انرژی

ابتکار عمل بازار نفت هنوز در دست ایران است

تحریم نفتی ایران یکی از جنجالی ترین اخبار در رسانه های دنیا  طی یک ماه اخیر بوده است ولی  در روزهای گذشته حال و هوای اخبار در مورد این مساله تغییر کرد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، در درجه اول حذف ۸ کشور از فهرست کشورهایی که اجازه خرید نفت از ایران را ندارند، خبر ساز شد . انتشار این خبر باعث شد تا بازار نفت  با تحول تازه ای روبرو شود و حتی اوپک تصمیم به کاهش تولید بگیرد تا از مازاد عرضه در بازار جلوگیری کند ولی این پایان ماجرا نبود.

در عرصه اقتصادانتشار خبر فروش نفت ایران  به خریداران نامشخص و کسب درآمد از این محل، استفاده ایران از روشهای مختلف برای دور زدن تحریم ها و تجربه سالهای گذشته همه باعث شد تا  بازار با موج تازه ای مواجه شود اما چند روز قبل خبر تازه ای منتشر شد که  در رسانه های جهان بازخورد بالایی داشت. خبر توافق ایران با کره جنوبی برای فروش نفت به این کشور و خرید کالاهای مورد تقاضای ایران از این کشور آسیایی.

همچنین بخوانید

رسانه های دنیا به این خبر عکس‌العمل های متفاوتی نشان دادند. برخی از جنبه های منفی به این خبر نگاه کردند ولی در اغلب رسانه ها از توافق ایران و کره جنوبی به عنوان موفقیتی بزرگ  برای ایران نام برده شده است. نشریه واشنگتن تایمز نوشت: امریکا نتوانسته است به اهدافی که  از تحریم نفتی دنبال می کند برسد و در ماه های اخیر هم  با هدفش فاصله زیادی داشته است. معاف کردن ۸ کشور از تحریم خرید نفت ،  توافق های تازه ایران با کشورهای همسایه و دوست برای مبادله نفت و در نهایت توافق اخیر با کره جنوبی  همه نشان داد که در این رقابت ایران دست بالا را دارد. بر این اساس ابتکار عمل بازار نفت از منظر برخی تحلیلگران هنوز در دست ایران است. این نشریه در ادامه گزارش خود نوشت :با خارج شدن امریکا از توافق هسته ای، ایران منزوی نشده است . همکاری ایران با کشورهای اروپایی برای  تداوم برجام، قول های مقامات اروپایی برای همکاری اقتصادی با ایران که شاید اصلی ترین و اولین نشانه ان را می توان در تداوم سفرهای هواپیمایی ایران به اروپا حتی بعد از تحریم های وضع شده توسط امریکا مشاهده کرد از  مسایلی است که می تواند موقعیت ایران را در سطح جهان تقویت کندو امریکا و سیاستهای دولت جدید این کشور را بیش از پیش طرد کند.

رسانه های اسراییل هم این سیاست ایران را به عنوان موفقیت بزرگ کشور در عرصه سیاست خارجی و دور زدن تحریم های امریکا نام بردند . سیاستهایی که می تواند فشار تحریم های اقتصادی روی کشور را کمتر کند و به ایران کمک کند تا دوره گذر از بحران تحریم  را بهتر و با آسیب کمتر طی کند.

البته باید توجه داشت که  این تحریم ها و تهدید های امریکا مبنی بر تحریم افراد و شرکتهایی که با ایران همکاری می کنند باعث می شود تا شماری از بانکها و شرکتهای بزرگ از منافع ناشی از حضور در بازار ایران  امتناع کنند  ولی به شرکتهای متوسط و کوچک که می توانند در توسعه اقتصادی ایران بسیار کمک کننده باشند و منافع چندانی در بازار امریکا ندارند ، از فرصت موجود بهره برداری خواهند کرد  و وضعیتی برد-برد در این رابطه برای اروپایی ها و ایران ایجاد می شود.

حال باید منتظر بود و دید که ایران در گام بعدی سیاستهای اقتصادی و سیاستهای خارجی خود چه می کند و چگونه با دور زدن تحریم ها  مانع از تحقق اهداف خصمانه  دولت ترامپ در مورد ایران می شود.

 

 

منبع
خبرآنلاین

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا