بین الملل

تقویت یوآن در بلندمدت با گشایش سیستم مالی چین

اقتصاددانان و استراتژیست‌ها معتقدند، در صورتی که چین به همین ترتیب به گشایش سیستم مالی خود ادامه دهد، به نظر می‌رسد افزایش اهمیت جهانی یوآن حتمی باشد.

همچنین بخوانید

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از سی‌ان‌بی‌سی، اقتصاددانان و استراتژیست‌ها معتقدند، در صورتی که چین به همین ترتیب به باز کردن سیستم مالی خود ادامه دهد و بیشتر به استفاده از یوآن در معاملات بین‌المللی تاکید داشته باشد، در بلندمدت جریان سرمایه در ارز چین تقویت خواهد شد.

بسیاری از متخصصان معتقدند جنگ تجاری باشد یا نباشد، یک موضوع مشخص است؛ به نظر می‌رسد افزایش اهمیت جهانی یوآن حتمی باشد. اما همه‌ چیز به آرامی پیش نخواهد رفت، و فقدان تمایل مقامات چینی برای ورود سرمایه‌گذاران بیشتر به این کشور، احتمالا از بین نخواهد رفت.

چی لو، اقتصاددان ارشد شرکت مدیریت سرمایه بی‌ان‌پی پاریباس، می‌گوید: در حالی که چین اجازه می‌دهد جریان سرمایه‌گذاری خارجی از طریق چند موسسه مالی منتخب، افزایش پیدا کند و برنامه توسعه پروژه «یک کمربند اقتصادی، یک مسیر» را دنبال می‌کند، یوآن اهمیت جهانی بیشتری پیدا خواهد کرد.

لو، روز دوشنبه به سی‌ان‌بی‌سی گفت: پس اگر شما به این مسیر نگاه کنید، راهی وجود ندارد که یوآن ارز ضعیفی بشود. در صورتی که یوآن در درازمدت ارز ضعیفی می‌شد، مقبولیت خود در معاملات جهانی را از دست می‌داد.

از سوی دیگر رهبران آمریکا و چین توافق کردند که تنش‌های تجاری خود را کاهش دهند و در این میان یکی از شرایط توافق شده این است که چین سیستم مالی خود را به روی سرمایه‌گذاران خارجی بازتر کند. ورود سرمایه بیشتر به بازار چین باعث تقویت بیشتر یوآن خواهد شد.

تاریخ حیاتی بعدی برای این که ببینیم در ادامه جنگ یا صلح تجاری، چه مسیری را دنبال خواهیم کرد، همین نزدیکی‌ها و خیلی قبل از تمام شدن دوره ۹۰ روزه‌ایست که رییس‌جمهور آمریکا، ترامپ و رییس‌جمهور چین، جین‌پینگ، توافق کرده‌اند طی آن برای حل اختلافات تجاری خود مذاکره کنند.

۱۸ دسامبر، چهلمین سالگرد اصلاحات اقتصادی چین است و به اعتقاد اسکات کندی، معاون فریمن چیر در مطالعات چین و رییس پروژه تجارت چین و اقتصاد سیاسی، در مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌الملل، مقامات چینی می‌توانند از این فرصت استفاده کنند تا به پایبندی خود برای تغییر در اقتصاد خود تاکید کنند.

کندی گفت: آن‌چه پکن در تاریخ ۱۸ دسامبر انجام می‌دهد، تحولاتی در واشنگتن به همراه دارد که مواضع آمریکا و چین را نسبت به هم روشن خواهد کرد.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا