ارتباطات و فناوري اطلاعاتامور زیربنایی

انتقاد از حبس فرکانس توسعه شبکه موبایل بلااستفاده در صداوسیما

عضو هیات مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت با بیان این‌که محدودیت در منابع فرکانسی عاملی بازدارنده در توسعه شبکه موبایل و افزایش کیفیت آن در کشور شده است، گفت: با وجود چنین محدودیتی بخش قابل توجهی از فرکانس‌های ۷۰۰ و ۸۰۰ بدون استفاده در اختیار صداوسیماست و بلااستفاده حبس شده است.

به گزارش آرمان اقتصادی، بهزاد اکبری، توسعه شبکه‌های پهن باند را دغدغه همه کشورها دانست و گفت: توسعه پهن باند که باعث شکل گیری سرویس‌هاست، نقش برجسته‌ای در بالابردن درآمد سرانه کشورها دارد بطوری که بانک جهانی سهم یک و نیم تا ۲ درصدی را برای آن در نظر می گیرد.  

وی با بیان این‌که توسعه پهن باند نقش کلیدی را برای توسعه یافتگی کشورها ایفا می‌کند، افزود: بنابراین همه کشورها بدنبال گسترش زیرساخت های پهن باند خود هستند.

همچنین بخوانید

اکبری یکی از راه‌های کم هزینه برای توسعه پهن باند را استفاده از شبکه سیار دانست و ادامه داد: توسعه شبکه همراه نسبت به شبکه ثابت هزینه کمتری دارد با این تفاوت که در توسعه پهن باند در شبکه سیار نیاز به منابع فرکانسی است که در دنیا محدودیت دارد.

عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس با بیان اینکه فرکانس هرچه پایین‌تر باشد، طول موج آن بزرگ‌تر و پوشش و مقاومت آن در برابر خطا بیشتر است، اظهار کرد: با استفاده از فرکانس‌های پایین اپراتورها می‌توانند با کمترین سرمایه‌گذاری پوشش بیشتر و بهتری را ایجاد کنند و شبکه های پهن باند با هزینه کمتری دست مصرف کننده نهایی قرار می گیرد. درحالیکه هرچه به سمت فرکانس های بالاتر بروند تعداد دکل های بیشتری لازم است و هزینه پوشش بالاتر می رود. ضمن این‌که با اضافه شدن دکل، فیبرنوری بیشتری نیز برای اتصال به دکل‌ها لازم است.  

اکبری با بیان این‌که در کشور ما بخش قابل توجهی از فرکانس پایین در کانال ۶۰۰، ۷۰۰ و ۸۰۰ در اختیار صداوسیماست، تصریح کرد: صداوسیما زمانی از این فرکانس برای پخش تلویزیونی استفاده می‌کرد که الان بخش قابل توجه از آن بدون استفاده مانده است.  

عضو هیات مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت خاطرنشان کرد: در همه جای دنیا شبکه های تلویزیونی این بخش از فرکانس را آزاد و در اختیار رگولاتوری قرار داده اند تا اپراتورها با هزینه کمتر توسعه پهن باند را انجام دهند. درحالی که هم اکنون این طیف از فرکانس ارزشمند در اختیار صداوسیماست که از آن استفاده ای هم نمی شود.

وی با تاکید بر این‌که فرکانس منابع ملی است و باید در اختیار توسعه ملی قرار گیرد، افزود: پوشش شبکه موبایل در ایران بهتر از کشوری چون ایتالیاست درحالی که از نظر کیفیت پایین تر از ایتالیا هستیم و اگر بخواهیم سرعت را در شبکه پهن باند موبایل بالاتر ببریم و به تعداد بیش‌تری خدمات ارایه کنیم، نیاز به پهنای باند فرکانسی بیشتری است درحالی‌که الان امکان این افزایش نیست چراکه با محدودیت منابع فرکانسی در شبکه موبایل روبرو هستیم.

عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس محدودیت در منابع فرکانسی را هم‌چنین عاملی بازدارنده در ارایه سرویس‌های پهن باند و رشد آن‌ها دانست و گفت: سرویس‌هایی چون ذخیره سازی ابری و سرویس‌های فوق پهن باند که در دنیا در حال رشد هستند، در ایران با محدودیت روبرواند.

اکبری با اشاره به ضرورت رشد سرویس‌های اینترنت اشیاء، اظهار کرد: در اینترنت اشیاء بعضی از سرویس‌ها چون خواندن کنتورهای هوشمند گاز از باند کم استفاده می‌کنند، درحالی که در سرویس‌هایی چون سرویس‌های مربوط به امنیت عمومی اینترنت پهن باند مورد نیاز است.

عضو هیات علمی شرکت ارتباطات زیرساخت با اشاره به تاثیری که اینترنت اشیاء در بهبود زندگی مردم دارد، خاطرنشان کرد: شرکت NEC در بوینس آیرس آرژانتین پروژه‌ای با موضوع نظارت بر شهر را با استفاده از اینترنت اشیاء اجرا کرد که در سال اول با مجهز کردن مراکز جرم خیز به دوربین، میزان جرایم به نصف رسید.

این مقام مسوول هم‌چنین با تاکید بر این‌که هرچه به سمت اینترنت اشیاء برویم نیاز به منابع فرکانسی بیش‌تری است، گفت: با نگاهی به برنامه اپراتورها مشخص می‌شود که آن‌ها استفاده از فرکانس ۷۰۰ را برای نسل پنجم تلفن همراه در دستور کار خود قرار داده‌اند چراکه این طیف از فرکانس برای کاربردهای اینترنت اشیاء فوق العاده است.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا