بورسبورس اوراق

۵ راهکار رقابت پذیری نهادهای مالی اسلامی

مدیرعامل شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه (سمات)، ۵ راهکار رقابت پذیری نهادهای مالی اسلامی را در کشور تشریح کرد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  به نقل از سمات، حسین فهیمی درنشست تخصصی نقش نهادهای مالی اسلامی در ثبات اقتصادی و کنترل تورم ارزی که در محل دانشگاه الزهرا (س) برگزار شد، گفت: بازار مالی اسلامی از حدود ۲۰ سال قبل به صورت سازمان یافته در جهان معرفی و نهادهای مالی با چهره اسلامی تاسیس شد.

وی خاطر نشان کرد : نهادهای مالی اسلامی از همان ابتدای تاسیس با وجهه ثبات و پایداری وارد عرصه شدند و بحران های مالی جهان نیز نشان داد که این نهادها کمترین آسیب ها را به خود دیدند.

همچنین بخوانید

مدیرعامل سمات ادامه داد : همین امر باعث شد تا نهادهای مالی اسلامی مورد استقبال کشورهای غیر مسلمان قرار گیرد به طوریکه انگلیس در قاره اروپا گوی سبقت را از سایر کشورها ربود و بازار مالی اسلامی گسترده ای را تاسیس کرد.

وی با بیان اینکه ایران تنها کشوری در جهان است که دارای نظام مالی اسلامی بر مبنای شرع و فقه شیعه است، افزود: فعالیت های غیر اسلامی بر خلاف سایر کشورها ، صنعت مالی ایران را تهدید نمی کند.

مدیرعامل سمات خاطر نشان کرد: اما واقعیت این است که رقابت پذیری نهادهای مالی اسلامی در سال های اخیر نسبت به نهادهای مالی متعارف در جهان کاهش یافته و این امر زنگ خطرها را به صدا درآورده است.

فهیمی ادامه داد: به طور حتم هرگونه نارسایی در حوزه نظام مالی اسلامی، کل فعالیت های اقتصادی ما را تحت تاثیر قرارمی دهد و به جای کمک به بخش واقعی اقتصاد به وجود می آورد به طوریکه هم اکنون بسیاری از شرکت ها با مشکل تامین منابع مالی گران قیمت روبرو هستند. مدیرعامل سمات مهم ترین نقدها و راهکاری بهبود نهادهای مالی اسلامی را به شرح زیر اعلام کرد:

نقد اول: پیچیدگی نهاد یا ابزار مالی اسلامی به معنای امکان تخطی بیشتر از مبانی شریعت

راهکار بهبود: ضرورت رویه گذاری و استاندارد گذاری فعالیت‌های مالی اسلامی برای کاهش هراس‌ها و افزایش کنترل ها

نقد دوم: نگرانی های عمیق در مورد عقود مشارکتی به عنوان تهدید بزرگ صنعت بانکداری.

راهکار بهبود: حرکت به سمت عقود مبادله ای به جای عقود مشارکتی

نقد سوم: عدم توجه به سیاستهای کلان و مسئولیتهای اجتماعی در نهادهای مالی اسلامی

راهکار بهبود: ضرورت توجه به مقاصد شریعت و ارزشهای اسلامی در تبیین مسئولیتهای اجتماعی در نهادهای مالی اسلامی

نقد چهارم: بی پاسخ ماندن مفاهیم مالی حیاتی

راهکار بهبود: توجه نهادهای سیاستگذار و بانک مرکزی به استفاده از ظرفیت کمیته های فقهی به روش متفاوت از نهادهای مالی اسلامی

نقد پنجم: فقدان رقابت پذیری در مقایسه با مالی متعارف

راهکار بهبود: توجه به توان رقابت پذیری نهادهای مالی اسلامی در مقایسه با رقبای متعارف در تجهیز منابع و ارائه خدمات مالی

منبع
SENA

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا