بانک و بیمهپرداخت الکترونیک

رونمایی از سامانه نرم افزاری بومی ارتباط صنعت و دانشگاه

سامانه نرم افزاری بومی ارتباط صنعت و دانشگاه با محوریت اشتغالزایی برای جوانان رونمایی شد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  آسیه حاتمی در نشست خبری، با بیان اینکه اپلیکیشن تلنت کوچ که با آدرس اینترنتی www.talentcoach.ir هم فعالیت می‌کند، در حقیقت پلی ارتباطی میان دانشجویان و تازه فارغ‌التحصیلان با صنایع و کسب‌وکارهای فعال در کشور خواهد بود گفت: دانشجویان با ثبت‌نام در تلنت کوچ می‌توانند دانش خود را نسبت به محیط کار شرکت‌ها و شیوۀ کار در آن‌ها ارتقا بخشند، مشاغل مختلفِ مورد نیاز کسب‌وکارها بشناسند و از آخرین فرصت‌های کارآموزی در معتبرترین شرکت‌ها مطلع شوند.

وی درباره دلایل راه‌اندازی این سرویس، اظهار داشت: طبق آمار به دست آمده از مرکز راهبردی آمار و اطلاعات وزارت کار، دانشگاه‌های کشور و درگاه ملی آمار، در حال حاضر نزدیک به ۱۲ میلیون فارغ‌التحصیل رشته‌های مختلف آموزشی در کشور وجود دارند و بر اساس همین گزارشات، هر ساله نزدیک به یک میلیون دانشجو از دانشگاه‌های کشور فارغ‌التحصیل می‌شوند که این ارقام، حاکی از ظرفیت بالای نیروی کار موجود در کشور است.

حاتمی با بیان اینکه تفاوت اصلی دانشجویان ایرانی و خارجی بحث کارآموزی است، خاطرنشان کرد: تسهیل ورود فارغ‌التحصیلان به بازار کار کشور، فرآیند دشواری است که همبستگی ملی و همکاری دانشگاه‌ها و کسب‌وکارهای فعال کشور را می‌طلبد.

مدیر عامل این مجموعه دانش بنیان در این باره افزود: بر اساس آمارهای موجود، به طور میانگین از هر ۱۰۰ فارغ‌التحصیل ایرانی، ۱۱ نفر بیکار هستند؛ این در حالی است که از هر ۱۰۰ فرد بدون تحصیلات، ۴ نفر بیکار هستند. این آمار متفاوت نشان می‌دهد که خلاء ارتباطی بزرگی بین صنایع و دانشگاه‌های کشور وجود دارد که همین موضوع، دانشجویان را نسبت به آینده شغلی‌شان نگران می‌کند.

بنیان‌گذار و مدیر عامل شرکت ایران تلنت ادامه داد: علی‌رغم آنکه کسب‌وکارهای فعال کشور دغدغۀ استخدام نیرو دارند، بسیاری از آن‌ها معتقدند که دانشجویان و تازه فارغ‌التحصیلان، نه تنها مهارت‌های کافی برای ورود به محیط کار را ندارند، بلکه اغلب اوقات، حتی هیچ تصوری از مسیرهای شغلی موجودِ پیش‌رویشان ندارند.

این کارآفرین نمونه کشور با اشاره به نقش دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی در اشتغال دانشجویان اضافه کرد: دانشگاه‌ها نیز باید بستری مناسب برای اشتغال فارغ‌التحصیلان خود فراهم کنند. در بسیاری از دانشگاه‌های معتبر، دانشگاه تنها مسیر ارتباطی دانشجو با بازار کار است. این در حالی است که عموم دانشگاه‌های معتبر جهان، برنامۀ مدونی به منظور اشتغال فارغ‌التحصیلانشان تدارک دیده‌اند. هم اکنون، پروژه‌های دانشجویان توسط اساتید دانشگاه‌ها تعریف می‌شود، اما در جوامع توسعه‌یافته این پروژه‌ها توسط صنایع و بر اساس نیازهای روز بازار تعریف می‌گردد. به این ترتیب، ورود صنایع به دانشگاه‌ها علاوه بر اشتغال‌زایی، به گسترش دانش و رفع نیازهای بازار کمک خواهد کرد.

وی در ادامه با اشاره به برخی فعالیت‌های دانشگاه‌های کشور از جمله دانشگاه‌ امیرکبیر، دانشگاه علامه طباطبایی و دانشکده فنی دانشگاه تهران در زمینۀ اشتغال دانشجویان، به معرفی اپلیکیشن تلنت کوچ پرداخت و در این باره توضیح داد: ایران تلنت طی ۱۵ سال گذشته توانسته با استفاده از تکنولوژی روز جهان، آمار اشتغال کارجویان و متخصصان ایرانی را افزایش دهد. در سال ۹۷ نیز یکبار دیگر با اتکا به دانش و آگاهی متخصصان ایرانی و بهره‌گیری از تکنولوژی روز جهان، توانستیم ابزار بومی و پیشرفته‌ای را بسازیم که دانشجویان را با محیط کار آشنا سازد و آن‌ها را در یافتن مسیر شغلی‌ ایده آل خود یاری کند.

مدیرعامل این شرکت دانش بنیان افزود: دانشگاهها می توانند برنامه ریزی علمی دقیق تری داشه باشند و از وضعیت اشتغال دانشجویان خود آگاهی یابند، در عین حال بیزینس ها متحول شده و فرآیندهای کارآموزی اثربخشی خواهند داشت؛ هنر ما این بود که از تکنولوژی مَچینگ استفاده کنیم و این که چطور بتوانیم فرد مناسب را برای فرصتی مناسب هماهنگ کنیم.

حاتمی با تاکید بر اینکه استفاده از این اپلیکیشن به صورت رایگان است، گفت: ایران تلنت حدود ۱۷سال است که فعالیت و درآمد خود را کسب می کند؛ راه اندازی این اپلیکیشن نیز در حوزه مسوولیت های اجتماعی خود می دانیم و سرمایه گذاری های لازم را انجام داده و حمایت مالی هیچ ارگان دولتی را نداریم.

وی در عین حال تاکید کرد: ما سراغ هیچ ارگان دولتی برای JOIN شدن نرفتیم و سعی کردیم معضلات موجود را شناسایی کرده و معتقدیم می توانیم در نتیجه و خروجی کار موفق تر باشیم و از نمونه های موفق خارجی نیز الگوبرداری کردیم. وی بیان کرد علاقه مندان می توانند این اپلیکیشن را از بازار، IOS و اندروید دانلود کنند و در عین حال با مراجعه به سایت ایران تلنت نیز می توانند از این اپلیکیشن استفاده کنند.

وی ادامه داد: از طرف دیگر، شرکت‌ها قادر خواهند بود با درج فرصت‌های کارآموزی در تلنت کوچ، نیروی انسانی مورد نیاز خود را از میان بهترین دانشجویان از معتبرترین دانشگاه‌ها برگزینند و از طریق آموزش و مهارت‌افزایی دانشجویان، دانش و تکنولوژی روز را به کسب‌وکار خود تزریق کنند. این کار باعث می‌شود تا هزینه‌های استخدامی شرکت‌ها به شکل چشمگیری کاهش یابد.

این کارآفرین نمونه کشور در ادامۀ معرفی وب‌سایت تلنت کوچ توضیح داد: همچنین، شرکت‌ها با برگزاری تور داخلی برای دانشجویان و تازه فارغ‌التحصیلان و حضور در دانشگاه‌های معتبر کشور، می‌توانند ایشان را با محیط شغلی بازار کار کشور آشنا کنند و برای یافتن شغل دلخواهشان و انتخاب بهترین مسیر شغلی، آن‌ها را یاری کنند. در حقیقت تلنت کوچ، فضایی در اختیار دانشجویان، دانشگاه‌ها و صنایع قرار می‌دهد تا بدون واسطه با یکدیگر در ارتباط باشند.

وی افزود: آنچه کمک می‌کند که اشتغال دانشجویان در شرایط اقتصادی فعلی محقق شود، مشارکت حداکثری صنایع و دانشگاه‌ها در این پروژه ملی است و تلاش ما این است که از این طریق بتوانیم علاوه بر یاری دانشجویان در یافتن مسیر شغلی دلخواهشان، در رشد شرکت‌ها سهیم باشیم و خلاءهای موجود در بازار کار را رفع کنیم.

در پایان این نشست خبری، سحرناز امیرطهماسب، مدیر محصول اپلیکیشن تلنت کوچ درباره نمایشگاه آنلاین کار که طی یک ماه آینده توسط این مجموعه برگزار خواهد شد، توضیح داد: ما در تلنت کوچ قصد داریم طی یک ماه آینده، نخستین نمایشگاه آنلاین کار را در ایران برگزار کنیم. نمایشگاه‌های کار فرصت مناسبی برای شرکت‌ها و سازمان‌ها است تا در فضایی دوستانه مجموعۀ خود و فرصت‌های شغلی موجود در آن را به کارجویان معرفی کرده و با تعدادی از آن‌ها مصاحبه ‌کنند. نمایشگاه آنلاین کار تلنت کوچ نیز از این قاعده مستثنی نیست؛ با این تفاوت که این نمایشگاه کاملاً به صورت آنلاین برگزار می‌شود.

امیرطهماسب در ادامه افزود: آنلاین بودن نمایشگاه کار علاوه بر اینکه هزینه‌های گزاف تبلیغاتی نمایشگاه‌های مرسوم را برای شرکت‌ها به دنبال ندارد، بلکه کارفرمایان را نیز به یک منطقه جغرافیایی خاص محدود نمی‌کند. شرکت در این نمایشگاه به کارفرمایان امکان می‌دهد تا با مدیریت دقیق زمان و با استفاده از ابزارهای پیشرفته و کاملاً بومی تعبیه شده با کارجویان به گفت‌وگو بنشینند و به راحتی نیروهای متخصص مورد نیاز خود را گزینش کنند.

وی ادامه داد: از دیگر امکانات شرکت در نمایشگاه آنلاین کار تلنت کوچ می‌توان به صرفه‌جویی در زمان و هزینه در فرآیند استخدام، عدم نیاز به حضور فیزیکی شرکت‌ها در نمایشگاه و ارتقای شناخت از بازار دانشجویان اشاره کرد.

علاقه‌مندان می‌توانند با مراجعه به وب‌سایت تلنت کوچ به آدرس www.talentcoach.ir یا با دانلود اپلیکیشن آن از مارکت‌پلِیس‌های معتبر اندروید و iOS از خدمات این مجموعه بهره‌مند شوند.

منبع

ایبِنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا