انرژی

مذاکره ایران و عراق برای دریافت پول گاز ایران به کجا رسید؟

چندی پیش خبری منتشر شد مبنی‌بر این‌که، عراق به ایران پیشنهاد کرده در ازای گازی که از ایران وارد می‌کند، اقلام غذایی بدهد. خبری که تکذیب و متعاقب آن اعلام شد، عراقی‌ها پیشنهاد کرده‌اند پول گاز را با دینار به ایران پرداخت کنند، اما ایران آن را نپذیرفته است. در این راستا تحولاتی در بانک مرکزی عراق درحال وقوع است که ابهام‌هایی را درباره پرداخت پول گاز ایران توسط عراق ایجاد کرده است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، بعد از این‌که عراق موفق شد برای ادامه تعاملات نفتی، گازی و برقی از آمریکا معافیت بگیرد، خبری مبنی بر این‌که عراق به جای پرداخت پول گاز به ایران، اقلام غذایی بدهد، منتشر شد. بر این اساس رویترز در خبری اعلام کرد که منابع آگاه به این رسانه خبر داده‌اند که عراق یک درخواست به آمریکا ارسال کرده تا به این کشور اجازه دهد، پس از مهلت ۴۵ روزه، هم‌چنان به وارداتش از ایران ادامه دهد و در قبال دریافت گاز ایران، کالاهای غذایی و بشردوستانه به همسایه خود صادر کند.

این خبر از سوی ایران تکذیب و اعلام شد عراقی‌ها اصرار دارند با این‌که قرارداد یورویی است، پول را با دینار پرداخت کنند و  به هیچ وجه آمادگی پرداخت غیر از دینار را ندارند. بعد از آن طبق توضیحی از سوی امیرحسین زمانی‌نیا – معاون وزیر نفت، اعلام شد که شرکت ملی گاز موافق دریافت پول گاز با دینار نیست و مذاکرات ادامه دارد.

همچنین بخوانید

در این راستا، سیدحمید حسینی – سخنگوی اتحادیه نفت، گاز و پتروشیمی – در گفت‌وگو با ایسنا، با تاکید بر این‌که کابینه دولت عراق هنوز شکل نگرفته است، اظهار کرد: بسیاری از سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها در عراق هنوز فعال نشده است و نظام تصمیم‌گیری در این کشور وضعیت مشخصی ندارد. کابینه در انتظار تکمیل شدن است تا بتواند امور را سر و سامان بدهد.

وی افزود: آمریکا از این شرایط حداکثر استفاده را می‌کند و خزانه‌داری‌اش، بانک مرکزی عراق را تحت فشار گذاشته و در شرایطی که همه مسئولان عراقی از جمله رئیس جمهور، رئیس مجلس، نخست وزیر و… صراحتا از عدم همراهی با تحریم‌های آمریکا علیه ایران خبر داده‌اند، اما ظاهرا بانک مرکزی عراق، رفتار دیگری در پیش گرفته است.

حسینی با اشاره به جلسه پنج‌شنبه هفته گذشته بانک مرکزی عراق با سایر بانک‌های این کشور، گفت: در این جلسه بانک مرکزی عراق سایر بانک‌های این کشور را گرد هم آورده است و وزارت خزانه‌داری آمریکا در این جلسه اعلام کرده است که حق ندارید با اشرار کار کنید که یکی از روسای بانک‌ها اعتراض کرده است که منظور  شما از اشرار دولت ایران است یا ملت ایران؟ مسئولان بانک مرکزی عراق تاکنون هیچ موضع‌گیری دیگری نکرده‌اند. اما این‌که بانک‌های عراق از تعامل دیناری با ایران ممنوع شوند می‌تواند مساله‌ساز شود. مواضع بانک مرکزی عراق باید به‌صورت جدی پیگیری شود.

وی درباره نیاز عراق به گاز و برق ایران در زمستان گفت: نیاز عراق به گاز و برق در فصل زمستان برخلاف ایران کاهش پیدا می‌کند و نیاز عمده آن‌ها در تابستان و برای وسائل سرمایشی است. از سوی دیگر این‌که ایران بخواهد صادرات خود به عراق را قطع کند، کار ساده‌ای نیست و در روابط دو کشور تاثیر می‌گذارد و من فکر نمی‌کنم ایران سیاستی برای قطع صادرات گاز به عراق داشته باشد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا