بورسبورس اوراق

شاخص پس از دو روز دست از صعود کشید/ بازار تشنه شنیدن اخبار مثبت

در آغاز معاملات امروز بورس تهران شاهد صعود ۵۰۰ واحدی شاخص کل بودیم که به دلیل افزایش عرضه‌ها و شکل گیری جو فروش در نمادهای بانکی، خودرویی و معدنی ترمز این رشد را کشید.

 

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،   پس از دو روز رشد، شاخص بازهم نتوانست بر جو فروش بازار غلبه کند و از صعود به قله‌های بالاتر جاماند. در این بین البته با توجه به حجم و ارزش معاملات پایین در روز گذشته، عقب نشینی برای شاخص در معاملات امروز بسیار محتمل بود. از سویی دیگر همچنین کلیت بازار پس از شناسایی سود اندک با رشد ۶۵۰۰ واحدی شاخص، امروز تصمیم به فروش گرفته اند. به عقیده کارشناسان در شرایط کنونی که شاخص در مقاطع نسبتا حساسی قرار دارد، انتشار اخبار مثبت و مساعد از دنیای سیاست و نفت می تواند کلیت بازار را از این حالت نوسانی خارج کرده و فعالان را به صعود شاخص در روزهای آینده امیدوارتر کند.

اما همانطور که گفته شد افزایش عرضه‌ها توان صعود شاخص را گرفت و از این رو در گروه‌های بزرگ و مطرحی مانند فرآروده‌های نفتی، محصولات شیمیایی، بانک ها و فلزات اساسی اغلب نمادها در محدوده های صفر و بعضا منفی در حال دادوستد هستند. در این بین اما عقب نشینی قیمتی رد تمام نمادهای گروه بانکی به جز «وتجارت» سبب افت بازدهی این گروه به میزان ۱.۲ درصدی تا این لحظه شده است.

در گروه خودرو نیز «خساپا» و «خودرو» شاهد معاملات پُرنوسان در محدوده صفر تابلو هستند. اما به نظر می رسد اقبال حقیقی‌ها به این گروه بیش از سایرین است و تا کنون بیشترین حجم پول حقیقی را به خود اختصاص داده است.

در گروه فرآروده های نفتی اما شاهد دادوستد تمام نمادها در محدوده منفی هستیم. در این گروه که دو روز گذشته مجموعا بازدهی هفت درصدی را نصیب سهامداران کرده است شاهد شناسایی سود و خروج اشخاص حقیقی هستیم.

در مجموع تا کنون از میان ۳۸ صنعت حاضر در بازار تنها ۱۴ صنعت بازدهی مثبت را به ثبت رسانده‌اند. از این رو شاخص کل با عقب نشینی ۶۰۰ واحدی به پله ۱۶۵ هزار و ۷۵۰ واحد بازگشته است. شاخص هم وزن نیز با افت ۳۸ واحدی به پله ۲۷ هزار و ۱۳۸ واحد رسید. در فرابورس هم ایفکس به رغم تلاش های «مادیرا» و «ذوب» برای ثبت معاملات مثبت، با افت هشت واحدی مواجه شده است.

در بین نمادهای با اهمیت بورسی، «پارس»، «وبملت» و «شبندر» بیشترین افت را بر شاخص کل تحمیل کردند. در فرابورس هم «مارون»، «زاگرس» و «هرمز» با معاملات منفی بیشترین افت را بر ایفکس داشته‌اند.

 

منبع
اقتصاد آنلاین - مریم علیزاده؛

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا