امور زیربناییراه و ساختمان

ریسک بومی‌سازی در صنعت هوافضا را می‌پذیریم

معاون رئیس جمهوری با بیان اینکه بومی سازی در صنعت هوانوردی بسیار سخت و دشوار است گفت: داخلی سازی تجهیزات صنعت هوافضا و صنعت هوانوردی به مدیران ریسک‌پذیر نیاز دارد.

به گزارش آرمان اقتصادی،، سورنا ستاری در مراسم آغاز فاز اول بومی‌سازی زیرساخت‌های ناوبری هوایی ایران با بیان اینکه بومی سازی در صنعت هوانوردی و هوافضا بسیار سخت است گفت: رعایت استانداردهای بین‌آلمللی در این صنعت و داخلی سازی تجهیزات به مدیران ریسک‌پذیر نیاز دارد.

وی ادامه داد: در حال حاضر فارغ‌التحصیلان مستعد در حوزه هوانوردی و هوافضا وجود دارد که باید دید از طریق چه راهکاری می‌توان این افراد و متخصصان را به صنعت تزریق کرد. بومی سازی به اجرا نمی‌رسد مگر اینکه مدیران بخواهند این ریسک‌ها را بپذیرند و راه را برای متخصصان داخلی باز کنند.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری ادامه داد: مهمترین مساله برای بومی‌سازی ورود این فرهنگ به سازمان‌ها است و ما در معاونت علمی و فناوری رئیس جمهوری این آمادگی را داریم که ضمانت‌ها و ریسک‌های طرف مقابل در قراردادها را بپذیریم.

ستاری با بیان اینکه مهم‌ترین موضوع این است که این قراردادها باید دو طرفه باشد و شرکت‌های طرف مقابل هم مسئولیت خود را در قبال ارائه خدمات و تولید محصولات بپذیرند، گفت: این یک قدم بزرگی است که شرکت فرودگاه‌ها برای بومی سازی برداشته است و امیدواریم شرکت‌های داخلی هم به خوبی بتوانند مسئولیت خود را به اجرا برسانند.

وی ادامه داد: طرف مقابل یعنی متخصصان و شرکت‌های داخلی هم باید بتوانند استانداردهای جهانی را در بومی‌سازی‌ها رعایت کنند و مسئولیت‌پذیر باشد و به همین دلیل است که اصرار داریم قراردادها در قالب شرکت به ویژه شرکت‌های دانش بنیان منعقد شوند.

معاون رئیس جمهور گفت: طرف مقابل هم باید پای قراردادش بایستد و در صورت تاخیر در تحویل خسارت آن را بپردازد.

معاون رئیس جمهوری با بیان اینکه پذیرفتن مسئولیت‌ها دو طرفه است تاکید کرد: در معاونت فناوری رئیس جمهوری آماده هستیم که ریسک قراردادهای حاضر را پوشش دهیم و در حوزه پاسخگویی نظارت‌ها را قبول کنیم.

وی با بیان اینکه حتی در بخش‌های نظامی هم بومی‌سازی بسیار مشکل است گفت: قبل از انقلاب هر چند دارای هواپیماهای بسیار مدرن و پیشرفته بودیم اما در حوزه دانش هوافضا چیزی نداشتیم اما امروز خوشبختانه نیروی انسانی بسیار زیادی در این حوزه داریم که امیدواریم با این نیروی انسانی بتوانیم در حوزه بومی‌سازی صنعت هوانوردی هم موفق عمل کنیم.

منبع

ایلنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا