بورسبورس اوراق

نقش پررنگ بازار سرمایه در تامین مالی

همایش فرصت های سرمایه گذاری و تامین مالی در حوزه های حمل و نقل ریلی، امروز در سال همایش های صدا و سیما برگزار شد.

در این همایش ، پنل تامین مالی حوزه ریلی از طریق بازار سرمایه ، با حضور نوراله بیرانوند، معاون تامین سرمایه حمل و نقل ریلی ، حسن امیری ، معاون نظارت بر بورس ها و ناشران سازمان بورس ، غلامرضا ابوترابی ، مدیرعامل شرکت مدیریت دارایی مرکزی بازار سرمایه ، محمدرضا خواجه نصیری ، مدیرعامل شرکت تامین سرمایه تمدن و محسن فاضلیان، مدیرعامل شرکت تامین سرمایه بانک مسکن برگزار شد .

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، در ابتدای این پنل نوراله بیرانوند، با اشاره به همکاری های مستمر سازمان بورس بیان کرد: طی دو سال اخیر ، همکاری های این دو نهاد اثرات بسیار قابل توجهی در توسعه حوزه حمل نقل داشته است.

همچنین بخوانید

وی در ادامه افزود: طی این مدت شرکت راه آهن بیشتر در نقش ضامن و تسهیل کننده فرایند تامین مالی بوده است. این بدان معناست که بورس ، راه آهن را به عنوان ضامن بخش خصوصی در این پروسه پذیرفته است.

معاون تامین سرمایه حمل و نقل ریلی همچنین گفت : طی این مدت دو پروژه بسیار مهم با سازمان بورس و اوراق بهادار داشته ایم. انتشار اوراق صکوک لوکومتیو و اوراق واگن مسافربری به بهترین نحو ممکن انجام شد. با این حال ، در حال حاضر ۱۰ پروژه دیگر در حال انجام است که به مبلغ هزار میلیارد تومان می‌رسد.

در بخش دیگر این پنل ، حسن امیری معاون نظارت بر بورس ها و ناشران در خصوص امکانات تامین مالی شرکت ها در بازار سرمایه سخن گفت.

وی در این زمینه گفت: طی چند سال اخیر چندین شرکت در حوزه های مختلف در بازار سرمایه حضور پیدا کرده اند. شرکت ها با حضور در این بازار در کنار بحث پذیرش ، می توانند امکان تامین مالی در بخش های مختلف را داشته باشند.

امیری همچنین افزود: در خصوص تامین مالی ، شرکت های تامین سرمایه نقش بسیار مهمی را ایفا می کنند. شرکت های تامین سرمایه می توانند مقتضی با فعالیت های یک نهاد، ابزار لازم برای تامین مالی را معرفی کنند. بنابراین اگر یک پروژه ۵ سال به طول بیانجامد ، می تواند در ادوار مختلف از ابزارهای مختلف استفاده کند.

وی در ادامه افزود: سازمان بورس نیز می تواند با توجه به نیاز صنایع مختلف ، ابزارهای مختلف را طراحی و در شورای فقهی تاییدیه آن را بگیرد.

در بخش دیگر این پنل ، محمود رضا خواجه نصیری ، مدیر عامل شرکت تامین سرمایه تمدن، به توسعه صنعت ریلی از طریق بازار سرمایه اشاره کرد.

مدیرعامل تامین سرمایه تمدن ضمن بیان اینکه وزن صنعت ریلی در استفاده از ابزارهای تامین مالی بازار سرمایه افزایش داشته،گفت‪ :توجه به صنعت حمل و نقل ریلی یک توسعه همه جانبه است که نیازمند برنامه ریزی است؛ برنامه ریزی که نقطه آغازین آن ایجاد ساختارهایی برای جذب منابع مالی و تامین آن است‪.

‪محمودرضا خواجه نصیری همچنین گفت: امسال قانون بودجه و سیاست های حوزه اقتصادی و توسعه ای کشور، تاکید ویژه ای در حوزه توسعه صنعت ریلی کشور داشته و مصوبات و تصمیمات خوبی در این حوزه اتخاذ شده است‪

مدیرعامل تامین سرمایه تمدن، توسعه صنعت ریلی کشور را یکی از نیازهای اساسی و اصلی امروز کشور دانسته و گفت: توسعه صنعت ریلی می تواند به بهبود فضای زندگی مردم و فضای کسب و کار کمک کند‪خواجه نصیری اضافه کرد: یکی از نیازهای اساسی توسعه هر بخشی، تامین مالی و تامین سرمایه گذاری است و بعد از سیاست گذاری و تعیین اهداف رسیدن به این توسعه، در قدم بعدی باید موضوع تامین مالی مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه پیش نیاز ابتدایی و اولیه توسعه، تامین مالی است گفت: بازار سرمایه از جمله نهاد هایی در کشور است که در تامین مالی کم هزینه راه گشا است و در بسیاری از حوزه ها می توان از آن بهره برداری کرد.

خواجه نصیری با بیان اینکه سرمایه گذاری و تامین مالی در بازار سرمایه بلند مدت محسوب می شود تصریح کرد: نقش بازار سرمایه در تامین مالی از سیستم بانکی گرفته تا سایر مجموعه های مالی هر لحظه پر رنگ تر می شود و باید برای آن برنامه ریزی های اساسی انجام داد.

مدیرعامل تامین سرمایه تمدن تصریح کرد: صنعت ریلی به واسطه مدل درآمدی و نوع سرمایه گذاری که در حوزه تجهیزات دارد بستر مناسبی است تا فرآیندهای تامین مالی از بازار سرمایه را برای آن تعریف کنیم‪.

خواجه نصیری با بیان اینکه سعی شده رابطه بین صنعت ریلی کشور و بازار بکر قابل استفاده برای این سیستم شکل گیرد، گفت: در گذشته تامین مالی صنعت حمل و نقل و حوزه ریلی از طریق بازار سرمایه انجام شده و این فرآیند به بخش خصوصی کمک کرد تا با منابعی که به دست آوردند، تجهیزات را خریداری و مستقر کرده و توسعه دهند‪.

وی افزود: وزن صنعت ریلی در استفاده از ابزارهای تامین مالی بازار سرمایه بالا رفته و جریانی را شروع کرده است که می تواند بسیار بسیار گسترده تر باشد‪. همچنین در این پنل ، سعید فاضلیان، مدیرعامل تامین سرمایه بانک مسکن ، به بیان توضیحاتی در خصوص مکانیسم انتشار اوراق پرداخت.

وی در این زمینه گفت: عمدتا برای انتشار اوراق یک شرکت در سازمان بورس یک نهاد واسط تعیین می شود که صرفا جهت تامین مالی با ضوابط سازمان بورس است.

فاضلیان همچنین بیان کرد: متعهد پذیره نویسی همچنین ۱۰۰درصد تعهد می دهد برگه های اوراق منتشر شده را به فروش برساند.

وی افزود : اولین اوراق مشارکت بانک مسکن به طور غیر رسمی منتشر شر مربوط به طرح نواب بود ، که موفقیت بسیاری داشت.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد، با انتشار اوراق های جدید از سوی شرکت های تامین سرمایه ، صنعت ریلی کشور بتواند به اهداف خود در برنامه ششم برسد.

 

 

 

منبع
SENA

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا