بانکبانک و بیمه

حرکت بانک‌ها به سوی بانک‌داری دیجیتال


مدیر امور فناوری اطلاعات بانک ملت با اشاره به تغییر انتظارات مشتریان،گفت: اتخاذ یک راهبرد تحول‌گرا در بانک‌ها اجباری است و بانک‌ها را ملزم به آغاز یک سفر به سمت بانکداری دیجیتال کرده است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی (armaneghtesadi.ir)،مرتضی ترک تبریزی در خصوص تحول دیجیتال در شبکه بانکی، اظهار داشت: با توجه به رشد روزافزون فناوری در دنیا و به‌تبع آن در ایران، همچنین تغییر انتظارات مشتریان جایگاه بانکداری سنتی در حال تزلزل است. ازاین‌رو لزوم اتخاذ یک راهبرد تحول‌گرا در بانک‌ها اجباری است و بانک‌ها را ملزم به آغاز یک سفر به سمت بانکداری دیجیتال کرده است.

وی اظهار داشت: شاید بتوان گفت اصلی‌ترین هدفی که در بانکداری دیجیتال دنبال می‌شود، بهبود تجربه مشتری است که این هدف با غنی‌سازی سرویس‌های استاندارد برخط و موبایلی از طریق به‌کارگیری فناوری‌های دیجیتال با تکیه‌بر عامل مهم هوشمندی محقق می‌شود.
ترک تبریزی افزود: سادگی در استفاده از محصولاتی که هوشمندانه و هدفمند با ملاحظات امنیتی تولید شده باشد، از جنبه‌های مهم بانکداری دیجیتال است که سبب افزایش رضایت مشتریان و استفاده آن‌ها از کانال‌های دیجیتال می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: بانکداری دیجیتال مستلزم تحول، فرهنگ‌سازی و مدرن سازی در تمام لایه‌های مدیریتی، فرایندی، عملیاتی و فناوری است که نیازمند گذار از یک دیدگاه محصول گرا به مشتری‌گرا و خدمت محور است.
مدیر امور فناوری اطلاعات بانک ملت تأکید کرد: داده، محور اصلی بانکداری دیجیتال است و ایجاد فرهنگ داده محور در بانک مهم‌ترین رکن این نوع بانکداری است. زیرا مشتریان خواهان سیستم‌هایی هستند که با کمترین تعاملات انسانی و بیشترین امنیت به‌دوراز فرایندهای سنتی، روندهای اداری پیچیده و کاغذبازی‌های معمول، تنها در بستر موبایل و شبکه‌های اجتماعی به آن‌ها عرضه می شود.
وی در خصوص تفاوت بانکداری دیجیتال با بانکداری الکترونیک، اذعان داشت: بانکداری دیجیتال علاوه بر اینکه از داده و فناوری اطلاعات استفاده می‌کند، به‌شدت نیازمند تغییر در فرایندهای سازمانی و نظام‌های معماری بانک است تا از این طریق، محصولات بانکداری دیجیتال موردحمایت واحدهای بانک واقع‌شده و اجرایی شوند.
ترک تبریزی افزود: درصورتی‌که بانکداری الکترونیک با فرایندهای پشت پرده مرسوم بانکی کاری ندارد و شاید به همین دلیل است که بانک‌های کشور به‌شدت مستند محور، آن‌هم از نوع سنتی و کاغذبازی هستند ولی یادمان باشد که تأکید بانکداری دیجیتال برداده محور بودن بانک است.
وی افزود: تحقق تحول دیجیتال در شبکه بانکی فرآیند سنگینی دارد و به دلیل ماهیت آن، فرا بخشی و فرا واحدی است و طبیعتاً با تلاش جزیره‌ای یک بخش بانک، مانند فناوری اطلاعات یا بخش‌های مختلف کسب‌وکار بانک به‌تنهایی قابلیت اجراشدن ندارد.
ترک تبریزی تصریح کرد: تحول دیجیتال در کشور، نیازمند تحول بخش‌های مختلف کسب‌وکار و نیروی انسانی با نگاه فناورانه است ازاین‌رو یکی از ارکان اصلی تحول دیجیتال، فناوری اطلاعات است که باید با بهره‌گیری از فناوری‌های نوین، ابزارها و سامانه‌های الکترونیک درصدد کاهش هزینه‌های عملیاتی و رضایت حداکثری مشتریان باشیم.
یادآور می‌شود، هشتمین همایش سالانه بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت با موضوع انقلاب بلاک چین در روزهای ۹ و ۱۰ بهمن‌ماه ۹۷ در مرکز همایش‌های برج میلاد برگزار می‌شود.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا