بانکبانک و بیمه

خروج بانک کشاورزی از بنگاهداری

مدیرعامل بانک کشاورزی گفت: طبق قانون و برنامه دولت برای خروج بانک ها از بنگاهداری، تا پایان امسال ۲ شرکت سیمرغ و کشت و صنعت کارون به بخش خصوصی واگذار می شوند.

به‌گزارش آرمان اقتصادی (armaneghtesadi.com)،«روح اله خدارحمی» به ایرنا اظهار داشت: شرکت سیمرغ که یکی از بزرگترین تولیدکنندگان تخم مرغ در خاورمیانه به شمار می رود، در دست واگذاری است.

وی افزود: مراحل پذیرش اولیه آن در بازار سرمایه انجام شده و در مرحله تحویل شرکت از سهامی خاص به عام و تغییرات در اداره ثبت هستیم و بزودی نماد این شرکت در بورس اوراق بهادار عرضه خواهد شد.
آگهی واگذاری این شرکت هفته آینده منتشر و سهام آن در بورس عرضه می شود.
وی درباره ترکیب سهامداران سیمرغ اظهار داشت: بجز بانک کشاورزی، دو بانک دیگر هم سهامدار آنها هستند که این بانک با دریافت وکالت از آنها قصد دارد ۱۰۰ درصد سهام آن را واگذار کند.
 
** مجلس از واگذاری کشت و صنعت کارون حمایت کند
مدیرعامل بانک کشاورزی درباره واگذاری شرکت کشت و صنعت کارون نیز توضیح داد: آگهی مزایده اولیه این شرکت منتشر شده است اما برخی نمایندگان مجلس به واگذاری آن اعتراض دارند.
وی خروج بانک ها از بنگاه داری را یک تکلیف قانونی دانست و گفت: براساس ماده ۱۶ قانون رفع موانع تولید که سه سال از اجرای آن گذشته است، بانک ها مکلف به واگذاری اموال خود هستند و باید هر ساله ۳۳ درصد از اموال بانکی واگذار شود.
خدارحمی تاکید کرد: اصلاح نظام بانکی و خروج آنها از بنگاهداری مورد تاکید رهبر معظم انقلاب و رییس جمهوری است.
به گفته وی، اگر براساس ماده ۱۷ قانون رفع موانع تولید واگذاری های اموال مازاد بانک ها انجام نشود، علاوه بر جریمه مالیاتی با نرخ ۲۸ درصد، با مدیرعامل بانک و هیات مدیره مورد برخورد انتظامی و قانونی می شود و بنابراین انتظار می رود نمایندگان مجلس بانک ها را در این واگذاری ها و انجام تکالیف قانونی حمایت کنند.
«نمایندگان مجلس نه تنها گاهی از این واگذاری ها حمایت نمی کنند بلکه بنا به دغدغه ها و ملاحظاتی با ما مخالفت می کنند زیرا در گذشته برخی واگذاری ها موفقیت آمیز نبوده و یا مشکلاتی ایجاد کرده است.»
وی اظهارداشت: بنابراین ما به دغدغه ها و نگرانی های نمایندگان مجلس در این خصوص اهمیت می دهیم و تلاش داریم واگذاری ها با رعایت دقیق قانون، ضوابط واگذاری ها، بررسی اهلیت خریداران این شرکت ها و در فضایی شفاف به صحیح ترین شکل ممکن صورت گیرد.
این مقام مسئول در بانک کشاورزی پیشنهاد داد: همانگونه که ما به نمایندگان و سیاست گذاران در مجلس شورای اسلامی اطمینان و اعتماد داریم نیاز است که آنان نیز در این خصوص به ما اعتماد کنند زیرا ماهیت این شرکت کشاورزی بوده و به نفع منطقه است که تولید و اشتغال افزایش یابد.
خدارحمی تصریح کرد: ارزش واگذاری دو شرکت سیمرغ و کشت و صنعت کارون بالغ بر ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان (۲۵ هزار میلیارد ریال) است.
وی یادآور شد: براساس قانون، در سال ۹۶ بانک کشاورزی جز بانک هایی بود که عملکرد خوبی در زمینه واگذاری ها و فروش املاک داشت به طوری که اقدام به واگذاری سه شرکت کشت و صنعت میان آب، شرکت ماهی کارون، شرکت شهداب ارومیه به ارزش بالغ بر ۲۴۰ میلیارد تومان کرد و ۱۰۰ درصد این شرکت ها به بخش خصوصی واگذار شد.
شرکت کشت و صنعت کارون در دهه پنجاه خورشیدی تاسیس شده و یکی از شرکت های بزرگ در تولید نیشکر در استان خوزستان به شمار می رود.
به گزارش ایرنا، خروج بانک ها از بنگاهداری و واگذاری شرکت ها و اموال راکد آنها به بخش خصوصی با تصویب قانون رفع موانع تولید در سال ۹۳ کلید خورد اما بانک ها در اجرای آن تعلل کردند؛ با این حال بانک مرکزی برنامه زمان بندی سه ساله برای واگذاری این شرکت ها و اموال در نظر گرفته است.
در دولت دوازدهم برنامه اصلاح نظام بانکی در اولویت حوزه اقتصاد کلان قرار دارد که در صدر آن خروج بانک ها از بنگاهداری است.

همچنین بخوانید

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا