انرژی

حجم قاچاق سوخت در ایران بالاست

 

یک کارشناس حوزه تجارت الکترونیک گفت: متاسفانه حجم قاچاق سوخت طی سال های اخیر بر اساس تخمین ها روند صعودی به خود گرفته و به شدت در حال افزایش است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  حسین نوریخواه در برنامه «رهیافت» رادیو اقتصاد افزود: ناگفته نماند آمار دقیقی از میزان قاچاق سوخت در مملکت وجود ندارد.

همچنین بخوانید

وی همچنین اظهارداشت: پدیده قاچاق سوخت موجب خروج سرمایه ملی، هرز رفتن توان اقتصادی و سوبسیدهای دولت برای این ماده حیاتی توسعه می شود.

این کارشناس حوزه تجارت الکترونیک گفت: یکی از بهترین راهکارها برای جلوگیری از پدیده قاچاق سوخت رصد و پایش مقدار توزیع و مصرف سوخت در کشور است که نقش کارت سوخت در این میان بسیار پر رنگ است.

وی افزود: این سامانه صددرصد مانع قاچاق سوخت نخواهد شد چرا که عوامل قاچاق بسیار متعدد است.

نوریخواه اظهارداشت: وجود محرومیت زیاد در استان های مرزی، مصرف بالای سوخت در خودروهای داخلی، وجود خودروهای بدون استفاده دارای کارت سوخت و غیره از جمله این موارد است.

وی گفت: برای مدیریت بهینه مصرف سوخت، کاهش قاچاق و بسیاری موارد دیگر نقش سامانه های نظارتی بسیار پر رنگ است.

این کارشناس حوزه تجارت الکترونیک افزود: بنزین در کشور با یارانه در حال توزیع است بنابراین ضرورت دارد برای مدیریت بهتر این ماده ارزشمند و حیاتی توسعه سامانه هوشمند کارت سوخت احیا شود.

معاون وزیر و رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران نیز در این برنامه گفت: سامانه کارت هوشمند سوخت با هدف های مختلفی طراحی شده است که شفافیت اطلاعات در سوخت و حمل و نقل، کاهش قاچاق، جلوگیری از مصرف بی رویه سوخت و غیره از جمله این موارد است.

امیر ناظمی ضمن اشاره به اینکه قاچاق سوخت از کشوربه مثابه دست کردن درجیب مردم است، افزود: کارت سوخت ضمن رصد و پایش میزان مصرف سوخت در جامعه می تواند جلوی سیل قاچاق سوخت را سد کند.
وی در ادامه اظهارداشت: طبق برآوردها روزانه ۲۰ میلیون لیتر بنزین بصورت قاچاق از کشور خارج می شود که یک عدد بسیار بالایی است.

معاون وزیر و رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران یادآورشد: قاچاق سوخت ضربات مهلکی بر بدنه اقتصاد مملکت وارد می کند از اینرو ضرورت دارد به مدد فناوری های نوین جلوی پیشروی این پدیده مخرب گرفته شود.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا