امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

یک ریال سرمایه‌گذاری در آبخیزداری هشت ریال بازگشت سرمایه دارد

رئیس سازمان جنگلها با بیان اینکه یک ریال سرمایه‌گذاری در آبخیزداری هشت ریال برگشتی دارد،گفت:در آستانه تعیین بودجه ۹۸با اجرای طرح های آبخیزداری شاهدیک انقلاب عظیم در عرصه منابع طبیعی هستیم.

همچنین بخوانید

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از  سازمان جنگل ها، خلیل آقایی در نشست با رییس، نایب رییس و اعضای کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اقدامات آبخیزداری مختص یک دوره خاص نیست بلکه کارکرد و فواید آن هم برای سال های پر آب است و هم برای سال های کم آب،  افزود: در سال های  کم آب، هنر آبخیزداری این است که ضمن هدایت آب به سمت سفره های زیرزمینی از هدر رفت آن جلوگیری می کند و در سال های پر آب نیز از سیل پیشگیری و تخریب را به پایین ترین حد کاهش می دهد.

وی گفت: سیلی که مهرماه امسال در منطقه شمال کشور اتفاق افتاد و به بخش هایی از استان های گلستان، مازندران و گیلان خسارت وارد کرد با بررسی هایی که صورت گرفت معلوم شد در هر نقطه ای که طرح های آبخیزداری انجام شده خسارت سیل بین ۷۰ تا ۷۵ درصد کاهش یافته  اما در مناطقی که این اقدامات انجام نشده، خسارت بسیار بالا و خانمان برانداز بوده است.

آقایی با بیان اینکه در آستانه تعیین بودجه سال ۹۸ با اجرای طرح های آبخیزداری شاهد یک انقلاب عظیم در عرصه  منابع طبیعی کشور هستیم، از رییس و اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مجلس خواست در دوران تعطیلی مجلس از اقدامات آبخیزداری و میزان رضایتمندی مردم در حوزه استحفاظی خود بازدید کنند و نتایج حاصل از بازدید را به ما گزارش نمایند.

رییس سازمان جنگل ها افزود: منظور ما از اقدامات آبخیزداری صرفاً به معنای اقدامات سنگ و سیمان و ملات نیست بلکه منظور ما مجموعه ای از فعالیت های به هم پیوسته نظیر آموزشی، ترویجی، حفاظتی، جنگل کاری، جایگزینی سوخت، اطفای حریق، کاداستر و غیره است که همه این اقدامات در قالب طرح مدیریت جامع آبخیز انجام می شود.

رییس سازمان جنگل ها گفت: با استانداران استان ها تفاهم نامه همکاری امضا کرده ایم و به هر میزان از محل صندوق توسعه ملی برای استان ها اعتبار اختصاص داده ایم، حدوداً به همان میزان استانداران برای اجرای طرح های آبخیزداری بودجه اختصاص داده اند.

یک ریال سرمایه‌گذاری در آبخیزداری هشت ریال برگشتی دارد

 وی با اشاره به اینکه اگر یک ریال در طرح های آبخیزداری سرمایه گذاری شود  ۸ ریال برگشتی خواهد داشت، خاطر نشان کرد: در سال ۹۷ با اجرای طرح های آبخیزداری ۷۵۴ میلیون متر مکعب آب ذخیره شده است.

رییس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور در بخش دیگری از سخنان خود در جمع رییس و اعضای کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی از بیابان ها به عنوان چالشی بزرگ در ایران و جهان نام برد و گفت: ایران از دیر باز در زمینه تثبیت شن های روان، مالچ پاشی و بیابان زدایی ید طولایی داشته و اقدامات آن در منطقه زبانزد بوده و بسیاری از کشورهای حاشیه خلیج فارس از تجربیات و دانش بیابان زدایی ایران استفاده می کردند.

خلیل آقایی در پاسخ به سوال رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس درباره اثرات سوء زیست محیطی مالچ در طبیعت خاطر نشان کرد: پژوهشگاه صنعت نفت حدوداً یک دهه پیش روی موجوداتی مانند گیاه، جانور، آب، خاک و انسان پژوهش انجام داده است و بر اساس یافته ها اعلام کرده که هیچ ماده مضری که به این پنج عنصر صدمه و آسیب وارد کند در مالچ وجود نداشته و ایجاد این همه درختان دست کاشت کویری نظیر تاغ، گز و اسکنبیل در مناطق بیابانی ایران در لوای پاشش مالچ و استقرار خاک انجام شده است.  

در این نشست همچنین غلامرضا تاج گردون رییس کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلسبا بیان اینکه در کنار اعتبارات عادی و مصوب دولت، اعتبار قابل توجهی از صندوق توسعه ملی به سازمان جنگل ها اختصاص یافت،  دقت و نحوه  هزینه کرد آن را مهم دانست و گفت: ممکن است بخش از استان ها توانمندی جذب اعتبارات نداشته باشند که باید در توزیع اعتبارات توجه لازم انجام شود.

رییس کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس در خاتمه یادآوری کرد: اختصاص اعتبارات از صندوق توسعه ملی نتیجه اعتقاد و تاکیدات شخص مقام معظم رهبری به موضوع آبخیزداری و آبخوانداری است و باید این فرصت را مغتنم شمرد.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا