بانک و بیمهپرداخت الکترونیک

ضرورت پیاده سازی محصولات بومی در حوزه ی امنیت و زیرساخت

معاون بازاریابی شرکت داتین ضرورت پیاده سازی محصولات بومی در حوزه ی امنیت و زیرساخت تاکید کرد و گفت: حساسیت در حوزه امنیت زیرساخت ها در کشور ضرورت بومی سازی را دو چندان می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، پنجمین نمایشگاه صنعت بومی و سایبری در راستای تحقق سیاست‌های کلی ابلاغ‌ شده مبنی بر حمایت از تولیدکنندگان محصولات بومی از یازدهم آذر ماه به مدت ۴ روز با حضور شرکت های فعال در حوزه ی امنیت سایبری، ارایه دهنگان زیر ساخت و استارتاپ ها و به همت سازمان پدافند غیر عامل در حال برگزاری است.

یکی از شرکت های حال حاضر در نمایشگاه هلدینگ فناپ است که با حضور سه شرکت داتین، ابراوران و فناپ ساخت محصولات خود را به بازدیدکنندگان معرفی می کند.

علیرضا نمازی معاون بازاریابی شرکت داتین در خصوص برگزاری پنجمین نمایشگاه سایبری و حضور شرکت داتین در این نمایشگاه می گوید: هدف این نمایشگاه که به همت سازمان پدافند غیر عامل برگزار شده است شناسایی و همراهی شرکت های فناوری درحوزه امنیت سایبری و بومی سازی محصولات این حوزه توام با بهینه سازی تجهیزات و ممنوعیت تامین نیازهای امنیتی از خارج است. تعامل شرکت های داخلی حاضر در نمایشگاه نیز سبب رشد محصولات داخلی و نزدیک تر شدن هرچه بیشتربه محصولات مشابه خارجی  می شود.

نمازی افزود: باید توجه داشت پیاده سازی محصولات بومی در کشور امری ضروری است، اما حساسیت در حوزه امنیت زیرساخت ها در کشور این ضرورت را دو چندان می کند و شرکت داتین نیز به عنوان یکی از ارایه دهندگان داخلی نرم افزارهای مالی، بانکی و بیمه ای برای تحقق این مهم در نمایشگاه حضور فعالی دارد. تا کنون نیز نرم افزارهای تولیدشده توسط شرکت در حوزه های حساس زیر ساختی کشور(بانک، بیمه و شرکت های پرداخت) مورد استفاده قرارگرفته است و همواره در تلاشیم شرکت ها وبانک ها را از محصولات مشابه خارجی بی نیاز کنیم.

وی در خصوص توجه به بحث امنیت در تولید محصولات گفت: علاوه بر انکه تمامی مراحل تولید این سامانه ها در داخل کشور انجام گرفته و کاملا منطبق بر نیازها و ویژگی های کشور طراحی شده اند؛ امنیت را چه در مرحله تولید و چه بهره برداری لحاظ کردیم و از این نظرکلیه محصولات در راستای همراهی و پاسخگویی به دغدغه های ملی و نهادهای ذیربط مسئول گام بر می دارند.

تولید اولین ERP بومی برای سازمان ها و صنایع بزرگ مقیاس با استفاده از توان فنی نیروهای نخبه داخلی و تجربه شرکت‌های مطرح بین‌المللی

فرهاد سارانی کارشناس ارشد توسعه کسب و کار فناپ سافت،  واحد راه کارهای جامع سازمانی شرکت فناپ که در حوزه ی توسعه ی پلتفرم ها، راه کار جامع و یکپارچه صنعتی برای سازمانهای مقیاس بزرگ، دولت الکترونیک و تسهیل زندگی شهروندی فعالیت میکند در معرفی محصولات شرکت گفت: این واحد با استفاده از توان فنی نیروهای نخبه داخلی و تجربه شرکت‌های مطرح بین‌المللی، نخستین ERP بومیِ هم‌سطح با استانداردهای جهانی در زمینه صنایع فلزی، معدنی، نفت، گاز و پتروشیمی، خدمات عمومی، حمل‌ونقل و مدیریت شهری، سازمان‌های خدماتی و سرمایه‌گذاری، دانشگاه‌ها، گردشگری و هتل‌داری و سایر زمینه‌های مشابه را تولید کرده است. در گذشته این محصول به صورت بومی در کشور وجود نداشت و نمونه های خارجی ان در کشور استفاده می شد که عمدتا با توجه به تفاوت فرهنگی و ساختار سازمان های ایرانی با شکست مواجه می شد، اما در حال حاضر این محصول به صورت بومی تولید شده است و در هلدینگ صنعتی و معدنی میدکو که تولید ۳۰ درصد فولاد کشور را در برنامه خود دارد در حال پیاده سازی می باشد که تا انتهای سال بیش از ۵۰٪ این راهکار استقرار خواهد یافت ؛ ۲۳۵ فرآیند با بیش از ۵۴۰۰ قابلیت در این سامانه دیده شده است که ۲۰٪ امکاناتی بیشتر نسبت به نمونه های خارجی را به ارمغان خواهد آورد.

در واقع این راهکار یکپارچگی در سطح داده، فرایند و اتوماسیون صنعتی را شامل می شود و باعث کاهش بهای تمام شده محصولات در صنایع می شود.  این محصول قابلیت این را دارد که با توجه به صنایع مختلف سفارشی سازی شود.

پروژه ی پنجره واحد خدمات سرمایه گذاری استان خوزستان که فازهای پایانی خود را سپری می کند محصول دیگر شرکت در حوزه دولت الکترونیک است. این سامانه کلیه ی فرایندهای سرمایه گذاری (بیش از ۱۵۰ فرآیند) را یکپارچه کرده و سبب می شود سرمایه گذار به راحتی فرصت های سرمایه گذاری را مشاهده کرده و با گردش پرونده های سرمایه گذاری در سازمان های مربوطه کاهش زمان، افزایش شفافیت و تکریم ارباب رجوع را هدف قرار داده است. این پروژه نسخه آزمایشی وزارت کشور است که در استان خوزستان اجرایی شده و قرار است برای کل کشور پیاده سازی شود.

راهکار جامع و یکپارچه دانشگاهی راهکاری فرایند گرا در حوزه آموزش نیز محصول دیگرفناپ سافت است که کلیه خدمات حوزه پژوهش و دانشگاهی را یکپارچه می کند.

پلتفرم تسهیل زندگی شهروندی (سرزمین هوشمند پاد) نیز محصول دیگر شرکت است که در آن طیف گسترده و متنوعی از خدمات، از لایه های زیرساختی و پلتفرمی برای کسب و کارها تا نیازمندی های کاربران، عرضه می شود. این پلتفرم در هشت حوزه نیازهای سبد مصرفی خانوارها را بصورت دیجیتالی مکانیزه خواهد کرد.

میلاد قاسم زاده معمار  توسعه وتجارت ابرآروان نیز در خصوص علت حضور اینچنین پاسخ داد: رویکرد شرکت در حوزه سایبری سبب حضور شرکت در نمایشگاه صنعت  بومی پدافند سایبری شده است . محصول CDN  یکی از محصولات استراتژیک ماست که در سال های اخیر بخشی به نام  cloud security به آن  اضافه شده است که حفاظت حملات DDOS  لایه سوم ، چهارم ،هفتم و  firewall  و waf است که نمونه ی مشابهی در کشور ندارد. هر ساله ویژگی های بیشتری به این محصولات اضافه می شود و محصولات را با نیاز های داخلی منطبق میکنیم. تا به امروز نیز تنها شرکت ارای دهنده  DDOS Protection به صورت بومی هستیم که از این محصول استقبال بسیار خوبی شده است. چیزی در حدود ۳ هزار وبسایت از جمله نهاد ریاست جمهوری، وزارت امور خارجه ، وزارت نیرو ، راهداری و …. ،همچنین ۷ هزار وبسایت خصوصی مانند بانک پاسارگاد ، بانک سامان،دیجی کالا، بامیلو و …… از ما سرویس می گیرند.

قاسم زاده ادامه داد: کلیه محصولات از صفر تا صد در ایران طراحی و تولید شده و در نقاط مختلفی گسترش یافته است. در حوزه ی CDN در داخل تهران در مبین نت ، آسیا تک ، رسپینا  و فناپ تلکام و …..هستیم ، همچنین در  شیراز ،مشهد ،اصفهان ، تبریز و نیز سه نقطه در امریکا هشت نقطه در اروپا یک نقطه در سنگاپور و یک نقطه در ژاپن پاپ سایت های ما حضور دارند. در حوزه زیر ساخت ابری نیز در دو دیتاسنتر به همراهی مبین نت و آسیاتک حضور داریم.

در حوزه Cloud Security ایران جز کشورهای روبه رشد در صنعت سایبری است

قاسم زاده در خصوص توانایی ایران در حوزه سایبری گفت: در حوزه Cloud Security ایران جز کشورهای روبه رشد در صنعت سایبری است. به عقیده ی من تیم امنیت ایران جز کشورهای  برتر دنیا به حساب می آید. اما در حوزه امنیت از جهت نوآوری فاصله زیادی با سایر کشورهای متخصص دراین حوزه داریم.

در سال های آتی با ورود موج نخبگان جوان در قالب استارتاپ ها و همچنین ایجاد و رشد شتابدهنده ها و مراکز نوآوری انتظار می رود رشد قابل توجهی در این حوزه دیده شود و سبب شود تنها دنباله رو و مصرف کننده محصولات امنیتی نباشیم.

تعامل دانشگاه و صنعت کمک به سزایی به رشد صنعت در حوزه امنیت می‌کند

تعامل دانشگاه و صنعت در حوزه ی امنیت بسیار تاثیر گذار است. چرا که فاصله دانش در این حوزه در دانشگاه ها با صنعت تفاوت به سزایی دارد. در بحث امنیت در دانشگاه جوانان مستعدی وجود دارد که می توانند در تعامل با صنعت خلا ها را شناسایی کرده و به بهبود آن کمک کنند.

منبع

ایبِنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا