بورسبورس اوراق

شاخص بورس اندکی عقب نشست/ تعلل نمادهای بزرگ‌برای صعود

روزجاری نماگر اصلی بورس تهران در اثر افزایش فشار فروش نتوانست به روند صعودی دو روز قبل خود ادامه دهد. از این رو‌ شاخص کل با افت ۶۰۰ واحدی به کانال ۱۶۵ هزار واحد بازگشت.

 

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  در چهارمین روز معاملاتی هفته شاهد استراحت شاخص پس از دو روز صعود و رشد ۶۵۰ واحدی بودیم. در این میان نبود اخبار مثبت از دنیای سیاست و همچنین بدبینی معامله گران به قیمت نفت در سال آینده میلادی از مهم ترین موانع بر سر راه رشد شاخص است.

به عقیده کارشناسان بازار سرمایه، پس از استراحت دلار در قیمت‌های فعلی و تخلیه هیجان قیمت سهام شرکت‌های دلاری و صادراتی، مهم ترین عاملی که می تواند موتور محرک قیمت‌ها باشد افزایش قیمت نفت است. از سویی دیگر اما اخبار منتشره از گوشه کنار دنیا نسبت به آینده قیمت نفت چندادن امیدوار کننده نیست.

در خصوص دنیای سیاست نیز فعالان بورسی از بهبود شرایط برجام قطع امید کرده و از هم اکنون منتظر گزارش های کاهش تولید و فروش شرکت‌های صادراتی هستند.

از این رو امروز در کلیت بازار هیجان خاصی در خرید و فروش دیده نشد. در گروه بانکی ها که در ابتدای صبح معاملات مثبتی را آغاز کردند اما افزایش فشار فروش تمام نمادهای این گروه به جز «وتجارت» را وارد محدوده های منفی کرد.

در گروه پالایشی ها اما امروز شاهد یک رفت و برگشت قیمتی بودیم. در این گروه که در ابتدای صبح کار خود را در محدوده های مثبت آغاز کرده بودند، در میانه های بازار با عرضه سهامداران مواجه شده و به محدوده منفی تابلو کشیده شدند. اما در پایان بازار مجددا با اقبال حقیقی ها روبرو شد. در نتیجه معاملات امروز این گروه شاهد دادوستد بیش از ۷۰ میلیون سهم به ارزش ۷۷ میلیارد تومان بود که بازدهی ۰.۳۷ درصدی را به ثبت رساند.

اما دیگر گروه های با اهمیت بازار از قبیل محصولات شیمیایی، بانکی و فلزات اساسی بازدهی منفی را برای معاملات امروز به ثبت رساندند.

در گروه خودرو اما فعالان همچنان منتظر اخبار مثبت از افزایش نرخ هستند. در رسانه ها امروز خبری مبنی بر اینکه رئیس جمهور با افزایش قیمت خودرو مخالف نیست درج شد. در این بین  وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان در حال کارشناسی موضوع است، گفت: رئیس جمهور با افزایش قیمت خودرو مخالفتی نداشته است.

آمار و ارقام بازار امروز

همانطور که در بالا نیز اشاره شد به دلیل نبود اخبار مثبت و همچنین ابهام در آینده قیمت های جهانی، شاخص نتوانست در محدوده های مثبت باقی بماند. از این رو در در میان  ۳۸ صنعت حاضر در بورس، تنها ۱۰ صنعت بازدهی مثبت را کسب کردند. در مجموع در معاملات امروز تالار شیشه ای شاخص کل با عقب نشینی ۶۰۰ واحدی (معادل ۰.۳۶ درصد) در ارتفاع ۱۶۶ هزار و ۳۰۴ واحد آرام گیرد. شاخص هم وزن شاخص هم وزن نیز نتوانست بر جو بازار غلبه کند و با افت ۵۳ واحدی به پله ۲۷ هزار و ۱۲۳ واحد بازگشت.

ارزش معاملات درجا زد

در این بین امروز بیش از یک میلیارد و ۳۲۱ میلیون ورقه بهادار به ارزش ۴۲۸ میلیارد تومان در ۱۱۵ هزار نوبت دادوستد شد که از این میزان بیش از ۳۴۰ میلیارد تومان به معاملات خرد سهام و حق تقدم در بورس اختصاص داشت.  گفتنی است این رقم نسبت به روز گذشته تفاوت چندانی را تجربه نکرد و همچنان پایین تر از میانگین ماهانه ارزش معاملات خرد قرار دارد. به نظر می رسد دو عامل احتیاط فعالان نسبت به خرید سهام و همچنین عدم تمایل سهامداران به نقد کردن سبب شده تا ارزش معاملات رشد قابل قبولی را به ثبت نرساند.

 بررسی نقشه تحرک حقیقی‌ها

 همچنین آمار و اطلاعات دادوستدهای اشخاص حقیقی نیز حاکی از خروج بیش از ۲۳ میلیارد تومان نقدینگی توسط اشخاص حقیقی از بورس بود که البته بیشترین فروش حقیقی ها در گروه فرآورده های نفتی، کانه های فلزی و محصولات شیمیایی به میزان ۸.۱۴ و ۶.۶  میلیارد تومان رقم خورد. گفتنی است در سوی دیگر بازار حقوقی ها بیشتر در گروه های خودرو و ساخت قطعات و بیمه ای  اقدام به فروش سهام کردند.

ترین‌های بورسی

در بین گروه های صنعت گروه شیمیایی، پالایشی و خودرو بیشترین ارزش دادوستدها را به خود اختصاص دادند. در مجموع معاملات روز جاری، افت قیمت در نمادهای «وبملت»، «رمپنا»، «پارس» و «جم» بیشترین نقش را در عقب نشینی شاخص داشتند.

کوتاه از فرابورس

آیفکس اما برخلاف سایر شاخص در محدوده های مثبت به کار خود پایان دادو با رشد پنج واحدی (معادل ۰.۳ درصد) به رقم یک هزار و ۸۲۹ واحد رسید. در این بازار نیز مجموعا ۸۰۴ میلیون ورقه بهادار به ارزش ۴۲۱ میلیارد تومان دادوستد شد که از این میزان ۲۲۶میلیارد تومان به معاملات خرد سهام و حق تقدم در این بازار اختصاص داشت. در بین نمادهای با اهمیت فرابورسی نیز «مادیرا»، «ذوب» و «شبصیر» بیشترین تاثیر را در رشد شاخص داشتند.

 

منبع
اقتصاد آنلاین - مریم علیزاده؛

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا