امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

طرح پایش وتکمیل مطالعات خاک شناسی در کشور عملیاتی می شود

قزوین- معاون توسعه منابع انسانی موسسه تحقیقات آب و خاک کشور گفت: با اجرای طرح پایش و تکمیل مطالعات خاک شناسی و به روز کردن اطلاعات از فرسایش و تخریب خاک در کشور جلوگیری می کنیم.

همچنین بخوانید

به گزارش آرمان اقتصادی، سومین همایش روز جهانی خاک روز دوشنبه با حضور گرجی رئیس انجمن علوم خاک ایران، ایت الله عابدینی نماینده ولی فقیه و امام جمعه قزوین، پیروان عضو هیئت علمی پژوهشکده حفاظت خاک و ابخیزداری کشور، مهرزاد محصص مستشاری معاون توسعه منابع انسانی موسسه تحقیقات آب و خاک کشور و جمعی از بهره برداران و کارشناسان در سازمان جهاد کشاورزی قزوین برگزار شد.

مهرزاد مستشاری معاون توسعه منابع انسانی موسسه تحقیقات آب و خاک کشور در این همایش گفت: موسسه تحقیقات آب و خاک کشور جایگاه ویژه دارد و با راه اندازی ۳۰ بخش تحقیقاتی در استانهای کشور برای حفاظت از خاک با روشهای علمی اقدام شده است.

وی افزود: موسسه تحقیقات آب و خاک کشور برنامه مدونی تهیه کرده که توسط مدیریت تحقیقاتی در کشور در حال اجراست.

محصص مستشاری بیان کرد: قانون و لایحه خاک در کشور مصوب شده و باید اجرایی شود زیرا موضوع خاک از آب هم مهمتر است زیرا برای تهیه خاک راهی نداریم و فرسایش خاک در بلند مدت خطر بزرگتری از کمبود آب در کشور محسوب می شود.

وی بیان کرد: ظرفیتهای علمی و قانونی حفاظت از خاک ۲۶ ماده است و تمام بخش های آلودگی خاک شامل سموم دفع افات نبایت، فاضلاب و تغییر کاربری اراضی را که از تهدیدات این حوزه است را در بر می گیرد.

وی افزود: طرح پایش خاک باید عملیاتی شود و پیوسته خصوصیات بیولوژیکی خاک مورد پایش قرار گیرد و ما نیز روش های بهره برداری پایدار از خاک را باید جدی بگیریم تا تهدید این حوزه کاهش یابد.

معاون توسعه منابع انسانی موسسه تحقیقات آب و خاک کشور یادآورشد: در قانون خاک در خصوص کود و سموم دفع افات نباتی ملاحظات لازم صورت گرفته و به مطالعات خاک شناسی توجه شده و تصمیم داریم مطالعات خاک شناسی استانها را تکمیل کنیم تا کارها به نتیجه برسد.

محصص گفت: در قزوین آلاینده های خاک را در شهرک های صنعتی تهیه کرده ایم که برای کارهای علمی و تحقیقیاتی ارائه خواهد شد تا مورد استفاده در برنامه ریزی ها قرار گیرد.

وی بیان کرد: پایداری اراضی مهم است زیرا کشور ما یکی از پر خطرترین اراضی در کاهش مواد کربن الی خاک است که باید برای ارتقای کیفی خاک اقدام شود.

محصص اظهارداشت:طراحی نحوه استفاده از اراضی متناسب با ظرفیت های زیست بومهای موجود کشور و زمینه سازی برای اتخاذ سیاست های متمرکز و مدون در قانون جامع خاک دیده شده که امیدواریم بتوانید نیازهای ان بخش را تامین کند.

وی اضافه کرد: ایجاد بستر مناسب برای تعیبن ارزش اقتصادی و قیمت گذاری برای خاک از رسالتهای موسسه تحقیقات آب و خاک کشور ات و باید نقشه برداری از خاک های کشورهم در  ۵ سال آینده انجام شده و مطالعات خاک شناسی در کشور به روز شود.

مستشاری گفت: در استان قزوین در ۳۰ هزار هکتار از اراضی مطالعات خاک شناسی به روز شده و لازم است تناسب خاک شناسی و اراضی رعایت شود و برای تهیه بانک اطلاعاتی هم اقدام لازم صورت گرد.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا