بین الملل

خروج قطر از اوپک برای اعتبار این گروه نفتی و عربستان بد است

این که قطر اوپک را ترک کرده است، تا حد زیادی یک گام سمبلیک است، چراکه این کشور حاشیه خلیج فارس نقشی حاشیه‌ای در تجارت نفت دارد، اما پیامدهای این اقدام در ریاض احساس می‌شود.

همچنین بخوانید

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از راشاتودی، به گفته یک تحلیل‌گر نفتی، این که قطر سازمان کشورهای صادرکنند سوخت، اوپک، را ترک کرده است، تا حد زیادی یک گام سمبولیک است، چراکه این کشور حاشیه خلیج فارس نقشی حاشیه‌ای در تجارت نفت دارد، اما پیامدهای این اقدام در ریاض احساس می‌شود.

جان هال، رییس آلفا انرژی لندن، که یک شرکت مشاور نفتی در انگلستان است، می‌گوید: هرچند این اقدام برای قطر اقدامی سمبولیک است، اما این که یک عضو موسس اوپک پس از ۵۷ سال آن را ترک کند، دید مثبتی برای این سازمان به همراه نخواهد داشت.

این متخصص در گفتگو با راشاتودی گفت: آنها منظور خود را فهماندند و به این ترتیب بر این تاکید شد که اقدام دوحه تحت تاثیر عربستان سعودی و تحریم‌های عربی به رهبری سعودی‌ها انجام شده است.

او ادامه داد: این کار به اعتبار اوپک و همچنین عربستان سعودی به عنوان مهم‌ترین عضو اوپک، آسیب می‌زند.

این تحلیل‌گر تاکید می‌کند که قطر که منابعی غنی از گاز طبیعی جهان را در اختیار دارد، سهم اندکی از تولید نفت اوپک را به خود اختصاص داده است. تولید نفت خام این کشور حدود ۶۰۰ هزار بشکه در روز است که در مقایسه با تولید کل اوپک که بیش از ۲۷ میلیون بشکه در روز می‌باشد، رقم کمی است.

هال معتقد است که این تصمیم یک تصمیم سیاسی است و قطر ممکن است یک روز دوباره به این سازمان بازگردد. اقدام کنونی قطر موقعیت این کشور را بدتر نخواهد کرد چراکه همین حالا هم این شرکت در وضعیت تحریم است.

قطر تنها کشور عضوی نیست که سازمان اوپک، که در ۱۹۶۰ در بغداد تاسیس شده است، را ترک می‌کند. اندونزی سال ۲۰۱۶ درحالی دوباره به اوپک پیوسط که ۸ سال آن را ترک کرده بود. گابن در سال ۱۹۹۶ این سازمان را ترک کرد و دوباره در پس از ۲۰ سال عضویت خود را تجدید کرد.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا