بورسفرابورس

ناشران فرابورسی با رویه‌ها و الزامات حضور در بازار سرمایه آشنا می‌شوند

مدیر روابط عمومی فرابورس ایران از برگزاری دوره‌های تخصصی ویژه ناشران فرابورسی از سوی مرکز مالی ایران و با همکاری فرابورس خبر داد و این دوره‌ها را زمینه‌ساز ارتقای دانش مالی مدیران شرکت‌های پذیرفته‌شده و آشنایی هرچه بیشتر آن‌ها با قوانین و مقررات بازار سرمایه عنوان کرد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، به نقل از فرابورس ایران، مبینا بنی‌اسدی با تاکید بر اینکه در حال حاضر بنگاه‌های اقتصادی با ورود به بازار سرمایه از طرق مختلفی امکان تامین مالی و جذب نقدینگی مورد نیاز خود را دارند، یکی از مهم‌ترین اهداف برپایی این دوره آموزشی را که از شنبه ۱۷ آذرماه لغایت چهارشنبه بیست‌و‌هشتم همین ماه برگزار می‌شود، ارائه آموزش‌های لازم به مدیران و اعضای هیات‌مدیره شرکت‌های پذیرفته‌شده در فرابورس در خصوص آشنایی آن‌ها با انواع راهکارهای تامین مالی عنوان کرد.

به گفته وی ناشران فرابورسی علاوه بر اینکه در این دوره‌ها آموزش‌های لازم برای چگونگی استفاده از ظرفیت‌های بازار سرمایه برای تامین مالی را فرامی‌گیرند، همچنین با تمامی فرایندها، الزامات و قوانین و مقرراتی که آن‌ها را در مسیر شفافیت هرچه بیشتر اطلاعات مالی و عملیاتی کمک خواهد کرد، آشنا می‌شوند.

بنی‌اسدی با بیان اینکه هر ساله شرکت‌های متعددی از طریق عرضه اولیه وارد بازارهای اصلی سهام فرابورس می‌شوند، ادامه داد: شرکت‌هایی که از طریق عرضه‌های اولیه وارد بازار سرمایه می‌شوند در بدو عرضه با تعداد زیادی از سهامدار مواجه می‌شوند که طی فرایند عرضه اولیه سهامدار این شرکت‌ها شده‌اند. اخیرا نیز در عرضه‌های اولیه فرابورس تعداد مشارکت‌کنندگان به بیش از ۳۰۰ هزار نفر رسیده است که این تعداد طبیعتا به عنوان سهامداران جدید شرکت‌های عرضه‌شده شناخته می‌شوند و اینکه یک ناشر پس از ورود به بازار سهام در برابر سهامداران خود و چگونگی افشای اطلاعات چه وظایف و مسئولیت‌هایی بر عهده دارد، یکی از مهم‌ترین سرفصل‌های ارائه‌شده در این دوره آموزشی است که برای ناشران در این دوره‌ها تشریح می‌شود.

وی در ادامه دیگر اهداف برگزاری این دوره‌ها را آشنایی هرچه بیشتر مدیران و اعضای هیات‌مدیره ناشران فرابورسی با مفاهیم مرتبط با بازار سرمایه و فرابورس دانست و اعلام کرد: از طریق برگزاری این دوره‌های تخصصی، ناشران فرابورسی با مفاهیمی همچون دستورالعمل اجرایی افشای اطلاعات ناشران ثبت‌شده نزد سازمان بورس و اوراق بهادار، نحوه تکمیل اطلاعیه حاصل از برگزاری کنفرانس اطلاع‌رسانی، دستورالعمل انضباطی ناشران پذیرفته‌شده در فرابورس و راهبری شرکتی آشنا می‌شوند و دانش خود را در این حوزه‌ها بهبود می‌بخشند.

بنی‌اسدی با اشاره به اینکه مرکز مالی ایران بازوی اجرایی فعالیت‌های آموزشی فرابورس است و در این زمینه اقدامات مشترک بسیاری انجام شده، دوره‌های آموزشی این مرکز برای ناشران فرابورسی را به ترتیب زمانی شامل قوانین و مقررات بازار سرمایه، راهبری شرکتی، راهکارهای تامین مالی از طریق اوراق بدهی و فرآیند انتشار این اوراق، برنامه‌ریزی استراتژیک و انواع معاملات در بازار فرابورس اعلام کرد.

به گفته وی همچنین مواردی اعم از تامین مالی از طریق انتشار اوراق بدهی، برنامه‌ریزی استراتژیک، خاستگاه و گستره‏ آن، آشنایی با مدل زنجیره ارزش و نیروهای رقابتی پورتر، تعریف انواع معاملات اعم از خرد، بلوک و عمده و الزامات لازم برای حضور در این معاملات و … از دیگر سرفصل‌هایی است که طی این پنج دوره آموزشی برای مدیران و اعضای هیات مدیره ناشران فرابورسی تشریح می‌شود.

مدیر روابط عمومی فرابورس ایران در خصوص ثبت‌نام این دوره‌ها نیز اظهار داشت: برای ۱۰۰ شرکت پذیرفته‌شده در بازارهای اول و دوم فرابورس ایران اطلاعات لازم در ثبت‌نام دوره آموزشی آذرماه ارسال شده و هر شرکت امکان معرفی ۵ نفر برای حضور در این دوره‌های آموزشی را که در فرابورس برگزار می‌شود داراست و تا کنون ظرفیت دوره‌های پنج‌گانه آذرماه تکمیل شده است و مابقی ناشران در حال ثبت‌نام در دوره‌های دی‌ماه مرکز مالی ایران هستند.

شایان ذکر است این دوره‌ها به ترتیب در تاریخ‌های ۱۷، ۱۸، ۲۰، ۲۴ و بیست‌و‌هشتم آذرماه ۱۳۹۷ در فرابورس ایران برای ناشران ثبت‌نام کننده فرابورسی ارائه خواهد شد.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا