بانک و بیمهطلا و ارز

اصلاحات اساسی ارزی درحال انجام است

یک مدیر سابق بانکی با بیان اینکه اصلاحات اساسی در حوزه ارز در حال انجام است، از احتمال تک نرخی شدن ارز خبر داد.

به گزارش آرمان اقتصادی به نقل از تسنیم ، سید بهاالدین حسینی هاشمی در مصاحبه با رادیو به قیمت چند نرخی ارز اشاره کرد و گفت: اشکالی که قبلا وجود داشت این بود که قبلا یک بازار نیمایی و یک بازار دولتی داشتیم و بازارهای دیگر را در دوره تصدی رئیس کل بانک مرکزی قبلی بازار قاچاق و ممنوع اعلام کردیم در حالی که این بازار با وجود آنکه حجم کمی از معاملات را دارد اما نقش به سزایی در نرخ ارز و تعیین مبادلات ارزی دارد.

همچنین بخوانید

مدیر سابق و کارشناس امور بانکی افزود: خوشبختانه پس از مدتی، این بازار، رسمی شناخته شده و صراف ها در آن دخالت دارند یعنی مستقیما ارز صادر کننده ها را بخرند و ارز کسانی که نیاز دارند را تامین کنند. این بازار با اینکه تنها ده درصد از حجم معاملات را تشکیل می دهد، اما تاثیر گذاری زیادی دارد و شاهد بودیم قبلا به دلیل غیر قانونی اعلام کردن، باعث التهاب بازار شده بود.

حسینی هاشمی با بیان اینکه اصلاحات اساسی در حوزه ارز در حال انجام است، عنوان کرد: این اصلاحات باعث می شود حتی احتمال تک نرخی شدن نیز وجود داشته باشد و این فرآیندهای طولانی بازار ارز از بین برود که این موضوع سبب می شود همه ارزشان را خوب بفروشند.

همچنین جمشید عدالتیان، کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه فاصله ارز نیمایی و صرافی ها در حال کاهش است، گفت: این موضوع سبب شد از ۲۷ میلیارد دلار صادرات، فقط ۷ میلیارد دلار به نیما عرضه شود و اختلاف زیادی در این زمینه ایجاد شده بود.

این کارشناس مسائل اقتصادی تصریح کرد: در صورتی که ارز به صورت قانونی عرضه شود، انتظار می رود قیمت ارز صرافی کاهش پیدا کند و به سمت ارز نیما حرکت کند و ارز نیما نیز افزایش پیدا کند. بر اساس صبحت هایی که شنیده ایم قیمت ارز روی ۹ هزار و ۳۰۰ تومان متمرکز شود و بازار از این دو گانگی خارج شود.

این فعال حوزه اقتصادی درباره اثرات این اقدام تصریح کرد: صادر کننده کلا به دلیل اختلاف قیمتی که وجود داشت، انگیزه ای نداشتند که ارز حاصل از صادرات شان را در سامانه نیما عرضه کنند و حالا انتظار می رود عرضه زیادی در بازار صراف ها به وجود بیاید که این مسئله باعث کاهش قیمت دلار می شود و قیمت ها به سمت ارز نیما سوق پیدا کند و از دو گانگی خارج می شود.

منبع

اقتصاد.آنلاین

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا