تکنوکرات‌های اوپک اعلام کرده‌اند این گروه ممکن است لازم باشد تولیدش را بین یک تا ۱.۴ میلیون بشکه در روز کاهش دهد اما منابع آگاه اخیرا به وال استریت ژورنال گفتند اوپک نگران اعلام این میزان کاهش تولید است. این احتیاط به دلیل رسوایی عربستان در ماجرای قتل جمال خاشقجی، خبرنگار واشنگتن پست و مقیم آمریکا در کنسولگری عربستان در استانبول است. دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا از عربستان حمایت کرده اما روشن ساخته که مایل است در قبال این حمایت، سعودی‌ها قیمت نفت را پایین نگه دارند. انتقادات علنی و مذاکرات پشت پرده ترامپ نقش مهمی در مجاب کردن اوپک برای افزایش تولید در ژوئن است.

یک استراتژی که گویا در دست بررسی است اعلام پایبندی اعضا به سهمیه‌های تولید تعیین شده در سال ۲۰۱۶ است. در واقع چنین اعلامی به معنای آن خواهد بود که تولیدکنندگان بزرگ، تولیدشان را کاهش می‌دهند زیرا آنها اکنون بالاتر از سهمیه‌های مذکور نفت تولید می‌کنند.

به عنوان نمونه، تولید عربستان در نوامبر از سهمیه سال ۲۰۱۶ یک میلیون بشکه در روز فراتر رفت در حالی که تولید عراق حدود ۳۰۰ هزار بشکه در روز در اکتبر افزایش داشت.

با این حال خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان هفته گذشته تاکید کرد این کشور به تنهایی به کاهش تولید اقدام نخواهد کرد. ارایه جزییات اندک به اعضای اوپک امکان می‌دهد اختلافاتشان را در توافق نهایی پنهان کنند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا