امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

ضایعات محصولات کشاورزی در کشور بالاست

 

مدیر کشاورزی و منابع طبیعی سازمان بسیج سازندگی استان اصفهان گفت: ضایعات و دور ریز محصولات کشاورزی در کشور بسیار بالاست.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  محسن دانشور در برنامه «خانه تا کارخانه» رادیو اقتصاد بر ضرورت کاهش ضایعات محصولات کشاورزی در جامعه تاکید کرد و افزود: دور ریز محصولات کشاورزی موجب اتلاف و نابودی منابع تولید از قبیل آب، خاک، کود، سم، انرژی و غیره در کشور می شود.

همچنین بخوانید

وی اظهارداشت: کاهش ضایعات با توجه به اهمیت استراتژیک بخش کشاورزی می تواند علاوه بر افزایش عملکرد محصولات زراعی و باغی به توسعه اشتغال، ارتقای صادرات غیرنفتی، ایجاد امنیت غذایی ونظایر آن کمک کند.

مدیر کشاورزی و منابع طبیعی سازمان بسیج سازندگی اصفهان گفت: این سازمان برای کاهش ضایعات محصولات کشاورزی بر اساس میزان تولید محصولات در هر منطقه نسبت به قطب بندی صنایع تبدیلی اقدام کرده است.

وی همچنین در خصوص قطب بندی صنایع تبدیلی به رادیو اقتصاد افزود: هر شهرستانی که بیشترین تولید در زمینه یک محصول کشاورزی را دارا باشد به عنوان قطب منطقه جهت فرآوری محصول انتخاب می‌شود.

دانشور ضمن اشاره به اینکه شهرستان سمیرم قطب تولید سیب درختی در استان اصفهان است، اظهارداشت: آمار ضایعات این محصول اعم میوه زیر درختی، درجه سه و چهار سالانه بالای ۴۰ هزار تن است.

وی گفت: ضایعات این محصول با راه اندازی واحدهای فرآوری از سوی بسیج سازندگی امروز به محصولات با ارزش افزوده بالاتر مانند سیب خشک، اسانس، سرکه و غیره تبدیل می شود.

مدیر کشاورزی و منابع طبیعی سازمان بسیج سازندگی اصفهان افزود: ایجاد این نوع صنایع ضمن استفاده بهینه از ضایعات و دورریز محصولات کشاورزی زمینه اشتغال افزایی، درآمد زایی ، پویایی تولید، صادرات و غیره را در هر منطقه فراهم می سازد.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا