خودروصنعت، معدن، تجارتصوت

رشد ۴ برابری نرخ نهاده های تولید قطعات خودرو

 

دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان کشور گفت: قیمت تمام شده قطعات خودرو در حال حاضربا توجه به افزایش نرخ نهاده ها حتی مواد اولیه تولید داخل سه تا چهار برابر افزایش یافته است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، آرش محبی نژاد در برنامه «روی خط بازار» رادیو اقتصاد افزود: قطعات خودرو با توجه به این گرانی ها باید بین ۸۰ تا ۱۴۰ درصد افزایش قیمت داشته باشد.

وی همچنین اظهارداشت: متاسفانه هیچ گونه اصلاح قیمتی تاکنون در این حوزه صورت نگرفته وقطعات در واحدهای خودروسازی با نرخ ارز سه هزار و ۲۰۰ تا سه هزار و ۸۰۰ تومان محاسبه و قیمت گذاری می شود.

دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان کشور گفت: شوربختانه به جهت نبود هیچ گونه اصلاح قیمتی شرکت های قطعه سازی یکی پس از دیگری در حال تعطیلی هستند.

وی در ادامه مجموع اشتغال صنعت قطعه سازی کشور را ۵۵۰ هزار نفر اعلام کرد و افزود: در حال حاضر ۳۷ درصد اشتغال مستقیم این صنعت تعلیق یا تعدیل شده است.

محبی نژاد یادآورشد: بخش عمده ای از شاغلان این واحدها در حال حاضر بیکار و منتظر دم مسیحایی مسئولان هستند تا این صنعت جانی دوباره گیرد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی نیز در این برنامه گفت: بازار خودرو در حال حاضر به دلیل ممنوعیت واردات، مشکل در تامین ارز، قطعات و بسیاری موارد دیگر از شرایط عادی خارج و در یک وضعیت خاصی قرار دارد.

رمضانعلی سبحانی فر افزود: بحث تعیین قیمت خودرو در حال حاضر از شورای رقابت منتزع و به سازمان حمایت از تولید کنندگان و مصرف کنندگان واگذار شده است.

وی ضمن اشاره به اینکه روند تعیین قیمت خودرو از سوی سازمان حمایت با کندی مواجه است، اظهارداشت: عدم اصلاح قیمتی باعث افت ۴۰ درصدی تولید و همچنین کاهش عرضه خودرو به بازار شده است.

وی بحث عدم تحویل خودرو به مشتریان از سوی کارخانجات خودروسازی را رد نکرد و به نقل از خودروسازان گفت: قیمت تمام شده تولید در کشور امروز متاثر از جهش قیمتی ارز بالا رفته بنابراین عرضه خودرو با قیمت های گذشته برای صنعت خودروسازی هیچ توجیه اقتصادی ندارد.

وی در ادامه افزود: انتظار واحدهای خودروسازی اینکه قیمت محصولات خودرویی تولید داخل با توجه به گرانی مواد اولیه، دستمزد و دیگر هزینه های سربار افزایش یابد.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا