بورسبورس اوراق

خرید سهام بنیادی اصل کاهش ریسک سرمایه گذاری

در هفته های گذشته چند عامل بر روند بازار اثرگذار بود. در یک دوره ای پول هایی تازه به بازار تزریق شد و شاخص به سرعت در مهرماه روندی افزایشی داشت، بعد از آن با انتشار شایعات و رفتار های هیجانی مدیریت منابع از مسیر خارج شد و شاهد نوسان در بازار بودیم و از سوی دیگر عواملی مانند تغییرات مجدد قیمت ارز بازار را تحت تاثیر قرار داد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، محمد کفاش پنجه شاهی، مدیرعامل شرکت کارگزاری خبرگان سهام در خصوص شرایط بازار سرمایه در هفته های گذشته ضمن بیان مطلب فوق گفت: افت قیمت نفت، کاهش نرخ ارز و همچنین موضوع تحریم ها،  بر روند قیمتی سهام شرکت های صادراتی تاثیر داشت. این شرایط موجب شد خریداران اعتباری به فروش سهام خود اقدام کنند و از سوی دیگر، حقوقی ها هم موضعی با احتیاط داشتند و بر عکس آنچه که انتظار می رفت عمل کردند، این درحالی است که سهام داران عمده باید در قیمت های منفی خریدار و در قیمت های مثبت فروشنده باشند، اما متاسفانه گاهی این سهام داران نیز درگیر جو عمومی بازار می شوند.

مدیرعامل شرکت کارگزاری خبرگان سهام روند آتی بازار سرمایه را ترسیم کرد و  اظهار داشت: انتشار اخبار بازگشت تحریم ها در روند بازار سرمایه موثر بود ولی اکنون تاثیر ان به شدت کاهش داشت. برخی از سهام داران نیز درانتظار گزارش های ۹ ماهه شرکت ها هستند. آمار تولید و فروش و عملکرد ۹ ماهه شرکت ها مقداری از واقعیت بازار ما را نشان می دهد.

وی ادامه داد: از سوی دیگر نوسان قیمت جهانی نفت هم فشار فروش زیادی بر روی سهام شرکت های پتروشیمی ایجاد کرد، اما نباید در این حد اثر می گذاشت، زیرا قیمت نفت به طور مستقیم بر سود این شرکت ها اثر نمی گذارد در نتیجه می توان تغییر روند بازار را متصور شد.

این کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه اکنون مقداری پیش بینی سخت شده است و برای تحلیل منطقی بازار باید منتظر باشیم تا آمار تولید و فروش آبان و عملکرد شرکت ها منتشر شود، افزود: اگر سرمایه گذاران سهامی بنیادی با پشتوانه قوی خریداری کنند در صورتی که  بازار وارد روند کاهشی هم شود اجباری به فروش سهام خود ندارند و می توانند با حضور در مجمع، سود سالانه شرکت را دریافت کنند و در حقیقت خرید سهام بنیادی با دید مجمع، بهترین گزینه برای سرمایه گذاری به شمار می رود.

مدیرعامل شرکت کارگزاری خبرگان سهام تاکید کرد: نباید بر مبنای شایعات خرید کرد. همان طور که مشاهده می شود، سهام غیربنیادی و زیان ده با افت قیمت شدید مواجه شدند و اگر رویکرد سرمایه گذاران بنیادی باشد، در شرایط کاهشی بازار نیز سود خواهند برد.

کفاش پنجه شاهی در پایان عنوان کرد: علی رغم افت و خیزهای مقطعی، بازار سرمایه همچنان پتانسیل رشد خود را حفظ کرده است اما سهامداران  با خرید سهام بنیادی می توانند سودآوری خود را تضمین کنند و از خرید سهام بدون مطالعه پرهیز کنند، چون ممکن است در قیمت های بالا سهام را بخرند و با ضرر از آن خارج شوند. گروهی که بدون مطالعه و دنباله روی سفته بازها اقدام به خرید سهام می کنند قطعا متضرر می شوند.

وی با تاکید بر اینکه فعالیت معقول در بازار سرمایه نیازمند فرهنگ سازی جدی است، افزود: لازم است افرادی که برای اولین بار قصد ورود به بازار سرمایه را دارند، حتی الامکان از طریق مشاوران سرمایه گذاری، صندوق های سرمایه گذاری و سبدگردان ها اقدام کنند تا در شرایط نوسانی دچار هیجان و جو کاذب نشوند.

منبع
SENA

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا