بورسفرابورس

ورود ۲هزار میلیارد تومان پول جدید در دو هفته

آیا بازار سرمایه هنوز هم برای سرمایه‌گذاری جذاب است؟ سهامداران در شرایط افت بازار، به سراغ چه نوع سرمایه‌گذاری می‌روند؟ طی ماه‌ها و روزهای اخیر با افت رونق بازار دلار و سکه و رکود در بازار مسکن، بورس بهترین و مناسب‌ترین بخش سرمایه‌گذاری شناخته شده است. همچنین بازار سرمایه با داشتن ابزارهای متنوع غیر از اوراق سهام، ریسک روزهای بد بازار را کاهش داده تا سهامداران در شرایط تلاطم بازار به سمت ابزارهای نوین بروند. آیا می‌توان گفت این ابزارهای جدید با نرخ‌های ۲۵ درصدی رقیب بازار سرمایه است؟

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، امیر هامونی مدیرعامل شرکت فرابورس ایران، در مورد ایجاد ابزارهای نوین مالی و تاثیر آن در بورس به خبرنگار بورس۲۴ گفت: وضعیت برای تقاضای ابزارهای نوین بالاست. به طوری که سهامداران در نوسانات سهام به سراغ این ابزارها می‌روند.

وی گفت: با این حال، سرمایه‌ها در این بازارها پارک شده، به محض اینکه در بازار سهام تغییرات مثبت رخ دهد، از بازار ابزارهای نوین به سمت بازار سهام سوق پیدا می‌کند.

همچنین بخوانید

این مقام مسئول گفت: بورس فقط بازار سهام نیست و این تعریف دقیقی از بورس نبوده است. بلکه بورس، بازار اوراق بهادار است و همه اوراق در آن وجود دارند. بازار سهام، صکوک و صندوق‌ها، ابزار مرتبط با بازار سهام هستند و از هم جدا نیستند. این اوراق با هم به متنوع کردن پرتفوی سهامداران کمک می‌کنند.

بورس یک‌بعدی نیست؛ همه ابزارها جزو بازارند

هامونی افزود: به نوعی بازار سرمایه شرایطی را فراهم آورده که وجوه نقد خارج نمی‌شوند، بلکه از یک ابزار به ابزار دیگری منتقل خواهند شد و به نوعی این چرخش و گردش معاملات در کلیات بازار سرمایه می‌تواند اتفاق بیفتد.

وی گفت: طبق آمار سال گذشته که بازار سرمایه نوسان بالایی داشته و ارزش معاملات بازار سهام افت کرده بود، ارزش معاملات فرابورس به دلیل وجود ابزارهای مختلف و متنوع، افت چندانی نداشت. حتی ارزش معاملات با ۱۰ درصد رشد همراه شد. در سال جاری هم با رشد بازار سهام، ابزارهای نوین مالی استقبال کمتری داشتند.

وی در پاسخ به این سوال که چه میزان نقدینگی از بازار خارج شده یا به بازار تزریق شده گفت: ورود و خروج نقدینگی توسط سازمان رصد می‌شود. همچنین نباید چشمه بازار سرمایه که منبع تامین مالی نهادهای مالی بزرگ است، کدر شود که قطعا نگاه مردم دچار خدشه خواهد شد.

این مقام مسئول در فرابورس ایران گفت: طی دو هفته گذشته، بالغ بر ۲ هزار میلیارد تومان پول جدید وارد شده است. کدهای معاملاتی غیر فعال دوباره فعال ‌شده‌اند که این پول‌های جدید از بورس خارج نمی‌شوند، بلکه در شرایط نوسان قیمتی سهم، تبدیل به سایر ظروف مرتبط مانند ابزارهای نوین مالی می‌شوند.

 

منبع
SENA

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا