بورسبورس اوراق

افزایش سود «فاسمین» به واسطه تغییر نرخ تسعیر ارز/ «وسبحان» سهم فروخت

در روز آرام بازار و همزمان با اصلاح شاخص، پیام‌های ناظران بورس و فرابورس ۹ نماد را متوقف و شش نماد را به تابلوی معاملات بازگرداند.

 

 به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  شاخص بورس تهران، امروز پس از دو روز رشد امیدوارکننده با ۶۰۳ واحد کاهش به کار خود پایان داد و در سطح ۱۶۵ هزار و ۷۰۱ واحد به انتظار از سرگیری معاملات در روز آتی نشست. بازار سرمایه کشور در مجموع امروز ۹ توقف و شش بازگشایی را پشت سر گذاشت. در میان این توقف‌ها «فباهنر» از رفع توثیق سهام خود خبر داد و «فاسمین» اعلام کرد که به واسطه تغییر نرخ تسعیر منظور شده در صورتهای مالی، افزایش سود داشته است.  تنها نمادی که امروز متوقف شد تا به مجمع عادی سالانه برود «ثنوسا» بود؛ گفتنی است مجمع این شرکت در روز شنبه آینده برگزار خواهد شد.
«فباهنر» دیگر وثیقه نیست: نماد معاملاتی شرکت مس‌ شهید باهنر (فباهنر) با توجه به افشای اطلاعات با اهمیت در خصوص رفع توثیق سهام شرکت، متوقف شد. بنابر اطلاعات منتشر شده از سوی «فباهنر»، شرکت سرمایه گذاری صدرتامین (سهامی عام) به عنوان سهامدارعمده این شرکت به منظور انتشار اوراق سلف موازی استاندارد، تعدادی از سهام تحت مالکیت خود به میزان ۷۸ درصد از کل سهام شرکت را نزد شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه وثیقه گذاشته بود که این میزان در تاریخ پنجم آذر ماه رفع توثیق شده است.
«فاسمین» و تغییر نرخ تسعیر: نخستین نماد متوقف شده در روز جاری «فاسمین» بود، این نماد که متعلق به شرکت کالسیمین است به دلیل ارائه شفاف سازی تسعیر نرخ ارز متوقف شد. بر این اساس شرکت اعلام کرده است که مبلغ ۱۲ میلیون  و ۸۲۰ هزار و ۲۱۴ دلار از ارز در اخیار شرکت را در صورت‌های مالی منتهی به ۳۱ شهریور ۹۷ با نرخ چهار هزار و ۲۰۰ تومان تسعیر شده بود که این نرخ بنا بر بخشنامه بانک مرکزی در ۲۸ آبان سال جاری به مبلغ هفت هزار و ۷۶۲ تومان تغییر یافته است. به موجب این تغییر نرخ، سود خالص شرکت به میزان ۴۵ میلیارد و ۶۶۵ میلیون تومان افزایش پیدا کرده است که این میزان در صورت‌های مالی حسابرسی شده شرکت برای دوره مذکور، لحاظ شده است.
«والبر» متوقف شد: نماد معاملاتی (والبر) متعلق به شرکت گروه دارویی البرز به دلیل شفاف سازی در خصوص واگذاری تعداد ۱۹۲ میلیون سهم معادل ۳۲ درصد از کل سهام در شرکت پخش البرز، متوقف شد.
«فلوله» سهم می‌فروشد: نماد معاملاتی (فلوله) متعلق به شرکت لوله و ماشین سازی ایران به علت افشای اطلاعات در خصوص فروش سهام شرکت نو آوران سبز احیاء، متوقف شد. بر اساس آگهی منتشره از سوی «فلوله» این شرکت در نظر دارد ۲۴.۸۵ درصد از سهام شرکت نو آوران سبز احیاء را از طریق مزایده و به قیمت هفت میلیارد و ۵۸۸ میلیون تومان به فروش برساند. لازم به ذکر است که زمینه فعالیت شرکت بازیافت ضایعات آهن آلات فلزی ، فروسیلیس و سایر محصولات و همچنین خدمات پرسکاری است و کل سشرمایه ثبت شده شرکت بالغ بر چهار میلیاردو ۵۴۶ میلیون تومان عنوان شده است. همچنین گفتنی است «فلوله» در نظر دارد ۵۰ درصد مبلغ قرار داد را هنگام عقد قرارداد و بقیه را طی ۳۰ روز کاری دریافت کند.
«زکشت» و صورت‌های مالی میان دوره‌ای: نماد معاملاتی شرکت کشاورزی مکانیزه اصفهان کشت (زکشت) با توجه به افشای اطلاعات در خصوص صورت های مالی میان دوره ای، متوقف شد. توضیحات شرکت در خصوص اطلاعات و صورت های مالی میان دوره ای، به شرح زیر است:
۱) در خصوص دارایی‌های در جریان تکمیل، این شرکت در راستای سیاست گذاری‌های انجام شده توسط سهامدار عمده مبنی بر رسیدن سقف دام مولد به ۱۵۰۰ راس، شرکت اقدام به سرمایه گذاری  دو میلیارد ۵۹۴ میلیون تومان از مبلغ چهار میلیارد و ۷۵۰ میلیون تومان کرده است.۲ ) از آنجا که تضامین انجام شده برای شرکت های گروه، مربوط به سرمایه در گردش دریافتی توسط این شرکت ها است، با هماهنگی به عمل آمده با این شرکت ها و سهامدار عمده، مقرر شد تضامین یاد شده تا پایان خرداد ماه سال ۱۳۹۸ عودت داده شود.۳ ) در خصوص نحوه محاسبه استهلاک دارایی‌ها، با توجه به فعالیت این شرکت در زمینه کشاورزی و دامپروری و در نظر گرفتن داراییهای استهلاک پذیر خاص این صنعت، شرکت در نظر دارد برای استهلاک دارایی‌ها از روش و مفاد ماده ۱۵۱ استفاده کند.
«وسبحان» سهم فروخت: «وسبحان» دیگر نماد متوقف شده طی روز جاری بود. این نماد که متعلق به شرکت سرمایه گذاری سبحان به دلیل اعلام نتیجه مزایده فروش ۲۴.۵ درصد سهام شرکت مجتمع فرآورده‌های فسفات کارون به مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان، متوقف شد. بر این اساس مزایده یاد شده با موفقیت برگزار شده و برنده مزایده شرکت پتروشیمی آرش اعلام شده است.
خلاصه پیام‌های امروز ناظران بورس و فرابورس در جدول زیر آمده است:

 

منبع
اقتصاد آنلاین - محمدامین خدابخش

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا