بین الملل

بیانات متناقض مقامات چین، کاخ سفید و ترامپ در مورد صلح تجاری

درحالی‌که هم چین و هم آمریکا دیدار پایان هفته خود را بسیار موفقیت‌آمیز می‌دانند، تفاوت‌هایی در بیانات رسمی دو کشور در مورد آن‌چه توافق شده است، وجود دارد.

همچنین بخوانید

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از سی‌ان‌بی‌سی، در حالی‌که هم چین و هم آمریکا دیدار آخر هفته خود را بسیار موفقیت‌آمیز می‌دانند، تفاوت‌هایی در بیانات رسمی دو کشور در مورد آن‌چه توافق شده است وجود دارد. از سوی دیگر برداشت ترامپ در مورد توافق،با بیانیه رسمی کاخ سفید در این باره تفاوت دارد. در این گزارش برخی از این موارد اشاره می‌شود.

هرچند معمولا برداشت دولت‌ها از دیدارهای دوجانبه می‌تواند اندکی با هم متفاوت باشد، اما دامنه این تفاوت‌ها بین نسخه آمریکایی و چینی، به راه پرچالش باقیمانده در مسیر مذاکرات، اشاره دارد.

به رغم اظهارات آمریکایی‌ در مورد شرط ۹۰ روزه برای این که دو طرف مسائلی مانند انتقال تکنولوژی را حل و فصل کنند، مقامات چینی و بسیاری از رسانه‌های چینی‌زبان به این زمان‌بندی اشاره‌ای نکردند.

بیانیه کاخ سفید در این باره با سخنان ترامپ و برداشت او از توافق هم‌خوانی ندارد. ترامپ گفت: دولت رییس‌جمهور شی جین‌پینگ فضای (تجاری) خود را بازتر خواهد کرد و از شر تعرفه‌ها خلاص خواهد شد. اما کاخ سفید ادعاهای ترامپ در مورد این‌که چینی‌ها تعرفه‌ها را خاتمه می‌دهند، را تایید نکرد و در عوض، در بیانیه خود به توافق موقتی اشاره کرد که طی آن تعرفه‌ها بیش از این افزایش پیدا نمی‌کنند و تاکید کمی بر این داشت که چین فضای خود را بازتر می‌کند.

کاخ سفید گفت که رییس‌جمهور چین با تایید قرارداد کوآلکام-ان‌اکس‌پی، که قبلا توسط دستگاه نظارت چین رد شده بود، در صورت درخواست مجدد، موافقت خواهد کرد، اما مقامات چینی در مورد این توافق در کنفرانس خبری خود حرفی نزدند.

مقامات کاخ سفید گفتند چین توافق کرده است مقدار بسیار قابل‌توجهی، که هنوز توافق نشده است، از محصولات کشاورزی، انرژی، صنعتی و سایر کالاهای آمریکایی را وارد کنند. در این بیانیه همچنین آمده است که چین توافق کرده است خرید محصولات از کشاورزان آمریکایی را فورا آغاز کند.

در بیانیه طرف چینی، هیچ اشاره مستقیمی به کالاهای خاصی که آنها شروع آن را آغاز خواهند کرد، نشده است و در مورد برنامه زمان‌بندی برای خرید آنها هم سخنی گفته نشد.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا