امور زیربناییراه و ساختمان

سرمایه‌گذاری۱۴۰۰ میلیارد دلاری چین در مسیر حمل‌ و نقل آسیا/ پنج اقدام استراتژیک برای افزایش کارایی لجستیک

معاون وزیر راه و شهرسازی با معرفی پنج اقدام استراتژیک برای افزایش کارایی و بهره‌وری حوزه لجستیک تاکید کرد: چین ۱۴۰۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در مسیر حمل‌ونقل آسیا اروپا انجام داده که اگر ما «هاب»های لجستیک درستی ایجاد نکنیم از این راه عقب می‌مانیم.

به گزارش آرمان اقتصادی، شهرام آدم‌نژاد با بیان اینکه ۲۷ سال است که سابقه کار در حوزه حمل و نقل را دارم، گفت: این حوزه مورد علاقه بنده است و جا دارد که از تقی‌زاده (معاون سابق حمل و نقل) به‌عنوان پیشران قوی مباحث حوزه لجستیک تشکر کنم.

وی با بیان اینکه در زمینه مُدهای مختلف لجستیک مشکلات عدیده‌ای داریم که شامل شبکه زیرساخت و بهره‌برداری نیز می‌شود، اظهار داشت: در این حوزه‌ها یکپارچگی را خیلی سخت می‌بینیم چراکه در این زمینه تقسیم قدرت به درستی صورت نگرفته است و این مشکلی است که ممکن است در آینده نیز دچار آن شویم. اما امیدوارم که در این زمینه‌ها بتوانیم از توان بخش خصوصی استفاده کنیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: معتقدم به جای آموزش به بخش خصوصی، باید تقسیم قدرت به خوبی صورت بگیرد تا این بخش جایگاه خود را پیدا کند و نقش خود را نیز به عنوان بازیگر اصلی این حوزه ایفا کند. در این صورت است که در این حوزه می‌توانیم مفید و مثمر ثمر باشیم.

آدم‌نژاد ادامه داد: هر چند در رابطه با بحث لجستیک سال‌ها است که در گروه‌های مختلف دانشگاهی مطالبی گفته شده اما به غیر از مراکز نظامی در این حوزه کاری صورت نگرفته است؛ دلیل این موضوع هم این است که با بازیگران اصلی آن برنامه‌ها پیگیری نشده است.

وی اضافه کرد: ما معمولاً راه‌آهن یا فرودگاه می‌سازیم و بعد منتظر می‌مانیم تا برایش واگن یا مسافر تهیه کنیم. در حوزه لجستیک هم اوضاع به همین منوال است. زمانی که مدیریت انبارها مطرح بود به جز صاحبان انبار بقیه بخش‌ها حضور داشتند. این موضوع نشان می‌دهد که بدون بازیگران اصلی‌، خروجی و عملکرد خوبی نخواهیم داشت.

معاون‌ حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه لجستیک را برای مدیریت صرفه‌جویی پایه‌گذاری می‌کنیم، تصریح کرد: بدون این بازیگران امکان کاهش هزینه وجود ندارد و فقط زیرساخت‌ها توسعه خواهد یافت. در بحث آمایش سرزمین و لجستیک که صفری‌‌‌‌مقدم و تقی‌زاده بررسی‌های خوبی برای آن انجام داده‌اند. و بنده هم فکر می‌کنم که کاتالیزور و تسهیل‌کننده خوبی در این راه خواهم بود.

به گفته آدم‌نژاد، ما باید از دیدگاه سامانه‌ای به لجستیک نگاه کنیم که این نگاه سه رویکرد دارد؛ اول بحث کاهش هزینه‌ها، دوم پاسخگو بودن صنعت لجستیک و سوم چابکی و سرغت انجام آن. اگر بتوانیم هر سه این دیدگاه‌ها را اجرایی کنیم؛ راه هموارتر و وضعیت بهتر خواهد شد.

وی ادامه داد: در حال حاضر وجود ۲۲ درصد از بارهایی که از مبادی جنوب تهران وارد می‌شوند به مناطق مرکزی کشور می‌روند و مفهوم این کار این است که این فرآیند به درستی صورت نمی‌گیرد و راه اضافه‌ای طی می‌شود؛  اگر این فرآیند به درستی طی شود در اقتصاد کشور و قیمت تمام شده کالا تاثیرگذار است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه لجستیکی که می‌خواهیم در ۲۰ سال آینده گسترش دهیم به شدت تحت تاثیر سرمایه‌گذاری چین در این راه خواهد بود، خاطرنشان کرد: این کشور  ۱۴۰۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری در مسیر حمل‌ونقل آسیا اروپا انجام داده که اگر ما «هاب»های لجستیک درستی ایجاد نکنیم از این راه عقب می‌مانیم.

آدم‌نژاد افزود: حوزه حمل‌ونقل بار منطقه نزدیک به ۵۰۰ میلیاد دلار هزینه‌کرد دارد که سهم ما باید از عدد ۱.۵ درصدی در این حوزه بیشتر شود.

معاون حمل  و نقل وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه برای افزایش بهره‌وری و کارآیی در حوزه لجسیتک پنج اقدام استراتژیک را معرفی می‌کنیم، ابراز داشت: هوشمند و مدرن‌سازی شبکه و زیرساخت‌ها، یک‌پارچه‌سازی فرآیند و سیستم‌های اطلاعاتی و اسناد حمل بار، تسهیل شکل‌گیری شرکت‌های لجستیکی و حمل ترکیبی، بکارگیری ابزارهای نوین حمل ترکیبی و ایجاد مراکز لجستیک و پایانه‌های ترکیبی حمل بار از جمله آن هستند. 

منبع

ایلنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا