بورسبورس اوراق

بازتاب مثبت آشتی دو قدرت اقتصادی در تالار حافظ/ بازگشت بزرگان به مدار صعودی

در دو ساعت ابتدایی معاملات بورس تهران تمام نماگرها در محدوده مثبت بازدهی قرار گرفتند. این در حالی است که با شروع به کار مثبت بازار جهانی فلزات، امیدواری ها به تداوم روند صعودی قیمت‌ها پُررنگ تر شده است. همچنین جهش پنج درصدی بهای جهانی نفت نیز مزید بر رشد شاخص کل شد.

 

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،   در سومین روز کاری هفته شاهد تدوام روند صعودی شاخص‌ها در بورس در پی آتش بس جنگ تجاری هستیم. در اولین روز کاری هفته در بازارهای جهانی، امروز قیمت کالاهای اساسی روند رو به رشدی را آغاز کرده است. پس از توافق موقت آمریکا و چین در خصوص جنگ‌های تعرفه‌ای که شنبه شب رخ داد، انتظاراتی برای رشد قیمت کالاهای پایه در بازارهای جهانی شکل گرفت.

همچنین بخوانید

همین موضوع سبب شد روز گذشته شاخص بورس تهران به روند نزولی خود که از دو هفته پیش (هم‌زمان با آغاز رسمی تحریم‌های یکجانبه آمریکا و همچنین افت دست‌جمعی قیمت کالاها در بازارهای جهانی) آغاز شده بود، پایان دهد و با رشد بیش از سه‌هزار واحدی مواجه شود. اگرچه دیروز در بازار سهام کشور شاهد افت قابل توجه فشار فروش و همچنین بازگشت فعالان بازار به سمت تقاضا بودیم، اما ارزش معاملات سهام در بورس و فرابورس نسبت به روزهای خوب بازار، در محدوده نسبتا نازلی قرار گرفت.

امروز با بازگشایی بازارهای جهانی و رشد قابل توجه قیمت‌ها، به نظر می‌رسد یکی از دلایل احتیاط خریداران بالقوه برطرف شده باشد. از این رو انتظار می‌رود در بازار امروز شاهد مانور نسبتا قدرتمندتری از سمت تقاضا باشیم.

در خصوص قیمت نفت نیز روز جاری و در پی انتشار اخباری مساعدی در دنیای نفت شاهد جهش یکباره قیمت ها در داوستدهای اولین روز کاری بازارهای جهانی بودیم. در این بین مهمترین عامل رشد قیمت ها، توافق دو غول نفتی عربستان و روسیه بر سر کاهش تولید بود. این توافق در حاشیه نشست گروه ۲۰ حاصل شد توانست قیمت نفت را از کانال ۴۰ دلاری برگرداند.

در مجموع تاکنون شاخص کل با رشد ۳۴۲۰ واحدی بیش از روز گذشته رشد را تجربه کرده است. شاخص هم وزن نیز با رشد ۲۸۸ واحدی به رقم ۲۷ هزار و ۱۷۱ واحد رسید. در فرابورس هم ایفکس تاکنون با رشد ۵۰ واحدی به ارتفاع ۱۸۲۴ واحد رسیده است.

تاکنون بیش از یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون ورقه بهادار در بورس و فرابورس دادوستد شده است که از این میزان ۴۵۰ میلیارد تومان به معاملات خرد سهام و حق تقدم در این دو بازار اختصاص داشته است. در بین نمادهای با اهمیت بورسی، «فولاد»، «فملی»، «تاپیکو» و «شبندر» بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشتند.

 

منبع
اقتصاد آنلاین - مریم علیزاده

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا