بورسبورس اوراق

علاقمند به ارتباط صنعت بیمه با بازار سرمایه هستیم / در بودجه ۹۸ مالیات بر ارزش افزوده شرکت‌های بیمه حذف شده است/ بنگاه‌داری نمی‌کنیم

رئیس کل بیمه مرکزی گفت: در بحث بیمه‌های اتکایی به دلیل تحریم‌ها شرکت‌های بزرگ بیمه از کشور ما جدا شدند و ما سعی می‌کنیم از منابع داخلی استفاده کنیم.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، ، غلامرضا سلیمانی در جمع خبرنگاران با اشاره به سطح توانگری شرکت‌ها گفت: حدودا هشت شرکت توانگری سطح ۲ دارند و این شرکت‌ها موظف شده‌اند که هر چه سریعتر سطح توانگری خود را افزایش دهند و گرنه به شورای عالی ارسال خواهند شد.

وی در مورد وضعیت بیمه ایران گفت: بیمه ایران تنها بیمه دولتی است و حدود ۳۰ درصد پورت‌فوی بیمه را تشکیل می‌دهند اما بیمه مرکزی تاکید دارد تا این بیمه شفاف‌سازی‌های لازم را ارائه دهد و باید این را به فال نیک بگیریم و به جای کتمان اطلاعات به سمت شفاف‌سازی برویم. امیدواریم این بیمه با خروج از پورت‌فوی‌های زیان‌ده آینده خوبی را برای خود رقم بزند.

همچنین بخوانید

رئیس کل بیمه مرکزی در مورد نقش کمیته صیانت گفت: یکی از وظایف بیمه مرکزی نظارت بر عملکرد شرکت‌های بیمه است. برخی از این شرکت‌ها با مشکلات مالی روبرو بودند و ما سعی کردیم کمیته‌ای تشکیل داده و وضعیت آنها را بررسی کنیم و استانداردهای آنها را با استانداردهای بین‌المللی مقایسه کنیم تا در صورت مشکل‌زا بودن به آنها سیگنال داده شود که آن را اصلاح کنند و از طرف کمیته صیانت به آنها نامه ارسال شده است تا برنامه‌های خود برای برون‌رفت از این شرایط را اعلام کنند.

وی در مورد همکاری بیمه مرکزی و صندوق‌های بازنشستگی گفت: ما بیمه تجاری هستیم و آنها بیمه‌های اجتماعی و ما هم علاقه‌ای به ورود به صندوق‌های بازنشستگی نداریم چون بر اساس قانون این صندوق‌ها زیر نظر وزارت رفاه هستند و تا جایی که بنده اطلاع دارم تلاش می‌شود تا برخی از آنها را اصلاح و برخی را نیز ادغام کنند.

سلیمانی با اشاره به جدا شدن شرکت‌های بزرگ بین‌المللی در اثر تحریم‌ها گفت: در بحث بیمه‌های اتکایی به دلیل تحریم‌ها شرکت‌های بزرگ بیمه از کشور ما جدا شدند و ما سعی می‌کنیم از منابع داخلی استفاده کنیم و خوشبختانه شرکت‌های داخلی توانایی پوشش مشکلات ما را دارند ما علاقمند به ارتباط صنعت بیمه و بازار سرمایه هستیم تا با استفاده از منابع خرد هم مشارکت در صنعت بیمه باشد و هم صنعت بیمه از این شرایط استفاده کند.

وی ادامه داد: هر چند شرکت‌های بزرگ بیمه‌ای که نقش اتکایی داشتند و عمدتا با آمریکا کار می‌کردند یا سهامداران آنها آمریکایی بودند از کشور خارج شدند اما در حال حاضر ما با تقریبا ۱۳ شرکت کوچک که ارتباط بیشتری با آمریکا ندارند در حال بررسی شرایط هستیم و اگر نسبت به انجام تعهدات خود توانایی داشته باشند همکاری می‌کنیم و همین الان هم با چند شرکت همکاری داریم.

رئیس کل بیمه مرکزی در مورد حذف مالیات بر ارزش افزوده شرکت‌های بیمه گفت: ما تقریبا پنج یا شش ماه قبل این بحث را مطرح کردیم تا مالیات بر ارزش افزوده به شرکت‌های بیمه تعلق نگیرد و این در وزارت اقتصاد مصوب شده و سازمان امور مالیاتی نیز پذیرفته است و در حال حاضر به مجلس فرستاده شده ولی در صحن مطرح نشده است همچنین در بودجه ۹۸ مالیات بر ارزش افزوده شرکت‌های بیمه حذف شده است.

وی در مورد استفاده از نیروهای جوان در بیمه مرکزی گفت: ما سعی می‌کنیم از این افراد بیشتر استفاده کنیم و در همین راستا کمیته‌های مختلفی به عنوان هسته اندیشمندان تشکیل داده‌ایم تا در نقش اتاق فکر عمل کنند متاسفانه در برخی شرکت‌های بیمه شاهد تغییرات متعدد مدیران هستیم که ثبات این شرکت‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهند و ما با تغییرات زیاد موافق نیستیم.

سلیمانی با بیان اینکه محصولات استارت‌آپی یک واقعیت امروز اقتصاد هستند، گفت: یقینا حضور این شرکت‌ها در صنعت بیمه باید تسریع شود و صنعت بیمه باید از این شرکت‌ها استقبال کند در همین راستا سعی می‌کنیم قوانین مورد نیاز برای حضور استارت‌آپ‌ها را آماده کرده و آ‌نها را به شورای بیمه ارسال کنیم تا در نهایت ابلاغ شود. این شرکت‌ها خدمات زیادی در زمینه فناوری اطلاعات و نوآوری ارائه می‌کنند. البته برخی از این شرکت‌ها به عنوان نمایندگی عمل می‌کنند و ما سعی می‌کنیم در قوانین از آنها حمایت کنیم.

وی در مورد سرمایه‌گذاری شرکت‌های بیمه در بخش‌های مولد گفت: طبیعتا با ایجاد تورم خسارت‌های پرداختی ما نیز افزایش می‌یابد و از سویی انتظار داریم حق بیمه افزایش یابد هر چند این دو همدیگر را پوشش نمی‌دهند و ما تلاش می‌کنیم تا در بخش‌هایی مثل سهام یا اوراق سرمایه‌گذاری کنیم اما وارد بنگاه‌داری نشویم.

منبع
ایلنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا