بانکبانک و بیمه

توانمندی ارزآوری از کانال صادرات غیر نفتی

 

مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران در نشست تخصصی با فعالان اقتصادی و صادرکنندگان استان گلستان گفت: دشمن با هدف جلوگیری از کسب درآمدهای ارزی، خرید نفت از ایران را تحریم می کند، حال آنکه ایران از توان قابل توجه و ظرفیت بزرگی به نام صادرات غیر نفتی برخوردار است که توانسته علی رغم همه فشارها و مشکلات ارزآوری داشته باشد

 

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، دکتر علی صالح آبادی در نشست تخصصی با فعالان اقتصادی و صادرکنندگان استان گلستان در اتاق بازرگانی این استان با اعلام این مطلب افزود: با گذشت زمان اهمیت صادرات غیر نفتی بیشتر می شود و بانک توسعه صادرات وظیفه خود می داند در شرایط فعلی ،با منابع در اختیار خود شامل منابع سرمایه ای بانک، منابع صندوق توسعه ملی و خطوط اعتباری بانک مرکزی به توسعه صادرات کمک کند.

مدیرعامل بانک توسعه صادرات با تاکید بر اینکه این بانک چندان متکی به سپرده های مردم نیست، گفت: نرخ سود سپرده بانک توسعه صادرات ۱۵ درصد است و حتی زمانیکه سایر بانکها نرخ های بالاتری را ارائه کردند، این بانک پیرو سیاست های توسعه ای خود، نرخ سود سپرده گذاری را افزایش نداد.

صالح آبادی گفت: بانک توسعه صادرات در سه سال اخیر نزدیک به ۱۷۲۰ میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی جذب کرده است که با نرخ های ۱۱، ۱۲ و ۱۶ درصدی به فعالان اقتصادی تخصیص پیدا می کند، لازم به ذکر است تسهیلات ۱۱ درصدی صندوق مختص صادرکنندگان است؛ سایر منابع این بانک با نرخ ۱۸ درصد اعطا می شود.

به گفته مدیر عامل بانک توسعه صادرات، بر اساس بسته حمایت از صادرات غیر نفتی که سال گذشته ابلاغ شد، بانک توسعه صادرات منابعی تلفیقی از صندوق توسعه ملی و منابع داخلی بانک با میانگین ۱۴.۵ درصد به صادرکنندگان تخصیص داد.

وی یادآور شد: علی رغم محدودیت هایی که وجود دارد، بعنوان بانک حامی صادرات، آمادگی داریم از محل منابع صندوق توسعه ملی به شرکت های صادراتی استان گلستان، با نرخ های مناسب تسهیلات اعطا کنیم.

صالح آبادی اظهار داشت: بانک توسعه صادرات آمادگی دارد تسهیلات بیشتری از آنچه در شعبه بانک توسعه صادرات وجود دارد، در اختیار فعالین اقتصادی صادرات محور استان گلستان قرار دهد.

وی اذعان داشت: بر این واقعیت واقفیم که با توجه به جهش نرخ ارز، نیاز به نقدینگی ریالی فعالین اقتصادی افزایش یافته است، هرچند منابع بانک توسعه صادرات به همین نسبت افزایش نیافته اما تلاش داریم از محل خطوط اعتباری بانک مرکزی و منابع صندوق توسعه ملی، فعالیت های صادراتی استان گلستان را بیش از گذشته حمایت کنیم.

مدیر عامل بانک توسعه صادرات ظرفیت های صادراتی استان گلستان و نیز همجواری با کشور های حوزه cis از مزیت های خوب و فرصتی برای رشد صادراتی این استان بر شمرد و گفت: ما این اطمینان را به صادرکنندگان استان می دهیم که در شرایط پیش رو، بانک توسعه صادرات متناسب با نیاز صادرکنندگان از آنها حمایت می کند و امیدوارم شرایطی فراهم شود تا همه صادرکنندگان استان مشتری بانک توسعه صادرات باشند.

وی در پاسخ به نقد وارده از سوی یکی از فعالین صادراتی استان در خصوص مقررات و دستورالعمل های بانک توسعه صادرات گفت: بانک توسعه صادرات مطابق دستورالعمل ها و مقررات بالادستی بانک مرکزی عمل می کند ولی تا آنجاییکه ممکن است شرایط مشتریان را در نظر گرفته و همراهی لازم را در این زمینه به خصوص در بخش وثائق و پرداخت معوقات به کار بسته و مساعدت لازم را انجام می دهد.

صالح آبادی خاطرنشان کرد مبنای اعطای تسهیلات در بانک توسعه صادرات، منحصر به وثیقه نمی شود؛ در ساختار بانک سامانه اعتبار سنجی طراحی شده که در آن مشتریان اعتبار سنجی می شوند و هرچه رتبه اعتباری مشتری بیشتر باشد در بخش وثائق، سهل گیری بیشتری لحاظ می شود.

وی در خصوص ورود بانک توسعه صادرات به حوزه گردشگری، گفت: بانک توسعه صادرات در بخش گردشگری قراردادهایی با سازمان میراث فرهنگی برای پروژه های زیربنایی چون مجموعه های اقامتی و بین راهی بسته و آنها را عملیاتی کرد، اما در مجموع آمادگی داریم در این بخش همکاری داشته باشیم.

مدیرعامل بانک توسعه صادرات اعلام آمادگی کرد در حوزه سرمایه در گردش و نیز طرح، منابع ریالی مورد نیاز برای حمایت از پروژه های استان را تامین کند، وی خطاب به فعالین اقتصادی حاضر در جمع بیان داشت نباید سقف اختیارات شعبه مانع کار فعالیت شما شود در این بخش نیز بانک در اسرع وقت تامین لازم را انجام خواهد داد همچنین افزود: پیشنهاد تجدید ارزیابی وثائق، ایده خوب و قابل اجراست.

وی در مورد محدودیت نقل و انتقالات ارزی در شرایط فعلی و چالش های موجود گفت: تیم اعتباری و ارزی بانک توسعه صادرات آمادگی ارائه مشاوره های لازم را در این حوزه دارد، بی تردید در این شرایط موضوع نقل و انتقالات ارزی مستلزم ظرافت خاص و همکاری متقابل مشتری و بانک امکان پذیر است.

نشست تخصصی فعالان بخش خصوصی و مدیر عامل بانک توسعه صادرات با حضور مدیران ارشد این بانک، هیات رییسه اتاق بازرگانی گرگان، رییس سازمان توسعه تجارت استان و جمعی از صادرکنندگان و فعالین اقتصادی عصر دیروز دوازدهم آذرماه در محل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گرگان برگزار شد.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا