انرژی

ماموریت دشوار اوپک برای پیام‌رسانی شفاف به بازار

زمانی که وزیران اوپک در نشست هفته جاری خود اعلام کنند چه میزان نفت در ماه‌های آینده تولید می‌کنند با یک بازار بدبین که در جست و جوی جهت مشخص است طرف خواهند بود.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان سعودی زمانی که اوپک روز پنج شنبه برای بحث درباره کاهش تولید در وین دیدار کند، با دشوارترین آزمون خود تاکنون روبروست. عربستان به شدت خواهان کاهش تولید نفت است، اما ممکن است از اهرم ژئوپلیتیکی برای پیشبرد آن برخوردار نباشد. روسیه و ۹ تولیدکننده غیراوپک روز جمعه به مذاکرات خواهند پیوست.

بهای معاملات نفت برنت در دو ماه گذشته به دلیل نگرانی از اشباع عرضه و رنگ باختن اعتماد بازار به عزم اوپک برای ایستادگی در برابر فشار آمریکا، حدود ۳۰ درصد کاهش پیدا کرده است.

همچنین بخوانید

مذاکرات درباره کاهش تولید، کار ساده ای نخواهد بود اما بخش دشوار ماجرا، مجاب کردن سرمایه گذاران درباره این برنامه است.

تحلیلگران می‌گویند فالح سخنگویی است که بلد است به زبان مدیران سرمایه و صندوقهای سرمایه‌گذاری سخن بگوید و سیاست نفتی عربستان و اوپک را به روشنی اعلام کند اما تمایل دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا برای انتقاد توییتری از اوپک، وضعیت را پیچیده کرده است.

هلیما کرافت، مدیر جهانی استراتژی کالا در بانک سرمایه‌گذاری “آر بی سی کپیتال مارکتس” در این باره می‌گوید: آنچه که فالح از طریق دیالوگ خود و تلاش برای درک بازار نفت انجام داده است این است که پیام رسانی روشنی دارد اما این بار شرایط فرای کنترل وی هستند و او باید به سرعت خود را با شرایط وفق دهد.

توافق فزاینده‌ای در داخل گروه اوپک و غیراوپک برای کاهش تولید نفت وجود دارد به خصوص که عوامل عرضه و تقاضا از مازاد عرضه در نیمه اول سال ۲۰۱۹ حکایت دارند.

اما هنوز هیچ توافق قطعی درباره میزان کاهش تولید یا سهمیه‌های تولید کشورها وجود ندارد و مقامات تنها گفته‌اند پیش‌بینی‌های بازار نشان می‌دهد یک تا ۱.۴ میلیون بشکه در روز مازاد عرضه در ماه‌های آینده وجود دارد.

با این حال عربستان سعودی از سوی ترامپ برای پایین نگه داشتن قیمت نفت تحت فشار قرار دارد. این کشور همچنان تلاش می‌کند از پیامد بین‌المللی قتل جمال خاشقجی، خبرنگار مقیم آمریکا رهایی پیدا کند. این رسوایی موضع ریاض در مذاکرات را ضعیف کرده است. همچنین این کشور با نارضایی اعضای اوپک روبروست که عربستان را مقصر افزایش بیش از حد تولید در چند ماه گذشته و افت قیمت نفت می‌دانند.

سعودی‌ها برای جلب نظر بازار نسبت به این توافق و پرداختن به مشکل اشباع عرضه و راضی کردن روسیه، آمریکا و اعضای اوپک، ممکن است لازم باشد خلاقانه عمل کنند.

یک سال و نیم پیش بود که فالح درس سختی از اظهارات بی‌تدبیرانه آموخت. در نشست ماه مه سال ۲۰۱۷ اوپک که این سازمان درباره تمدید توافق کاهش تولید بحث می‌کرد، فالح به خبرنگاران گفت: این ائتلاف درباره میزان تسهیل محدودیت عرضه مذاکره نکرده، بنابراین استراتژی خروج از توافق کاهش تولید وجود ندارد.

در نتیجه پس از این دیدار، قیمت نفت بلافاصله بیش از چهار درصد ریزش کرد و تقریبا در ماه بعد ۱۳ درصد کاهش داشت. این در حالی بود که این گروه کاهش تولید را به مدت ۹ ماه تمدید کرده بود.

بر اساس گزارش پلاتس، وزیر انرژی عربستان سعودی در هفته‌های اخیر اظهار کرده که واقف است که احساسات بازار چقدر سریع تغییر می‌کند. وی در نشست ماه گذشته کمیته نظارتی مشترک وزیران اوپک و غیراوپک در ابوظبی گفت: بازار نفت بیشتر از این که تحت تاثیر عوامل عرضه و تقاضا باشد، روی موج احساسات حرکت می‌کند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا