امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

استان سمنان تشنه آب است/ اشتغال و کشاورزی کلید واژه مطالبات

سمنان – سفر رئیس‌جمهور به استان سمنان فرصتی برای توسعه اقتصادی و عمرانی استان مهیا می‌کند اما برای تحقق این مهم تامین آب باید در اولویت برنامه‌های سفر گنجانده شود.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها-ابوالفضل بنی‌هاشمی: روحانی مهمان مردم استان سمنان است، سفری دوروزه که در حاشیه آن اجلاسیه نماز، شورای اداری، نشست با دانشگاهیان و نشست خبری و … برگزار می‌شود، اما این سفر در دو زمینه دارای اهمیت است نخست مقوله فرهنگی و اجتماعی و دوم عمرانی و اقتصادی.

در بعد فرهنگی و اجتماعی باید گفت سفر رئیس‌جمهور وقتی شخص اول اجرایی کشور در یک استان حضور می‌یابد باید به جنبه‌های مثبت اجتماعی و فرهنگی آن‌هم نگاه کرد، برای مثال این سفر اتحاد مردم را به دنبال دارد و اقشار مختلف از میامی تا ایوان کی در راستای منافع ایران اسلامی و استان سمنان یک‌صدا و همراه می‌شوند، لذا اینکه تنها به پروژه‌ها و طرح‌های بزرگ صنعتی و معدنی فکر کرد مقوله‌ای نادرست است. از سوی دیگر  باید گفت در کنار مسائل فرهنگی بالاخره حضور مسئولان عالی‌رتبه خواه‌ناخواه اذهان مردم را به سمت پروژه‌های عمرانی و اقتصادی رهنمون می‌سازد.

پیشنهاد پروژه‌ها برای سفر روحانی

طرح‌های پیشنهادی سفر دولت به استان سمنان برحسب اولویت‌هایی مانند آب، خشک‌سالی، اشتغال، جاده و حمل‌ونقل، گردشگری، نوسازی مدارس و … تقسیم‌بندی شده است قدرت الله ابک سرپرست معاونت عمرانی استانداری سمنان درباره پروژه‌های سفر ریاست جمهوری در گفتگو با خبرنگار مهر می‌گوید: در مرحله نخست ۸۵ پروژه برای سفر آذرماه پیشنهادشد که البته امکان تعدد این پروژه‌ها وجود دارد نکته اصلی اما درباره این طرح‌ها این است که در آن‌ها سعی شده تا همراهی بخش خصوصی و سرمایه‌گذاری در کنار نگاه مثبت به توسعه روستایی مدنظر قرار گیرد.

ابک بابیان اینکه پروژه‌های پیشنهادی شامل همه بخش‌ها است، تأکید کرد: این طرح‌ها برحسب اولویت‌هایی مانند آب، خشک‌سالی، اشتغال، جاده و حمل‌ونقل، گردشگری، نوسازی مدارس و … تقسیم‌بندی شده است اما به دلیل اینکه هنوز این طرح‌ها نهایی نشده نمی‌توانیم فهرست آن‌ها را بیان کنیم. تنها می‌توان گفت دغدغه تمام مردم استان سمنان به‌طور همه‌جانبه در این سفر لحاظ شده و با تلاش نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی توانسته‌ایم غالب دغدغه‌ها را احصاء کنیم.

ماحصل سفرهای پیشین دولت

در سفر سال ۹۵ ریاست جمهوری به سمنان ۷۲ پروژه بااعتبار ۹۶۲ میلیارد تومان به تصویب رسید که تاکنون ۴۵۶ میلیارد تومان آن تخصیص‌یافته است از سوی دیگر در سفر اردیبهشت‌ماه سال ۹۵ ریاست جمهوری به استان سمنان ۷۲ پروژه بااعتبار ۹۶۲ میلیارد تومان به تصویب رسیده است که تاکنون ۴۵۶ میلیارد تومان آن از سوی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور تخصیص‌یافته و صرف پروژه‌های سفر شده است و امسال نیز باید منتظر ماند و دید که چه میزان پروژه برای این استان مصوب می‌شود.

علی‌اصغر جمعه‌ای رئیس اتاق بازرگانی سمنان نیز در گفتگو با خبرنگار مهر به بخش خصوصی اطمینان داد که مطالباتشان در سفر ریاست جمهوری بیان می‌شود و گفت: ظرفیت‌های استان در حیطه‌های مختلف احصا و در فرصت مناسب با ریاست جمهوری در میان گذاشته خواهد شد و امیدواریم بتوانیم در راستای رفع مشکلات بخش خصوصی گام‌های خوبی را در استان سمنان برداریم.

وی از نگاه مثبت دولت به بخش خصوصی و ضرورت رفع موانع این بخش خبر داد و بیان کرد: مشکلات بخش خصوصی در سفر ریاست جمهوری به استان مطرح می‌شود و درصدد رفع آن‌ها تا حد امکان هستیم.

جمعه‌ای همچنین معتقد است سفر رئیس‌جمهور به استان سمنان فرصت خوبی برای بیان ظرفیت‌ها و ارائه راه‌حل‌ها است و می‌گوید: نیازهای استان شناسایی و اولویت‌بندی شده است که امیدواریم در سفر ریاست جمهوری شاهد تحولات بسیار خوبی در حیطه‌های مختلف و حضور سرمایه‌گذاران بخش خصوصی باشیم.

سفر روحانی ظرفیتی عظیم

معاون استاندار سمنان و فرماندار شاهرود نیز در گفتگو با خبرنگار مهر، ضمن تاکید بر اینکه سفر روحانی به استان و خصوصا شهرستان شاهرود یک ظرفیت عظیم است، گفت: مردم ما بار دیگر نشان خواهند داد که در برابر هجمه‌ای که غربی‌ها و دشمنان برای ما و نظام اسلامی ایجاد کرده‌اند، می‌ایستند.

محمد کرم محمدی درباره پروژه‌های سفر نیز معتقد است: ساخت مجتمع فرهنگی یکی از طرح‌های پیشنهادشده که در زمره مطالبات مردم شهرستان نیز از دیرباز بوده است و امیدواریم این طرح مورد موافقت و تصویب قرار گیرد.

وی بابیان اینکه سه طرح دیگر پیشنهادشده در سفر رئیس‌جمهور پس از بررسی بیشتر اعتبارات رسانه‌ای می‌شوند، تأکید کرد: در صورت توافق و جذب اعتبارات می‌توانیم با اجرای این چهار طرح کلان، شاهد تحول خوبی در سطح شهرستان شاهرود باشیم.

انتقال آب مهمتریم مطالبه مردمی از دولت

علی‌اصغر محمدی مدرس دانشگاه در رشته اقتصاد و صاحب‌نظر مسائل مدیریتی اقتصادی در گفتگو با خبرنگار مهر، می‌گوید: مردم استان سمنان اگر در دولت روحانی طرح انتقال آب را عملی شده دیدند می‌تواند امید به این طرح داشت اما اگر تا پایان دوره روحانی این امر صورت نگرفت دیگر نمی‌توان این طرح را عملی کرد چراکه روحانی فرزند این استان است و یا مشکلات خشک‌سالی و کم‌آبی مفرط در این استان آشنا است.

وی معتقد است: دومین مقوله‌ای که در استان سمنان مهم است بحث کمک به تولید است، به نظر می‌رسد اگر مسئولان استانی بتوانند اعتبارات خوبی را برای کمک به واحدهای تولیدی اخذ کنند می‌توانیم برکات خوبی را درزمینهٔ اشتغال و تولید استان شاهد باشیم.

مطالبات رنگارنگی از رئیس‌جمهور طلب می‌شوند اما باید دانست که فرصت این سفر کوتاه و باید در درازمدت به دنبال آثارش باشیم مطالبات متعدد هستند و اگر بخواهیم همه آن‌ها را بیان کنیم فرصت و مجال کافی نخواهیم یافت، از مدارس روستایی و نوسازی آن‌ها گرفته تا راه و آب، دامداری و کشاورزی و تغییر الگوی کشت تا صنایع تبدیلی و سردخانه و حمل‌ونقل ریلی و درمانگاه همه و همه مطالبات رنگارنگی هستند که از رئیس‌جمهور طلب می‌شوند اما باید دانست که فرصت این سفر کوتاه است و باید در درازمدت به دنبال آثار و برکاتش باشیم.

کشاورزان و دامداران نیازمند توجه

عضو شورای اسلامی یکی از شهرهای استان سمنان نیز درباره این سفر می‌گوید: مطالبات از روحانی و سفر یک‌روزه‌اش به استان سمنان فراوان است اما به نظر می‌رسد آب و اشتغال دو مطالبه اصلی و عمومی از دولت باشد.

محمدرضا متحدی به مطالباتی که می‌توان آن‌ها را از میامی تا گرمسار عمومیت داد اشاره می‌کند و می‌افزاید: امروز کشاورزان و روستائیان و دامداران در بخش در استان سمنان مشکلات عدیده‌ای را پشت سر می‌گذارند که هرکدامشان برای رفع نیازمند میلیاردها تومان اعتبار هستند.

وی می‌افزاید: از سوی دیگر کشاورزان و روستانشینان به‌خوبی می‌دانند و درک می‌کنند که اعتبارات دولتی هم محدود هستند و به همین واسطه باید گفت ما بهترین مردم راداریم که در زمره کم‌توقع‌ترینشان هستند اما کمترین خواسته مردم رسیدگی به مشکلات روستائیان ازجمله آب و اشتغال است تا شاهد خالی شدن روستاها از سکنه نباشیم.

متحدی همچنین می‌گوید: متأسفانه تعداد زیادی از روستاهای ما به دلیل خشک‌سالی و نبود کار خالی‌شده‌اند و دامداران روستانشین به سمت شهرها کوچ کرده‌اند، این امر می‌تواند با تأمین آب و جریان یافتن دوباره زندگی در روستاها به حالت اول بازگردد.

خسارت سرمازدگی کشاورزان

مطالبه مردم روستانشین از دولت و سفر رئیس‌جمهوری مقوله پرداخت خسارات دامداران و کشاورزان درباره سرمازدگی است محمدحسین خنکال دبیرخانه کشاورز استان سمنان نیز در گفتگو با خبرنگار مهر معتقد است مطالبه مردم روستانشین از دولت و سفر رئیس‌جمهوری مقوله پرداخت خسارات دامداران و کشاورزان درباره سرمازدگی است و ابراز می‌دارد: دو سال از سرمازدگی باغات گذشته و هنوز ریالی به کشاورزان تعلق نگرفته و امیدواریم این سفر حداقل شرایطی را ایجاب کند که بتوانیم مطالبات ما از بیمه را دریافت کنیم.

وی می‌افزاید: کشاورزان گناهی ندارند که سرما محصولاتشان را نابود کرده است متأسفانه سال‌های اخیر خیلی خسارات به باغداران و کشاورزان رسیده که بیمه‌ها بجای پرداخت هزینه خسارات به کشاورزان پیشنهاد بیمه رایگان در سال بعد را می‌کنند و همه ما هم می‌دانیم که این امر برای فرار از زیر بار پرداخت خسارات سرمازدگی است. لذا از رئیس‌جمهور می‌خواهیم تا در راستای خشک‌سالی و سرمازدگی اقدامی برای ما روستانشینان انجام دهد.

اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام

محمد عرب سرهنگی از مؤثران گرمساری نیز در گفتگو با خبرنگار مهر، می‌گوید: یکی از مطالبات مردم از رئیس‌جمهور اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام است لذا به نظر می‌رسد مردم از بین ایجاد پروژه جدید و اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام مورد دوم را انتخاب کنند چراکه برای این طرح‌ها پول‌های هنگفتی خرج شده و سال‌های سال رهاشده‌اند.

وی می‌گوید: یکی دیگر از مطالبات مردم از سفر روحانی به استان سمنان نگاه ویژه به جاده‌های بین‌شهری و روستایی است که در برخی موارد بسیار خطرناک هستند، راه‌هایی که جوانان این مملکت را به کشتن می‌دهند و رفع نقاط حادثه خیزش بارها و بارها به مسئولان استانی گوشزد شده و هر بار هم بهانه اعتبارات بیان‌شده است.

عرب سرهنگی معتقد است: راه امروز یکی از نیازهای استان سمنان است، بخش عظیمی از راه‌های روستایی نیز در این استان فرسوده و شوسه‌ای هستند که احتمال خطر را افزایش می‌دهند و لذا ما معتقد هستیم که سفر رئیس‌جمهور فرصت خوبی برای تصویب طرح‌هایی در راستای بهبود شرایط راه‌های شهری و روستایی در سراسر استان است.

شاخصه‌های مطالبات مردم استان سمنان

بسیاری معتقد هستند موضوعی که مدیران و هیئت دولت باید در این سفر به آن نگاه ویژه‌تری داشته باشند مقوله اشتغال است. کارآفرینی در لابه‌لای تمام مطالبات مردمی و مسئولان استان سمنان جای خوش کرده و گویی تمامی ندارد.

اما آنچه مسلم است شاخصه‌های مطالبات مردم استان سمنان محسوب می‌شود که غالباً در چند حوزه شامل فرهنگی، کار و سرمایه‌گذاری، آب و خشک‌سالی، ورزشی و فرهنگی و پروژه‌های نیمه‌تمام عمرانی و ایجاد طرح‌های اقتصادی است، طرح‌هایی که توسعه را برای استان سمنان به ارمغان می‌آورند حال باید به انتظار اتمام این سفر نشست و دید که چه چیزی پیش خواهد آمد.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا