انرژی

جبران ۲۵ درصد کسری برق با توسعه تجدیدپذیرها

عضو هیات مدیره انرژی‌های تجدید پذیر گفت: براساس برنامه، تا سال ۱۳۹۸ هزار مگاوات به تولید برق ایران، از طریق تجدیدپذیرها اضافه می‌شود که این میزان می‌تواند تا ۲۵ درصد کسری تولید برق را جبران کند.

به گزارش آرمان اقتصادی، سیدمحمدجواد موسوی امروز در نشست خبری با اشاره به ظرفیت منصوبه انرژی‌های تجدیدپذیر اظهار کرد: تاکنون ۶۵۰ مگاوایت انرژی تجدیدپذیر در ایران نصب شده که براساس برنامه پنج ساله ششم توسعه، ۵۰۰ مگاوات به این مجموعه اضافه می‌شود.

او با تاکید بر لزوم افزایش صادرات انرژی‌های تجدیدپذیر ابراز کرد: تاکنون اقدامات متعددی دراین راستا انجام و قرار شده تا با کشورهای عمان، ترکیه، ارمنستان، گرجستان، عراق و افغانستان صادرات برق تجدیدپذیرها صورت بگیرد.

 وی افزود: براساس امضای تفاهم‌نامه با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به زودی مرکز توسعه فناورری‌های انرژزی تجدیدپذیر ایجاد می‌شود که اکنون مراحل اجرای این طرح در حال انجام است.

در ادامه، نیما نظامی – کارشناس آب – با اشاره به وضعیت قراگیری نیروگاه‌های تولید انرژی در دشت‌های آبی ایران گفت: بسیاری از نیروگاه‌های سوخت فسیلی ایران، در دشت‌های ممنوعه قرار دارد، درنتیجه منابع آبی زیرزمینی مطمنی که این نیروگاه‌ها در سال‌های گذشته مورد استفاده قرار می‌دادند، در سالهای آینده همانند سابق، قابل اطمینان نخواهد بود.

وی افزود: وزارت نیرو در دوره جدید رویکردی تحت عنوان آمایش آب محور را درنظر دارد که طرح‌های توسعه جدید برمبنای منابع آبی موجود، بیش‌تر ارائه می‌شود و این رویکرد می‌تواند در توسعه نیروگاه‌ها و به‌روزرسانی آن‌ها مدنظر قرار بگیرد.

وی با تاکید به این مساله که نیروگاه‌های تجدیدپذیر مانند بادی و خورشیدی، مصرف آبی بسیار کم و نزدیک به صفر دارند تصریح کرد: در مقابل نیروگاه‌های حرارتی و سوخت فسیلی به خصوص نیروگاه‌های بخاری برای خنک کردن، مقدار زیادی آب مصرف می‌کنند که با توجه به شرایط منابع آبی کشور نیازمند تجدیدنظر برروی این نیروگاه‌ها هستیم.

 به گفته وی با نگاه به جانمایی نیروگاه‌های تجدیدپذیر در ایران و مناطقی که پتاسیلی بالای برای احداث نیروگاه‌های جدید دارند، مشاهده می‌شود که این مناطق منطبق بر مناطق خشک و دشت‌های ممنوعه ایران هستند که این مساله نشان می‌دهد پتانسیل خوبی وجود دارد تا به‌جای برداشت آب زیرزمینی و احداث نیروگاه‌های آب‌بر، نیروگاه‌های با مصرف پایین‌تر آب احداث کنیم.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا