انرژی

احتمال تلافی جویی اعضای اوپک علیه قطر

وزیر انرژی عمان ضمن ابراز تعجب از تصمیم ناگهانی قطر برای خروج از اوپک، اظهار کرد این کشور ممکن است با انتقام جویی از سوی سایر اعضای این گروه روبرو شود.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، محمد بن حمد الرومهی، وزیر انرژی عمان در مصاحبه با پایگاه خبری “اس اند پی پلاتس” گفت: قطر عضو بسیار فعال اوپک بود.

قطر روز دوشنبه اعلام کرد این کشور تا ژانویه سال ۲۰۱۹ از سازمان کشورهای صادرکننده نفت اوپک که حدود یک سوم از عرضه جهانی را در کنترل دارد، خارج می‌شود.

همچنین بخوانید

عمان عضو اوپک نیست اما به همراه سایر تولیدکنندگان که در راس آنها روسیه قرار دارد اوپک را در استراتژی مدیریت بازار نفت همراهی می‌کند.

وزیر انرژی عمان با اشاره به این که قطر میزبانی سازمان کشورهای صادرکننده گاز را در دوحه برعهده دارد، هشدار داد قطر ممکن است بابت خروج از اوپک با انتقام جویی سایر اعضا روبرو شود.

الرومهی گفت: شماری از کشورها ممکن است به دلیل موضع اخیر قطر، از این سازمان خارج شوند. من می‌توانم با اطمینان به شما بگویم که امارات متحده عربی از این سازمان خارج خواهد شد. تصور نمی‌کنم آنها و کشورهای دیگری مانند الجزایر که عضو اوپک هستند، به حضورشان ادامه دهند.

قطر اختلاف دیپلماتیک شدیدی با عربستان سعودی و امارات متحده عربی دارد.

وزیر انرژی عمان گفت: مطمئن هستم که چهرها مایوس زیادی وجود خواهد داشت. سعودی‌ها، اماراتی‌ها و مصری‌ها که با قطر مشکل دارند و تلاش می‌کنند این کشور را منزوی کنند و قطر با این اقدام خود را منزوی کرده است.

تولیدکنندگان اوپک و غیراوپک قرار است پنج شنبه و جمعه هفته جاری با هدف رسیدن به توافق درباره کاهش احتمالی تولید نفت، در وین اتریش دیدار کنند. این نشست اکنون آخرین نشست قطر به عنوان عضو رسمی اوپک خواهد بود. این کشور از سال ۱۹۶۱ عضو اوپک بوده است.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا