انرژی

شهری که تاریکی‌اش مردمش را کلافه کرده

مشکلات روشنایی شهرهای ابرکوه، مهردشت و روستاهای این شهرستان زیاد شده به طوریکه به عنوان مثال تاریکی ورودی ابرکوه از سمت یزد خطرساز شده و بافت تاریخی اش نیازمند روشنایی مناسب برای مردم شهر و گردشگران است.

به گزارش آرمان اقتصادی، ابوالفضل اکرمی، رییس اداره برق ابرکوه در نشست برای بررسی مشکلات حوزه روشنایی شهرهای ابرکوه، مهردشت و روستاهای این شهرستان که با حضور «آرش نواب» سرپرست شرکت توزیع نیروی برق استان یزد و مسئولین شهرستان برگزار شد، توضیح داد: مهم‌ترین هدف برق شهرستان در سال جاری کاهش خاموشی‌های خواسته یا ناخواسته بود که با تأمین خط گرم توسط بخش خصوصی این مهم نیز محقق شد و هم‌اکنون کلیه تعمیرات و سرویس‌ها از این طریق انجام می‌شود.

وی به کاهش ۷۴ درصدی خاموشی‌های خواسته در ابرکوه در هفت ماهه گذشته نسبت به وضعیت مشابه سال قبل اشاره کرد و گفت: در هفت‌ماهه پارسال نرخ خاموشی‌ها ۱۸۳ دقیقه بود که با استفاده از تعمیرات خط گرم به ۴۶ دقیقه کاهش یافته است.

همچنین بخوانید

اکرمی، شهرستان ابرکوه را دارای ۱۵ هزار و ۱۸۶ چراغ روشنایی خواند و عنوان کرد: شهرستان ابرکوه دارای  27 هزار مشترک است که به ازای هر کدام  62 وات روشنایی وجود دارد و این در حالی است که میانگین مصرف هر مشترک در سطح استان ۴۳ وات است.

محمد کاظمی نسب، فرماندار ابرکوه به برخی از مشکلات این شهرستان در حوزه روشنایی اشاره کرد و در ادامه گفت: ابرکوه برای ساخت تعداد پنج نیروگاه خورشیدی مجوز گرفته و تعدادی نیز تقاضای اخذ مجوز دارند اما هنوز در این زمینه اقدامات خاصی صورت نگرفته و هر کدام از صاحبان مجوزها در حال طی کردن مراحل قانونی و اخذ تسهیلات هستند.

وی همچنین بر ضرورت بهبود روشنایی ورودی ابرکوه از سمت یزد به طول چهار کیلومتر و همچنین تقاطع ۱۵ دی به دلیل وجود کارگاه‌های خدماتی و تردد کامیون‌ها و همچنین دو روستا در این مناطق به دلیل خطرآفرینی آنها تأکید کرد.

فرماندار ابرکوه ادامه داد: بلوار ابوریحان بیرونی که در آینده به یکی از مسیرهای مهم گردشگری ابرکوه تبدیل می‌شود، محور گنبد عالی و همچنین کوچه‌های شهرهای ابرکوه، مهردشت و روستاها که بافت تاریخی این شهرستان محسوب می‌شوند، نیز از جمله مواردی است که نیازمند روشنایی مناسب هستند و بهبود این امر در جذب گردشگری نیز حائز اهمیت خواهد بود.

محمدرضا باقی پور، شهردار مهردشت نیز به حذف بودجه ۳۲ هزار میلیارد تومانی که قرار بود به شهرداری‌ها تعلق گیرد، اشاره کرد و گفت: متأسفانه شهرداری‌ها مشکلات بسیار و توان مالی کمی دارند و در نتیجه ارائه خدمات عمرانی به شهروندان را دچار اختلال می‌کند.

وی ضمن تشریح مشکلات حوزه روشنایی شهر مهردشت، تصریح کرد: با توجه به محدود بودن منابع مالی شهرداری مهردشت نسبت به سایر شهرهای استان، در صورت مساعدت توانیر، شهرداری نیز آمادگی خود را برای همکاری در بخش تأمین روشنایی شهر اعلام می‌کند.

آرش نواب، سرپرست شرکت توزیع نیروی برق استان یزد نیز با استماع مشکلات حوزه برق ابرکوه از زبان مسئولین این شهرستان، بیان کرد: اهم موارد مربوط به حوزه روشنایی است در حالی ‌که شرکت توانیر، بودجه‌ای را به روشنایی اختصاص نداده و تنها برای نگهداری اعتبار در نظر گرفته می‌شود. در عین ‌حال شهرداری‌ها می‌توانند با امضاء تفاهم‌نامه با شرکت توانیر، بخشی از این مشکلات را مرتفع و به ‌صورت مشارکتی، روشنایی مناطق تحت پوشش خود را بهبود بخشند.
انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا